Langzaamaan zijn we onze Defender 110 uit '98 aan het ombouwen voor een wereldreis, en de binnenkant is zo goed als klaar. Nu wil ik aan de slag met de electronica. Afgelopen zomer had ik al een dubbele accu-systeem erin gezet, maar ik wil het nu net iets netter inbouwen en opruimen.
Nu kwam ik deze kabels tegen in mijn accu-bak:
Waar zijn deze van?
Daarnaast is mijn idee om vanuit de accu-bak een 16mm kabel naar achteren te trekken richting een zekeringbox, en vanuit daar wil ik alles aansluiten. Lijkt me veilig & prima, toch? En scheelt tientallen kleine draaitjes die naar die krappe accu-bak moeten.
Defender 300tdi - elektronica aansluitingen
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 300tdi - elektronica aansluitingen
nicknick schreef:Nu kwam ik deze kabels tegen in mijn accu-bak:
Dan zitten die kabels niet op de goede plek. Die (contra) stekkers horen aan een aluminium stripje te zitten, dat onder twee schroeven vast zit, bij het middenstoeltje of de cubbybox.
Het zijn diagnose stekkers.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Defender 300tdi - elektronica aansluitingen
Dank Erik! Waar zouden ze precies aan vast moeten zitten eigenlijk? En wat doet het?
Of bedoel je met diagnosestekkers dat je iets eraan hangt, om zo de Lucas ECU/alarm-unit door te meten?
Of bedoel je met diagnosestekkers dat je iets eraan hangt, om zo de Lucas ECU/alarm-unit door te meten?
Re: Defender 300tdi - elektronica aansluitingen
Die ronde is de diagnostic connector van de EGR (C549). Die rechthoekige weet ik niet precies - Erik bedoeld waarschijnlijk de OBD poort (diagnose stekker), die zit normaal gesproken inderdaad aan een alu hoekprofieltje op de seatbase onder de cubbybox, maar daar zitten dacht ik minder draadjes aan, en deze zijn ook allemaal zwart meen ik.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 300tdi - elektronica aansluitingen
En daar zit dus ook die ronde EGR stekker bevestigd en een zekering (dat witte ding bovenaan op de eerste foto) voor de stroomvoorziening van het EGR regelkastje. Overigens komt die (bruine) draad rechtstreeks van de dynamo en bij mijn 300 Tdi ('98) heeft dat draadje in 2007 voor kortsluiting, met brand als gevolg, gezorgd.VeeTee schreef:Die ronde is de diagnostic connector van de EGR (C549). Die rechthoekige weet ik niet precies - Erik bedoeld waarschijnlijk de OBD poort (diagnose stekker), die zit normaal gesproken inderdaad aan een alu hoekprofieltje op de seatbase onder de cubbybox,
De middelste brede contrastekker (tweede foto) is dacht ik voor de OBD en daarmee kun je inderdaad (met de juiste apparatuur) het alarm uitlezen, instellen en afstandbediening(en) inlezen.
Groet,
Erik.
p.s. Ik zal eens kijken of ik vandaag een foto kan maken.
gelukt:
En die andere (contra)stekker (met de vele draadjes) hoort daar misschien wel en zat dan vermoedelijk aan de 'spider' en maakt deel uit van de startonderbreker.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Defender 300tdi - elektronica aansluitingen
Dankjewel voor de foto's Erik!
Alles zit dus niet op de originele plaats, ik had gehoopt het te kunnen weghalen, maar da's niet zo handig lijkt me.
In hoeverre kan ik de kabels beschermen tegen brand? Dat zou ik liever niet hebben natuurlijk
. En wilt dit zeggen dat ik dus geen spider heb en geen startonderbreking?
Alles zit dus niet op de originele plaats, ik had gehoopt het te kunnen weghalen, maar da's niet zo handig lijkt me.
In hoeverre kan ik de kabels beschermen tegen brand? Dat zou ik liever niet hebben natuurlijk
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 300tdi - elektronica aansluitingen
Iemand is dus al eens aan het hobby-en geweest. Heb je nog wel een alarm met afstandsbediening? De spider zit in een zwart kastje in de accubak.nicknick schreef:Alles zit dus niet op de originele plaats, ik had gehoopt het te kunnen weghalen, maar da's niet zo handig lijkt me.
Bij mij was de kabelboom die over het koppelingshuis en langs de versnellingsbak loopt kapot geschuurd. Ik heb zo'n beetje alle kabelbomen vervangen en de 'boosdoener' (langs de versnellingsbak) extra in een rubber slang ingepakt. Ook heb ik direct bij de dynamo, in het dunne bruine draadje, een extra (zwevende) zekering geplaatst. Zo'n geintje wens ik niet nog eens mee te maken.Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten