'02 DEF TD5: cycloonfilter geluid

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LaurensR

'02 DEF TD5: cycloonfilter geluid

Berichtdoor LaurensR » 19 Mar 2018, 09:37

Dag allemaal,
Sinds de olie en filterwissel op mijn defender TD5, maakt het cycloonfilter tot een tiental seconden nadat de motor is afgezet, een goed hoorbaar geluid, een bromtoon als een bromtol. Het cycloonfilter draait als een vliegwiel door wanneer de motor is afgezet, dat verklaart het 'nadraaien'. Maar het geluid is nieuw. Bij de garage hebben ze er meerdere nieuwe filters in gezet, maar het geluid blijft. Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en of dit schadelijk kan zijn?
Groet!
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Landmarcs

Re: '02 DEF TD5: cycloonfilter geluid

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2018, 09:51

Laurens,

Had je voorheen wellicht een cycloonfilter dat niet goed draaide ?
In mijn herinnering hoorde je na het afzetten het filter altijd wel een beetje.
Toen ik mijn Td5 nieuw had moest ik zelfs even wennen aan dit "nahummen".

Groeten MarcS

PS Bij de Puma hoor je de EGR klep naklepperen, en dat geluid is ook niet steeds hetzelfde

Roger

Berichtdoor Roger » 19 Mar 2018, 09:58

kan me niet voorstellen dat ze er bij de garage meerdere nieuwe in hebben gezet, tenzij het geen Landrover garage was en ze er de ballen verstand van hadden.

een cycloonfilter draait met duizenden toeren per minuut, wellicht zelfs tienduizenden toeren.
hij hoort na te spinnen nadat je de motor uitzet en dat geluid hoor je lichtjes inderdaad.
ik vond het altijd een mooi en geruststellend geluid om te horen.
hoorde ik het niet meer, dan was het veelal tijd voor weer een filterwissel .
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 19 Mar 2018, 10:54

Zoals Roger het omschrijft is het goed, en eigenlijk hebben we het over een rotatiefilter, niet te verwarren met een cycloonfilter, het hoedje op sommige verhoogde luchtinlaten.

Er zijn echter een aantal variaties die een rol kunnen spelen:

Wanneer je het rotatiefilter installeert, probeer dan altijd of het vrij rond kan draaien zonder belemmeringen.
Kijk of de twee gaatjes onder het filter daadwerkelijk open zijn.
Er kan een verschil optreden met niet originele onderdelen qua materiaal samenstelling en pasmaat.
Oliedikte en temperatuur kunnen een rol spelen bij kort of langer dan wel niet nadraaien.
Voldoende oliedruk laat bij afzetten warme motor het rotatiefilter langer nadraaien dan wanneer er te weinig druk is.
Er kan ook een verschil zijn bij afzetten motor: na even nadraaien of meteen na het rijden.
Zit er veel vuil in, dan zou het rotatiefilter langer kunnen doordraaien (meer massa) dan een nieuwe.

Chris

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 19 Mar 2018, 11:46

Nieuw filter (nogmaals) er in en nu is het een zachte en inderdaad wat meer geruststellende zoem en niet een rottige metalige brom. Misschien een productiefoutje in jet eerste filter. Wie zal het zeggen? Met 50% korting opgelost door van Slooten. Ach...
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

paul k

Berichtdoor paul k » 19 Mar 2018, 13:27

ik heb dat 2x eerder gehad.
Kreeg kosteloos een nieuw rotorfilter en probleem opgelost.
1x betrof een Bearmach en de ander keer een MAN.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2018, 18:49

LaurensR schreef:Nieuw filter (nogmaals) er in en nu is het een zachte en inderdaad wat meer geruststellende zoem en niet een rottige metalige brom. Misschien een productiefoutje in jet eerste filter. Wie zal het zeggen? Met 50% korting opgelost door van Slooten. Ach...

Tja, als het echt een afwijkend geluid is en dus een productiefout(je) dan vind ik 50% korting een erg "makkelijke" oplossing.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 20 Mar 2018, 11:29

Wel eens meegemaakt met een topprodukt uit het bekende blauwe doosje dat ik hem helemaal niet hoorde; openmaken, draait prima. Dicht, geen geluid. Raar.

Toen de lengte van het koperen staafje opgemeten, in vergelijking met het originele; 2 mm langer. Dus, dekseltje dicht en rotorfilter zit vastgeklemd :lol: Vaak heeft het een reden dat een produkt een stuk goedkoper is dan kwaliteit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mar 2018, 18:46

Tja helemaal geen geluid is dus net zo verdacht als een bromtol.
Wel mooi dat je zowel het ontbreken van geluid bemerkte en tevens de oorzaak achterhaalde.
Er zullen genoeg mensen zijn die na de constatering "hij draait mooi en vrij" het dekseltje weer dichtschroeven.
En daarna zeer tevreden zijn over de stille werking van het ding uit het blauwe doosje.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”