Berichtdoor Landmarcs » 17 Mar 2018, 11:22
Dag Mario,
Je zou om te beginnen aan Jager Purmerend kunnen vragen wat zij er van vinden (aangenomen dat ze niet de verkopende partij zijn). Neem de boodschap met wat zout en peper, zelfs als ze niet de verkopende partij zijn zal ie aan de positieve kant zijn.
Verder zijn er met een Puma een paar "dingetjes" maar met slechts 108.000 km waarschijnlijk niet merkbaar (behalve wanneer er veel zware lasten zijn getrokken of anderzins beestachtig met de auto is omgegaan).
Er waren bij de eerdere Puma's problemen met de koppelingsplaat (die ging rammelen etc.), er zijn met (misschien alleen de eerdere, wellicht alle) Puma's problemen met het achterdifferentieel (maar dit treedt bij een vriendelijk gebruik pas veel later op, als het al komt), en de EGR-klep kleppert (dat geeft niet, het is pas zorgelijk als ie niet kleppert) en geeft vroeger of later foutmeldingen (voorafgaand aan echte problemen, en dan is het EGR-klep vervangen), en tenslotte: na langer gebruik (en/of misbruik) zijn er ongesmeerde splines die inslijten en uiteindelijk de aandrijving laten wegvallen (net als eerder bij de Tdi's gebeurde) - dit komt ook pas veel later en het is makkelijker te repareren als bij de Tdi.
En tenslotte zijn er een paar zaken die je op de koop toe moet nemen:
Het ontbreken van de luchtkleppen onder de voorruit, de achterlijke hoeveelheid plastic rond het dashboard, geen derde zitplaats voorin, de bult op de motorkap, een "rare" versnellingbak (met een ongelijke verdeling van de versnellingen) en tenslotte de pook die schakelt als een "luxe-wagen".
Ik had ruim 10 jaar een Td5, en heb sinds 2010 een Puma (beide een 110HardTop) en nog steeds mis ik het typische basale van de Td5 (zoals het dashboard), nog steeds mis ik de logische/intuïtieve versnellingsbak, en ik mis nog steeds het typische Td5 geluid ... maar ik weet niet of ik niet net zo goed de Puma zou missen als ik nu ineens een Td5 kreeg (de Puma heeft gewoon meer vermogen, meer soeplesse, een werkende kachel etc).
O ja, de Puma is net iets minder "zuinig" als de Td5 (vergelijken met de 300Tdi kan ik niet), ik haal desondanks met de Puma een langlopend gemiddelde dat beter is als Mr LandRover in de folder opgaf (maar de Td5 deed het dus nog beter).
Groeten MarcS
PS Of een keuring loont is de vraag: Je moet een echte specialist vinden die zin heeft in een diepgaande keuring.
Als Jager zijn werk goed gedaan heeft zijn er geen opvallende gebreken.