puma 2,4 start slecht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
my-icarus-defender

puma 2,4 start slecht

Berichtdoor my-icarus-defender » 07 Mar 2018, 16:05

heeft iemand een iedee waar ik de aansluiting kan vinden van de low pressure fuel pump?
Het lijkt erop dat deze niet altijd goed werkt. in het schema kan ik deze pomp wel vinden maar wordt niet duidelijk welke zekering en wellk relais van deze pomp is,...

Landmarcs

Re: puma 2,4 start slecht

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mar 2018, 16:17

Hmmm ... mijn herinnering zegt mij dat de 2,4 Puma géén extra pomp heeft (en dat je daarom extra moet uitkijken met het helemaal leeg rijden - er is dan nl wat primitief geklooi nodig om de brandstof weer bij de hogedruk-pomp te krijgen).

Wat zijn overigens verder de symptomen en omstandigheden waaronder hij slechts start ?

Mijn Puma (met nog niet teveel kilometers) startte zelfs na een nacht van min 16 (nu ja het was al weer wat "opgewarmd", de buitentemperatuur was inmiddels min 10) nog steeds prima. En dat starten was met zijn oorspronkelijke accu (die 's nachts wel wat druppellader-ondersteuning kreeg) .. het starten nam slechts een fractie langer als gebruikelijk.

Groeten MarcS

my-icarus-defender

Berichtdoor my-icarus-defender » 07 Mar 2018, 20:24

Start slecht na een dag stil te staan,.. er zit overigens net een hele nieuwe motor in,...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mar 2018, 21:46

my-icarus-defender schreef:Start slecht na een dag stil te staan,.. er zit overigens net een hele nieuwe motor in,...

Misschien gewoon ergens een klein luchtlekje in de brandstof-leidingen ?
Als er een nieuwe motor in gegaan is is er een en ander los geweest.

Groeten MarcS

PS Wat was er mis met de oude motor, heb ik iets gemist ?  ik hoop dat de mijne het nog heel lang vol houdt.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mar 2018, 23:29

Landmarcs schreef:
my-icarus-defender schreef:Start slecht na een dag stil te staan,.. er zit overigens net een hele nieuwe motor in,...

Groeten MarcS

PS Wat was er mis met de oude motor, heb ik iets gemist ?  ik hoop dat de mijne het nog heel lang vol houdt.

Ik weet niet of er mogelijk ergens een terugslagklepje in de aanvoerleiding (naar de hogedruk-pomp) zit, maar bij een Deutz trekker met hogedruk-pomp moest je na een week stilstand de accu bijna leeg starten voordat ie aansloeg (om een of andere duistere reden liep de brandstof terug). De nieuwere modellen Deutz trekkers hebben zo'n terugslagklepje en na montage van zo'n klepje was het probleem opgelost. Het moest wel een (origineel) terugslagklepje zijn dat amper aanzuigweerstand geeft.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mar 2018, 08:42

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:

Ik weet niet of er mogelijk ergens een terugslagklepje in de aanvoerleiding (naar de hogedruk-pomp) zit, maar bij een Deutz trekker met hogedruk-pomp moest je na een week stilstand de accu bijna leeg starten voordat ie aansloeg (om een of andere duistere reden liep de brandstof terug). De nieuwere modellen Deutz trekkers hebben zo'n terugslagklepje en na montage van zo'n klepje was het probleem opgelost. Het moest wel een (origineel) terugslagklepje zijn dat amper aanzuigweerstand geeft.

Mijn 2010 Puma start zoals gezegd probleemloos zolang de accu niet moe is geworden van 3 weken niks doen, en hij start ook bij stevige koude.
Stilstand is vooral een probleem voor de accu ... die met 7,5 jaar achter de rug toch wat aan capaciteit heeft ingeboet.

Daarom dus mijn suggestie dat er ergens een luchtlekje is. D'r zit bijv. een koppeling in de brandstof-leiding die je los moet nemen om met een stukje speciaal-gereedschap (een mislukt fietspompje) de brandstof aan te zuigen in geval van leegrijden*.

* naar verluid kan je met wat geluk de brandstof ook oppompen met doorstarten -- je kan de auto ook met de neus van de dijk af zetten, de zwaartekracht zou het dan al moeten doen.
Maar goed, misschien zit er wel zo'n terugslagklepje in, een klepje dat na iets langer droog staan - bij de motorwissel - per ongeluk blijft hangen?

Groeten MarcS

my-icarus-defender

Berichtdoor my-icarus-defender » 09 Mar 2018, 08:37

terugslagklep,....aanzuigen met een fietspompje,... HUH??? er zit toch gewoon een lagedruk opvoerpomp in een puma2.4???? Volgend de gegevens staat er een soort van nivo-sensor in de tank en daar zou ook een pomp in moeten zitten???

my-icarus-defender

Berichtdoor my-icarus-defender » 09 Mar 2018, 08:40

Groeten MarcS

PS Wat was er mis met de oude motor, heb ik iets gemist ? ik hoop dat de mijne het nog heel lang vol houdt.

Bij 250.000 is er een drijfstanglager uitgelopen.. Na wat wikken en wegen een compleet nieuw blok geplaatst,.... DAAR zat een fabrieksfout in en liep het verse blok er na 200km uit,...
Nu weer een vers exemplaar die het alweer 3000km heeft volgehouden,.....

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Mar 2018, 09:07

jeeeeeetje.
wat een pech met derde blok al.
ongelooflijk.
succes nu dan.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mar 2018, 09:23

my-icarus-defender schreef:terugslagklep,....aanzuigen met een fietspompje,... HUH??? er zit toch gewoon een lagedruk opvoerpomp in een puma2.4???? Volgend de gegevens staat er een soort van nivo-sensor in de tank en daar zou ook een pomp in moeten zitten???

Ik heb altijd wat ongemak met de zoekfunctie op de phpBB fora maar het moet terug te vinden zijn.
Edward heeft indertijd een en ander over o.a. het "fietspompje" geschreven. Toen kwam ook al langs dat achter even wat hoger tillen, of de neus van de dijk af ook al zou moeten helpen als je brandstof-slang koppeling even los neemt daar waar het fietspompje moet aanzuigen.

Een Td5 heeft een pomp in de tank (een pomp die het systeem onder een zekere druk zet, en als ik het goed onthouden heb heeft een 2,2 Puma weer een opvoerpompje.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”