Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Quinten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 Sep 2014, 22:14

Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Quinten » 28 Feb 2018, 22:52

Weet iemand wat de maximale kracht is die het (standaard) sleepoog onder chassis achter van Defender 110 (2001) aankan? Ik wil met lier (Warrior Samurai 1200, max trekkracht 5000kg dus met klapblok 10.000kg) een stel grote bomen, die in recente storm half ontworteld zijn en scheef hangen over hekwerk, terug lieren en dan in juiste richting vellen. Daarvoor moet de Defender aan achterzijde aan andere boom worden bevestigd via (beide) sleepogen. Die zouden dan dus max 5000 kg kracht per oog te verduren krijgen. Ik neem aan dat sleepogen en chassis dat prima aankunnen maar.... ben er niet helemaal zeker van! Zou toch jammer zijn als dit je chassis zou slopen. Iemand een idee of dat kan?

Groet Quinten

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Erik Peters » 28 Feb 2018, 23:21

Een standaard trekhaak zit bevestigd aan de achterste dwarsbalk en met twee schoren vast aan de plek van de sleepogen. Die trekhaak mag 3500 kg trekken en 4 of 5 ton zal ook nog wel gaan, zonder dat ie afbreekt.
Maar je moet je niet alleen zorgen maken over het ankerpunt achteraan de auto, ook de bevestiging van de lier voor aan het chassis krijgt 10 ton te verduren. Het chassis is maar 2 mm plaatstaal.
Je kunt beter gebruik maken van zoiets:
_JMG3434.jpg

_JMG3394.jpg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Marco 109 » 01 Mar 2018, 09:24

Als ik het goed lees gaat het niet om de trekhaak, maar om een sleepoog wat standaard onder de auto zit?
Ik zou daar niet teveel aan willen trekken.

Maar ik zou grote bomen die scheef hangen sowieso niet proberen terug te lieren.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mar 2018, 10:49

Marco 109 schreef:Als ik het goed lees gaat het niet om de trekhaak, maar om een sleepoog wat standaard onder de auto zit?

Dat had ik wel begrepen, maar zo'n trekhaak zit op drie punten aan het chassis bevestigd, waaronder die twee sleepoogpunten. Dus bij gebruikmaking van alleen de sleepogen kun je minder trekken dan met een trekhaak.

En terug lieren van grote bomen kan wel, maar dat gaat je, denk ik, niet lukken met de Land Rover (die 110 wordt waarschijnlijk wel een 130).

Groet,

Erik.

p.s. dat 'ding' op de foto's weegt 40 ton.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2018, 11:14

Marco 109 schreef:Als ik het goed lees gaat het niet om de trekhaak, maar om een sleepoog wat standaard onder de auto zit?
Ik zou daar niet teveel aan willen trekken.

Maar ik zou grote bomen die scheef hangen sowieso niet proberen terug te lieren.


Je moet minstens denken aan JATE-ringen ipv de trekogen.
De trekogen zijn sterk genoeg voor licht slepen en om de auto vast te zetten op bijv een oplegger, voor zwaarder slepen of tillen heeft men de JATE-rings ontwikkeld. En dan nog ... zitten die JATE-rings slechts aan 2x 2 mm chassis gebout.

En qua scheefhangende bomen: Bij ons om de hoek kwam een hovenier/bomensnoeier na de storm met een reusachtige kraan een tegen een dak gewaaide spar weghalen -- de verzekering betaalt, en de hovenier/bomensnoeier had voor de nacht na de storm de kraan afgehuurd, hij had meer klusjes. (De spar lag zo netjes tegen het dak dat je 'm zelfs in "huisvlijt" beetje bij beetje had kunnen weghalen.)

Groeten MarcS

    Geen vliegden maar een vliegende spar.jpg
    Geen vliegden maar een vliegende spar

dormos
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 Jun 2010, 13:08

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor dormos » 01 Mar 2018, 13:59

Als je toch een ankerpunt hebt dan zou ik dit met een Tirfor doen in plaats van met een Land Rover.
Loop je ook niet de kans op een platte Land Rover. Je trekt immers richting auto, en als een boom valt blijkt 'ie soms toch wat langer/hoger dan je dacht...

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Eric Tol » 01 Mar 2018, 17:29

Erik Peters schreef:p.s. dat 'ding' op de foto's weegt 40 ton.


Dat is rijkelijk overdreven. Tonnetje of 15 max schat ik zo.

Groet,
Eric

Quinten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 Sep 2014, 22:14

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Quinten » 01 Mar 2018, 21:49

Dank voor de reacties; als alternatief (om inderdaad te voorkomen dat het een 130 wordt, haha) kan ik ipv achterzijde verbinden aan boom erachter, ook de lierbumper tegen een boom ervoor laten duwen (met een extra balk ertussen om druk goed te verdelen over de bumper) OF de boom erachter laten trekken aan de ogen in de lierbumper. Maar dan moet de extra staalkabel onder de auto doorlopen wat ik liever niet doe omdat je nooit precies weet waar hij tegenaan gaat duwen zodra die onder spanning komt. Maar in ieder geval gaat de kracht dan niet via chassis of sleepoog, maar via 6 mm lierbumperstaal. De bumper net naast de brievenbus van de lier tegen een boom aanzetten is denk ik de beste optie nu de sleepogen te slap blijken en er ook twijfel is of het met Jate ringen wel zou kunnen.

Het lieren van scheefhangende bomen is overigens niets bijzonders maar meestal gebeurt het met een (kleinere) handlier. Dit is natuurlijk veel leuker. En ook leuker dan het iemand anders met een kraan oid te laten doen. Zeker ga ik een extra kabel aan voorzijde gebruiken om te voorkomen dat de Defender een platte pannekoek wordt. Misschien zelfs nog 2e katrol erbij zetten om krachten op bumper te beperken...

Groet Quinten

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor VeeTee » 01 Mar 2018, 21:59

Eric Tol schreef:
Erik Peters schreef:p.s. dat 'ding' op de foto's weegt 40 ton.


Dat is rijkelijk overdreven. Tonnetje of 15 max schat ik zo.

Groet,
Eric


Om precies te zijn, 12 ton.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Maximale trekkracht sleepoog chassis achter Defender 110 2001

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mar 2018, 23:10

VeeTee schreef:Om precies te zijn, 12 ton.

Tja, dat had ik dus niet goed. Volgens de mannen van de Boombouw kan er per lier (er zitten er 2) met 15 ton getrokken worden. Het lierbord kan zich wel in de grond vreten en zo extra weerstand leveren (en alles, incl. rijden, is op afstand bedienbaar).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten