TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eelkes

TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Berichtdoor Eelkes » 26 Feb 2018, 11:54

Afgelopen zondag even wezen spelen in Furstenau.

Er lag nogal wat dik ijs, dus de doorwadingen waren lastig:
Afbeelding

In bovenstaande foto bleven de voorwielen ronddraaien en kon ik niet meer achteruit. Ik hoorde de ETC ingrijpen en zag het TC lampje branden. Maar het leek wel alsof de achterwielen stil bleven staan....
Uiteindelijk door voor- en dan weer achteruit te rijden kreeg ik mijn Disco los. Ik had verwacht dat bij rondspinnende voorwielen, de kracht naar de achteras zou gaan... Heeft de Disco II geen center diff lock?
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Landmarcs

Re: TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Berichtdoor Landmarcs » 26 Feb 2018, 12:09

Tja ... een 2002 Disco heeft wellicht géén DiffLock.
Als ie er wel een af-fabriek (of naderhand ingebouwd) heeft dan moet je hem altijd nog zelf bedienen.
Men zegt dat de ABS/ETC voldoende zou zijn, maar ik heb twijfels, en hier was dan wellicht een voorbeeld waarbij die twijfels bewaarheid zijn.
    Er zijn hier op het forum al genoeg woorden aan het al dan niet nuttig zijn van DiffLock vuil gemaakt
Je kan nog kijken of je wellicht een tussenbak hebt waar het Diff-Lock mechaniek wel in zit, dan is het redelijk gemakkelijk daar ook bediening op te fröbelen, zo niet dan heb je een andere tussenbak nodig als je werkelijk DiffLock wilt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Feb 2018, 14:41

Eelkes schreef:Er lag nogal wat dik ijs, dus de doorwadingen waren lastig:

Jaren geleden was ik eens op de motorcrossbaan in Heerde, niet eens tijdens een evenement van de Land Rover club, dus er reden ook genoeg andere merken. Bij een doorwading lag de oever bezaaid met ijsschotsen en het water uit lukte menigeen niet, of als een idioot met heel veel snelheid. Op een gegeven moment reed er een 110 Defender, mooi kalm de oever op en bleef 'gewoon' doorrijden. Af en toe zag ik een wiel even doorslaan op de ijsschotsen, maar dat werd direct gecorrigeerd door de aanwezige ETC. Vermoedelijk stond het DiffLock ook ingeschakeld, maar dat heb ik niet gevraagd.
Dus ETC werkt wel degelijk.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 26 Feb 2018, 20:16

Ik ga even onder de auto voelen of ik de diff lock erop heb zitten. Zo ja, dan bouw ik het hendeltje in volgens deze instructies http://www.discovery2.co.uk/diff_lock.html

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 26 Feb 2018, 20:31

Interessant filmpje over de disco traction control en midden diff lock van Andrew Saint Pierre White van 4xOverland.
https://youtu.be/aiZBeQ5zPFA
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Feb 2018, 21:51

Erik Peters schreef:
Eelkes schreef:Er lag nogal wat dik ijs, dus de doorwadingen waren lastig:

Jaren geleden was ik eens op de motorcrossbaan in Heerde, niet eens tijdens een evenement van de Land Rover club, dus er reden ook genoeg andere merken. Bij een doorwading lag de oever bezaaid met ijsschotsen en het water uit lukte menigeen niet, of als een idioot met heel veel snelheid. Op een gegeven moment reed er een 110 Defender, mooi kalm de oever op en bleef 'gewoon' doorrijden. Af en toe zag ik een wiel even doorslaan op de ijsschotsen, maar dat werd direct gecorrigeerd door de aanwezige ETC. Vermoedelijk stond het DiffLock ook ingeschakeld, maar dat heb ik niet gevraagd.
Dus ETC werkt wel degelijk.

Dit zijn naar mijn idee dus de momenten dat je profijt hebt van Diff-Lock + ABS/ETC, Diff-Lock zorgt dat voor- en achter-as gelijk draaien en de ETC voorkomt dat één wiel langer als even doorslaat.
Een soort spiegelbeeld heb je bij een glibberige afdaling, daar helpt Diff-Lock evenzo dat de assen gelijk blijven draaien en de ABS voorkomt dat een wiel langer als even blokkeert (mocht je toch wat moeten bijremmen). <Dit glibberige afdalen heb ik pas nog uit geprobeert, en het werkt, te voet bleef je niet overeind.>

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 27 Feb 2018, 12:01

Helaas, mijn Discovery heeft geen diff lock in de tussenbak, ik ga maar eens verder op zoek. Is ook alleen de diff lock als los onderdeel te verwisselen? Of moet je de hele tussenbak vervangen? En begrijpt je ECU / ETC het ook allemaal nog?

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 27 Feb 2018, 12:15

Eelkes schreef:Helaas, mijn Discovery heeft geen diff lock in de tussenbak, ik ga maar eens verder op zoek. Is ook alleen de diff lock als los onderdeel te verwisselen? Of moet je de hele tussenbak vervangen? En begrijpt je ECU / ETC het ook allemaal nog?

Wellicht kunnen airlockers de oplossing zijn? https://www.youtube.com/watch?v=8M_Vzn7Ugs4

Chris

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 27 Feb 2018, 12:50

Dat lijkt mij een mooie oplossing. Maar ook wel erg kostbaar, de diff lock set + compressor zit je al snel aan de 1300,- euro. Ik probeer eerst maar eens een tussenbak met diff lock op de kop te tikken, of een upgrade setje te bestellen bij Ashcroft.

Roger

Berichtdoor Roger » 27 Feb 2018, 16:18

ik heb precies dezelfde D2 uit 2002.
ook geen difflock, ook niet op tussenbak.

heb nooit begrepen waarom LR deze optie heeft verwijderd.
uitermate stupide in mijn opinie.
ik vind een goede difflock zinvoller dan een ETC.
de auto reageert voorspelbaarder en kan met minder gasgeven de obstakels overwinnen.
uiteraard is een combi van difflock EN ETC natuurlijk nog beter.

maar goed, ik heb geen zin in het doen van een aanpassing, hoewel ik het graag zou hebben.
;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”