45 ah accu?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roamer

45 ah accu?

Berichtdoor Roamer » 23 Feb 2018, 16:49

Hey luitjes,

Ik lees in m'n boekje dat mijn S3 Lightweight een (of eigenlijk twee) accu's nodig heeft van 45 ah. Pricewise is dit natuurlijk gunstig, maar is dit niet wat weinig?
Meer is beter?

Groentes,

Percy
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Landmarcs

Re: 45 ah accu?

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2018, 18:59

Roamer schreef:Ik lees in m'n boekje dat mijn S3 Lightweight een (of eigenlijk twee) accu's nodig heeft van 45 ah. Pricewise is dit natuurlijk gunstig, maar is dit niet wat weinig?
Meer is beter?

Met start-accu's is meer eigenlijk altijd beter, hoe groter de accu hoe minder je 'm plaagt tijdens het starten.
De accu blijft bovendien langer genoeg capaciteit houden - met de jaren loopt die capaciteit toch wat terug.
Verder laadt een grotere ook iets vlotter.

Maar wat betreft die 45Ah (en dat dan maal twee) zit je helemaal zo beroerd nog niet.
Erg kort door de bocht heb je dus 90 Ah als je ze naast elkaar zet (ipv achter elkaar, dus bij 12V tegenover 24V).
Iets minder kort door de bocht ben je zelfs beter af want ... met 24V heb je minder verliezen dus komt er meer vermogen bij bijv de startmotor.

Wil je beter dan kan je denken aan een accu-ondersteuning in de vorm van een bundel super-condensatoren, je houdt dan de zelfontlading en ook een capaciteitsverlies bij lagere temperaturen, maar je beschermt de accu tegen het snelle ontladen tijdens de start, dat snelle ontladen, vooral bij koude, vindt de accu niet lekker.
Wil je het helemaal luxe dan zijn er LiFePO accu-pack's met ingebouwd de electrickery om de LiFePO accu's te beschermen <de zelf-ontlading is verwaarloosbaar, temperatuurgevoeligheid ook, de prijs is daarentegen verre van verwaarloosbaar>.

Groeten MarcS

PS Om twee 12V accu's in serie langer goed te houden zou je ze het beste ieder met zijn eigen accu-onderhoud-laadsysteem kunnen bedienen.
De accu's krijgen dan individueel de beste behandeling en de onderlinge verschillen worden zo goed mogelijk gecompenseerd.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Feb 2018, 20:45

Landmarcs schreef:Erg kort door de bocht heb je dus 90 Ah als je ze naast elkaar zet (ipv achter elkaar, dus bij 12V tegenover 24V).
Iets minder kort door de bocht ben je zelfs beter af want ... met 24V heb je minder verliezen dus komt er meer vermogen bij bijv de startmotor.

Verwarrend opgeschreven, maar ik vermoed dat je het op de juiste manier bedoeld... bij ‘in serie’ schakeling verdubbeld de capaciteit niet, in tegenstelling tot de spanning. De twee accus in serie leveren dus wel 24 V maar de capaciteit van het geheel blijft 90 Ah. Maar omdat de spanning 2 x zo hoog is, is wel het vermogen (V x A) 2 maal zo hoog. Bij hogere spanning is het verlies in de leidingen etc. inderdaad lager: de warmteontwikkeling is evenredig met de stroomsterkte in het kwadraat Q=I^2 x R, en daar bij dubbele spanning bij zelfde vermogen de stroomsterkte de helft is, telt dit door in het kwadraat - dus een half maal een half is een vierde (daarom is de spanning in de bovenleidingen ettelijke kV, maar weinig A’s).

Tot zover de natuurkundeles op de vrijdagavond... :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2018, 20:51

Toen ik het opschreef vond ik het best duidelijk ... en dat was vóór de Elzasser pinot-noir.

Anyway, de boodschap is dezelfde, 2x 45Ah is best wat ... vooral omdat een LightWeight gewoonlijk verder weinig stroom-slurpers heeft -- en al helemaal geen sluipende verbruikers bij stilstand.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Feb 2018, 20:56

Precies. Proost - ik begin net aan een Chileense cabernet sauvignon. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roamer

Berichtdoor Roamer » 24 Feb 2018, 23:29

Pas bijgekomen van de natuurkundeles...
Daarna maar gewoon dezelfde accu's gekocht bij de plaatselijke automaterialen handel.
Starten, lopen :D

Allemaal bedankt!!!
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Feb 2018, 10:35

Roamer schreef:Starten, lopen :D

Ik zie/hoor liever:  Starten en brrroem, broem.

Bij starten en lopen denk ik meer aan de benenwagen.
Die benenwagen start ook een stuk beroerder met deze temperaturen.

Groeten MarcS

PS Heb je de nieuwe accu's nu wel aan de lader? En heb je gechecked of de twee accu's beide even ver geladen waren ?
Nieuwe accu's zijn niet per definitie goed doorgeladen (je kan het bijna omkeren, ze zijn eigenlijk per definitie niet goed doorgeladen).
Koude is slecht voor een accu die niet goed is doorgeladen, daar veroudert ie versneld door.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Feb 2018, 11:21

Landmarcs schreef:Nieuwe accu's zijn niet per definitie goed doorgeladen (je kan het bijna omkeren, ze zijn eigenlijk per definitie niet goed doorgeladen).

Klopt, doorgaans is de ladingstoestand van een nieuwe accu ± 80 %. Dus die resterende 20 % moet er nog ingestopt worden.
Als ik een nieuwe accu koop, gaat ie eerst aan de lader voordat ik hem monteer.

Een goede garage die de volgende dag een afspraak met een klant heeft voor een nieuwe accu, die zorgt er voor dat die nieuwe accu vol is als de klant komt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”