Hallo,
Vraag ivm een defender td5 die gebruikt en uitgerust zal worden voor overland reizen. In het verleden reeds overgeschakeld naar het oude wiellagersysteem met 2 moeren ivm lagerspeling weg te werken in de bush.
Nu een vraag ivm lagersmering:
Wat raden jullie aan? Wiellagers laten lopen in vet zoals het recente systeem of overschakelen op het oude systeem: olie gesmeerd. Olie zal lagers en splines op halfshafts (ashcroft shafts) beter smeren ? maar meer kans op olielek aan wheelhub? Welke wielhubseals monteren ? De originele ftc4785 of gaan deze de olie doorlaten?
Ik heb ergens opgevangen van andere die na 300000 km hun lagers nog niet hebben moeten vervangen..maar wat met de seals/olielekkage aan hub?
Alvast bedankt!
Groeten
Wiellagers: Olie vs vet gesmeerd
Re: Wiellagers: Olie vs vet gesmeerd
het systeem is niet voor niks veranderd van olie naar vet !
Daar zullen ze best over nagedacht hebben.
Ik zou voor het vet gaan
Ik zou voor het vet gaan
trix G4 schreef:het systeem is niet voor niks veranderd van olie naar vet !
Ik zou voor het vet gaan
Ik heb net op Ashcroft hun website gelezen dat zij ook aanraden van over te schakelen naar oliesmering wanneer hun halfshafts gebruikt worden om fretting van de splines tegen te gaan.. maar ik vermoed dat frequente smering van de splines met vet dit ook wel voorkomt.. ik heb zo een vermoeden dat land rover overgestapt naar vet om lekkage aan hubs te voorkomen? Vandaar mijn vraag naar de kwaliteit van de hubseals .
-
Landmarcs
Tja, als je de lagers goed in het vet zet (en eventueel tussentijds een keertje controleert) dan is er niks tegen de "moderne" oplossing met de pas-bus tussen de lagers, er zijn zelfs punten die daarvoor pleiten: de lagers worden netter belast en ... eenmaal goed passend met de juiste pas-bus hoor je een lager schier eindeloos niet verder af te moeten stellen (is er eenmaal speling dan is bijstelling een lapmiddel).
Gebruik je de "oude" manier dan moet je lagerspeling voor het mooi vaker controleren (en dan had je net zo goed de pas-bus methode kunnen gebruiken en de lagers een keertje in nieuw vet kunnen zetten).
Groeten MarcS
PS Hoe ver gaat zo'n overland-reis ?
Gebruik je de "oude" manier dan moet je lagerspeling voor het mooi vaker controleren (en dan had je net zo goed de pas-bus methode kunnen gebruiken en de lagers een keertje in nieuw vet kunnen zetten).
Groeten MarcS
PS Hoe ver gaat zo'n overland-reis ?
- Bij mijn "overland-reis" - ik rijd niet "overzee" - van mijn nieuwe 2010 "Puma" houden de lagers het al sinds nieuw vol (en dat met het in Solihull aangebrachte vet). Met een beetje extra aandacht, een keertje nieuw vet, en met wat geluk kunnen de wiellagers net zo lang als de auto meegaan.
- Erik Peters
lrseries3 schreef: ik heb zo een vermoeden dat land rover overgestapt naar vet om lekkage aan hubs te voorkomen?
Tja, bij olielekkage door de naafkeerring krijg je al snel vette remmen en dát wil je natuurlijk graag voorkomen.
lrseries3 schreef:Vandaar mijn vraag naar de kwaliteit van de hubseals .
De kwaliteit is, denk ik, wel goed, maar de levensduur is sterk afhankelijk van de rotzooi die je er aan de buitenkant tegenaan gooit (m.a.w. de drek waar jij de auto doorstuurt).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Met Erik: als je op de weg, of onverhard stofweg, blijft is er niks aan de hand. Doorwadingen, vette bagger en lekker paar uur laten vastzitten is funest voor je wiellagers.
Marc rijdt de hele dag op fluweel, dus daarom gaat het bij hem nooit kapot.
Marc rijdt de hele dag op fluweel, dus daarom gaat het bij hem nooit kapot.
-
Landmarcs
conny schreef:Marc rijdt de hele dag op fluweel, dus daarom gaat het bij hem nooit kapot.
Bij Marc gingen er bij de Td5 een voor een twee wiellagers stuk, beide aan dezelfde kant.
Beide erg mager gesmeerd in Solihull, de andere bleven minimaal 200.000 km heel.
Maar goed, het is waar, als ik door de modder kan rijden of eromheen dan rijdt ik eromheen.
Verder gaat het fluweel niet.
Qua lager-levensduur: In een goederenwagen zitten ook wiellagers en daar kijkt niemand naar om.
Er is uitval door lagerschade maar het is verwaarloosbaar.
Met een bus tussen de lagers worden de lagers netter/evenwichtiger (of zo je wilt fluwelig) belast dus neemt de levensduur toe.
En ik weet van lagers stellen ... ik ben meer een fietsenmaker.
(Ik heb nog steeds geen moderne naven met vaste lagers ... die nooit stuk gaan en die nooit gesteld hoeven)
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Met een bus tussen de lagers worden de lagers netter/evenwichtiger (of zo je wilt fluwelig) belast dus neemt de levensduur toe.
Tevens klem je de binnenste lagerloopringen muurvast (aantrekkoppel naafmoer 210 Nm) waardoor ze niet mee kunnen (gaan) draaien. Iets wat met de oude 'twee moeren met borgplaat' manier doorgaans wel gebeurt. Niet dat dit heel erg is, maar het geeft direct al (minimale) speling.
En ja, met het twee moeren systeem kun je lagerspeling makkelijk verhelpen, bij mijn 300 Tdi wel eens gedaan (vlak voor de APK), maar die speling is niet van zelf ontstaan, maar door (binnengedrongen) vuil. Dus binnen afzienbare tijd de naven gedemonteerd de lagers schoongemaakt, voorzien van nieuw vet en de naaf, voorzien van een nieuwe keerring, weer gemonteerd. (Geen klusje om ergens midden in de bush te doen). Ook onder de 300 Tdi zitten nog de originele lagers (af fabriek) inmiddels 20 jaar en zo'n 210.000 km.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Met een bus tussen de lagers worden de lagers netter/evenwichtiger (of zo je wilt fluwelig) belast dus neemt de levensduur toe.
Tevens klem je de binnenste lagerloopringen muurvast (aantrekkoppel naafmoer 210 Nm) waardoor ze niet mee kunnen (gaan) draaien. Iets wat met de oude 'twee moeren met borgplaat' manier doorgaans wel gebeurt. Niet dat dit heel erg is, maar het geeft direct al (minimale) speling.
En ja, met het twee moeren systeem kun je lagerspeling makkelijk verhelpen, bij mijn 300 Tdi wel eens gedaan (vlak voor de APK), maar die speling is niet van zelf ontstaan, maar door (binnengedrongen) vuil. Dus binnen afzienbare tijd de naven gedemonteerd de lagers schoongemaakt, voorzien van nieuw vet en de naaf, voorzien van een nieuwe keerring, weer gemonteerd. (Geen klusje om ergens midden in de bush te doen). Ook onder de 300 Tdi zitten nog de originele lagers (af fabriek) inmiddels 20 jaar en zo'n 210.000 km.
Het risico van meedraaien wordt ineens een stuk zorgelijker wanneer dat meedraaien door binnendringende zooi komt.
In de limiet doet het lager niks meer en draait de binnenring ongesmeerd mee tot het moment dat er nog veel meer stuk is.
Dan ben je niet alleen "overland" in de bush maar ook nog eens "nog verder van huis".
Overigens kan je juist een heel eind - fluwelig - doorrijden met een hemelend wiellager doordat de pas-bus de restanten op z'n plek houdt.
Groeten MarcS
Heren,
Bedankt voor de reacties.
Eerste trip wordt door Afrika.
Dan denk ik terug om te bouwen naar het nieuwe Pas-bus systeem nu ik de boel toch open ga gooien en de dubbele moeren misschien meenemen als 'reserve' om in noodgeval de pas-bus ervan tussen te halen en speling 'weg te werken'.
Allen nog de knoop doorhakken of ik er vet of olie smering van maak.
@Eric: Heeft jouw 300 tdi oliesmering ? of is dit ook al met vet en asstomp keerring?
@Marc: De splines op jouw steekassen nog in goede staat?
groeten
Bedankt voor de reacties.
Eerste trip wordt door Afrika.
Dan denk ik terug om te bouwen naar het nieuwe Pas-bus systeem nu ik de boel toch open ga gooien en de dubbele moeren misschien meenemen als 'reserve' om in noodgeval de pas-bus ervan tussen te halen en speling 'weg te werken'.
Allen nog de knoop doorhakken of ik er vet of olie smering van maak.
@Eric: Heeft jouw 300 tdi oliesmering ? of is dit ook al met vet en asstomp keerring?
@Marc: De splines op jouw steekassen nog in goede staat?
groeten