TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eelkes
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 Apr 2017, 15:49
Locatie: Utrecht

TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor Eelkes » 21 Feb 2018, 11:18

Dit wilde ik toch even delen, misschien heeft een ander daar wat aan.

Bij het vervangen van de brandplaatjes en de O-ringen heb ik de tuimelaaras (rocker shaft) losgemaakt. Netjes volgens de handleiding nieuwe bouten gekocht (LYG101510) en deze met 33 Nm vastgezet, om en om. Althans, ik dacht het met 33 Nm te doen..... :oops:
Een bout brak af, volgens de wet van Murphy natuurlijk de achterste, en een stukje bleef in de cilinderkop zitten. Ik zag het al voor me om de hele cilinderkop te moeten verwijderen, maar gelukkig is het mij gelukt door voorzichtig plannen en het juiste gereedschap.
Eerst een geleide-asje gemaakt met een diameter van 8 mm, een binnendiameter van 5.1mm en een lengte van 5cm. Hierdoor kon ik met een linksdraaiende metaalboor van 5mm precies in het midden van het achtergebleven stukje een gat boren met een haakse boormachine. Stap voor stap boren en de spaanders met een magneet verwijderen, je wilt niet dat die in je kop achterblijven.
Vervolgens een linksdraaiende tap erin geslagen voorzichtig. Met een beetje kracht kwam het stukje eruit!

Afbeelding
De afgebroken bout...

Afbeelding
En gelukkig, hij kwam eruit!

Afbeelding
De boosdoener.

Afbeelding

Moraal van het verhaal, controleer je momentsleutel of hij ook echt op 33 Nm staat en niet op 83 Nm!
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2018, 11:34

Heel mooi werk, en nog mooier dat het zo goed gekomen is.

Nog een klein uhh vraagje:
Zijn de andere bouten ook op 83 Nm vast gezet ?
Staan die nu ook op breken en/of zijn ze straks niet meer los te krijgen ?
Of heb je ze voor de zekerheid direct allemaal vervangen ?

Ik ben vooral een fietsenmaker en heb dus normaal geen momentsleutel in de hand.
Ik doe eigenlijk alles op het gevoel, weet dat dat gevaarlijk is, maar bij een fiets loopt dat wel los.
(Dwz, het meeste loopt niet los, en als het los loopt merk je dat gewoonlijk meer dan tijdig.)

Groeten MarcS

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor conny » 21 Feb 2018, 14:37

Applaus voor jezelf!

Je zegt dat je de linkse tap er in geslagen hebt; ik draai die er altijd in en het werkt maar zelden. Is dat de truuk die je toe moet passen? Erin slaan?

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor Waterrover » 21 Feb 2018, 19:34

Mijn complimenten voor je vindingrijkheid en durf!

Chris

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor tim » 22 Feb 2018, 01:19

Waterrover schreef:Mijn complimenten voor je vindingrijkheid en durf!

Chris

en vooral voor de moeite voor een fraaie terugkoppeling!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Eelkes
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 Apr 2017, 15:49
Locatie: Utrecht

Re: TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor Eelkes » 22 Feb 2018, 09:51

conny schreef:Je zegt dat je de linkse tap er in geslagen hebt; ik draai die er altijd in en het werkt maar zelden. Is dat de truuk die je toe moet passen? Erin slaan?

Ja, je moet met beleid een tik op de linkse tap geven zodat hij pakt. Natuurlijk niet te hard, want dan werkt het als een wig die de bout nog vaster zet. En een goede kwaliteit linkse tap gebruiken, niet een setje uit de grabbelton van de bouwmarkt. Verder is het belangrijk de juiste maten te gebruiken en ervoor te zorgen dat je hem rustig rechtuit kunt draaien.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Frank110V8
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 Mar 2013, 09:33
Locatie: Schiedam

Re: TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor Frank110V8 » 22 Feb 2018, 11:25

Je hebt geluk gehad.
Ik had een uitlaat bout die in de kop was afgebroken. Probeerde hem op dezelfde manier eruit te krijgen maar had minder geluk. De tap brak :evil:.
Dan ben je verder van huis. Als zo'n klte tap breekt valt er niets meer te boren. Heb toen het lasapparaat gepakt en het draadeind opgelast zodat ik met een tang het draadeindstukje er alsnog uit kon krijgen. Door de laswarmte zet de het draadeinde een beetje uit en krimpt weer zodat hij meer speling krijgt.
Gebruik die tappen alleen voor draadeindjes die los zitten en niet voor vastgerotte vastzittende draadeinden. Vastzittende draadeinden kan je beter uitboren en er een helicoil in draaien.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Crazy-G
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05

Re: TD5 Disco II 2002, Afgebroken bout verwijderd uit cilinderkop!

Berichtdoor Crazy-G » 22 Feb 2018, 14:19

Landmarcs schreef:Heel mooi werk, en nog mooier dat het zo goed gekomen is.

Nog een klein uhh vraagje:
Zijn de andere bouten ook op 83 Nm vast gezet ?
Staan die nu ook op breken en/of zijn ze straks niet meer los te krijgen ?
Of heb je ze voor de zekerheid direct allemaal vervangen ?

Marc, aan de foto van het verwijderen van het stukje met de linkse tap te zien was de hele tuimelaars er af tijdens de operatie of op enig ander moment na de operatie, dus ik ga er van uit dat ze vervangen zijn en niet op 83 Nm (meer?) vast zitten.

Gert-Jan.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten