S3 81 2.5na - Overdrive wil niet volledig op mijn bak schuiven

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

S3 81 2.5na - Overdrive wil niet volledig op mijn bak schuiven

Berichtdoor piet_g » 17 Feb 2018, 08:27

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest om mijn overdrive (die ik al een aantal jaar op zolder had liggen) op mijn bak te plaatsen. de bak ligt immers toch op de werkbank, dus mooie klus om gelijk mee te nemen.

echter wil de overdrive niet volledig op de uitgaande as van de bak schuiven. ik heb netjes alle onderdelen vervangen (was vooral het tandwiel vervangen voor een bus met tanden en een naaldlager er om. heb ook gemeten en volgens dat zou alles moeten passen.

en toch, als ik dan alles er op schuif, dan gaat de overdrive netjes over het naaldlager, maar wil niet doorschuiven wanneer hij ongeveer nog een centimeter moet.

in eerste instantie dacht ik dat het was omdat de tanden niet pakte, maar die pakken netjes. wanneer ik de bus met de lager los in de overdrive laat zakken past alles. ook heb ik al geprobeerd met het verdraaien van de bak ten opzichte van de overdrive omdat ik dacht dat misschien de tanden tegen elkaar zaten, maar naar veel keren draaien leek dat het probleem ook niet te zijn.

kan er even niet met mijn hoofd bij. alles staat goed in het vet en de olie om te kunnen schuiven.

hebben jullie nog ideetjes?

het gaat om een fairley overdrive en een S3 LT76 bak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

roelof soeteman

Re: S3 81 2.5na - Overdrive wil niet volledig op mijn bak schuiven

Berichtdoor roelof soeteman » 17 Feb 2018, 08:39

Kijk even goed naar de lipjes van de borgplaat, ik heb een keer gehad dat hij daar tegenaan liep.

Er van uit gaande dat je motor nog in de auto zit, wel even opletten dat (als ik me goed herinner) de bak met overdrive eraan niet of heel lastig terug in de auto te plaatsen is.
Land Rover Series 3 SWB '79

piet_g

Berichtdoor piet_g » 18 Feb 2018, 09:19

ehm.. wacht even. die lipjes heb ik nog niet omgebogen, maar er wel tussen zitten omdat ik even 'droog' aan het passen was voor ik alles helemaal vast ging zetten. helemaal niet aangedacht dat die uitstaken.

dat met het inbouwen was ik ook even bang voor.. Dus als alles past dan kan ik voor het plaatsen het beste even de normale cover er opzetten, in de auto hangen en dan de overdrive er weer op. moet eerlijk zeggen dat ik niet heb gekeken hoe veel ruimte ik heb, ondanks dat ik de bak naar beneden laat zakken (voordeel van defentie chassis :P).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 18 Feb 2018, 19:26

Mijn ervaring met niet passen is idd op een civiel chassis en een 88". Denk dat het misschien zou kunnen als de motor zo ver achterover wil kantelen dat de overdrive onder niveau van de chassis balk komt.
Land Rover Series 3 SWB '79

piet_g

Berichtdoor piet_g » 19 Feb 2018, 09:06

haha.. nou dat klinkt als prullen :P. dan zet ik hem liever er terug op als de bak er onder zit. weet dat het toch wel prullen is om hem er op te krijgen enzo.. zelfs met een motorkraan en evenaar :P. geen zin om dan ook nog de motor te kantelen en doen :P.

maar bedankt voor de tip in ieder geval :D. zeker met vloeibare pakking kom je hier liever achter voor het plaatsen en niet tijdens :P.
------

Terug naar “Techniek”