Maat bouten remklauw Discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
defenderman

Maat bouten remklauw Discovery 3

Berichtdoor defenderman » 15 Feb 2018, 21:59

IK GA NIEUWE REMSCHIJVEN MONTEREN VOOR HET TRILLEN VAN HET STUUR BIJ REMMEN HOGE SNELHEID !
WEET IEMAND WAT VOOR MAAT DOP IK MOET GEBRUIKEN OM DE BOUTEN LOS TE MAKEN ,DOP 21MM HEEFT VEEL SPELING :?:

Het onderwerp graag zonder Caps-Lock gebruiken dat leest een stuk vriendelijker. En dat geld zeker ook voor de tekst.

Chris / Forumbeheer

The Puffle

Re: MAAT BOUTEN REMKLAUW DISCOVERY 3

Berichtdoor The Puffle » 16 Feb 2018, 00:01

Caps lock aanstaan :roll:

trix G4

Re: MAAT BOUTEN REMKLAUW DISCOVERY 3

Berichtdoor trix G4 » 16 Feb 2018, 13:33

...nee, denk leesbril kwijt ;)

Dutchhills

Re: Maat bouten remklauw Discovery 3

Berichtdoor Dutchhills » 21 Feb 2018, 16:08

Voor het losmaken van de remblokken bracket heb je een 21mm bi-hex dop nodig. Dat is zo'n 12-kantige dop. Verder ook een Torx 50 waarmee de remschijf vast zit.
Ook is het slim gelijk even de rembloksensor te vervangen. Als hij al niet kapot gaat bij het de werkzaamheden is een een goedkoop onderdeel om gelijk te vervangen.

Op het disco3.co.uk forum heeft Bodsy een complete how-to voor de remmen, zowel voor als achter, als PDF beschikbaar. Daarmee kan het niet fout gaan. Dit is de directe link maar dan moet je volgens mij wel lid zijn van het forum (gratis) ->
https://www.disco3.co.uk/gallery/displayimage.php?album=4184&pos=5
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

dormos

Berichtdoor dormos » 21 Feb 2018, 23:04

Voor het losmaken van de remblokken bracket heb je een 21mm bi-hex dop nodig. Dat is zo'n 12-kantige dop

Ringsleutel is volgens mij ook bi-hex, en bij mijn Disco 2 kreeg ik daar de bouten prima mee los. Scheelt in de aanschaf van dure doppen die je verder amper gebruikt.

Groet,

Hams
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 27 Feb 2018, 16:49

Ringsleutel kan uiteraard ook, maar dan kun je alles daarna alleen op gevoel vast zetten.
Elke bout heeft zijn eigen aanhaalmoment.

Die bouten van de remklauw moeten met 275Nm vastgezet worden, dat gaat lastig op gevoel. Dat gaat alleen met een flinke momentsleutel en doppen. Lijkt me vervelend dat je er bij een noodstop achterkomt dat je wat jij dacht dat 275Nm was, in de praktijk heel iets anders was.

Ook gebruik ik een perslucht slagmoersleutel wat dit soort klusjes enorm versneld, met name om alles los te halen. En dan zijn doppen onmisbaar. Eenmalig ietsje (meer) investeren en vervolgens jarenlang plezier.

Overigens heb je dit heel snel terugverdiend. Als je de werkzaamheden die TS wil gaan doen zelf doet t.o.v. uitbesteden aan een garage, kun je alle benodigde gereedschap aanschaffen, incl. momentsleutel en doppen. Met een beetje mazzel houdt je nog geld over ook. :D
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

dormos

Berichtdoor dormos » 28 Feb 2018, 09:40

Ik weet dat officieel elke bout z'n aanhaalmoment heeft, maar voor veel toepassingen is goed vast goed genoeg. Het aanhaalmoment is dan meestal vooral een maximum aanhaalmoment om te zorgen dat de bout niet ovebelast wordt.
Bij bouten met een wisselbelasting, zoals cilinderkop bouten is de voorspanning (dus aanhaalmoment) heel belangrijk, maar de bevestigingsbout van een remklauw wordt niet bepaald dyamisch belast. Beetje loctite en zo vast draaien als gaat met een ringsleutel (eventueel met een tik na met een kunsttofhamer) en die bout gaat echt niet zo maar meer los.

Met het juiste gereedschap gaat alles uiteraard sneller en makkelijker, maar snelheid lijkt me vooral van belang als je er je brood mee moet verdienen.
Ik heb er niet zo'n probleem mee als een klusje misschien een half uur langer duurt, maar wel lukt met het gereedschap dat ik heb.
Pas bijvoorbeeld de hub van m'n D2 vervangen. Vereist eigenlijk een zware momentsleutel die ik niet heb, maar met een kruissleutel, halve meter pijp, min eigen gewicht en een rekenmachine gaat het ook.

Doe zo al ruim 30 jaar het onderhoud aan m'n auto's, en ben nog nooit iets verloren.
Heb in die tijd bijvoorbeeld koppelingen, versnellingsbakken en koppakkingen vervangen, remmen gereviseerd etc.
Als je het voor de hobby leuk vindt om voor alles het juiste gereedschap te hebben dan is daar natuurlijk niets mis mee, maar het hoeft lang niet altijd.

Groet,

Hans
Renault Twizy 2012

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Feb 2018, 10:24

dormos schreef:
Voor het losmaken van de remblokken bracket heb je een 21mm bi-hex dop nodig. Dat is zo'n 12-kantige dop

Ringsleutel is volgens mij ook bi-hex, en bij mijn Disco 2 kreeg ik daar de bouten prima mee los. Scheelt in de aanschaf van dure doppen die je verder amper gebruikt.

Wat kost een 21mm "bi-hex" dop nu eigenlijk ??

Overigens meldde onze Caps-Lock topic starter dat dop 21 naar zijn gevoel teveel speling had ... dus heeft ie hetzij een heel rare zeskante dop 21 danwel gewoon een "bi-hex", want een normale zeskante gaat nooit passen op een "bi-hex" passing.
Naar mijn gevoel is de passing van "bi-hex" wel vaker (of altijd) een beetje ruim, waarschijnlijk om te voorkomen dat een dop te vast komt te zitten, bij een (te) strakke passing is er nauwelijks speelruimte om de dop los te wrikken.

Groeten MarcS

dormos

Berichtdoor dormos » 28 Feb 2018, 10:54

Wat kost een 21mm "bi-hex" dop nu eigenlijk ??

Niet veel waarschijnlijk, maar daar blijft het niet bij als je alles met het voorgeschreven gereedschap wilt doen. Reken maar eens uit wat de set momentsleutels zou kosten die je nodig hebt om elke bout aan je Landrover met het voorgschreven moment aan te halen.

Voor je het weet heb je een kast vol speciaal gereedschap dat je sporadisch gebruikt. Als je het geld hebt en het er voor over hebt, prima!

Groet,

Hans
Renault Twizy 2012

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Feb 2018, 13:05

110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”