Betreft een discovery 3 waar nu het stuur gaat trillen bij een snelheid boven 100km 130km ,daar onder voel je niets.
Remblokken en schijven zien er prima uit , de remzuigers zijn ook goed gangbaar.
Zijn het toch de remschijven die krom zijn ? ik denk iets anders!
Wie kan mij een tip geven
Berichten verplaatst naar juiste rubriek, had niets te maken met voorstellen.
Chris / Forumbeheer
Trillen van stuur bij 120km D3
Re: Trillen van stuur bij 120km
banden/wielen balanceren, maar goed, dat is zo voor de hand liggend dat je dat waarschijnlijk al hebt laten doen.
en schijven die er prima uitzien kunnen natuurlijk toch gewoon krom zijn.
stuurkogels wellicht een beetje speling .
en schijven die er prima uitzien kunnen natuurlijk toch gewoon krom zijn.
stuurkogels wellicht een beetje speling .
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Disco 3 - Trillen van stuur bij 120km
Om te beginnen: Een goede gewoonte is het vermelden van het type etc in de Onderwerp-regel.
Van een Disco 3 weet ik niet te veel.
Ik meen dat de wiel-ophangingsrubbers bij de Disco3 "vervangingsgevoelig" zijn.
Wellicht is het een voor-waarschuwing.
Groeten MarcS
Van een Disco 3 weet ik niet te veel.
Ik meen dat de wiel-ophangingsrubbers bij de Disco3 "vervangingsgevoelig" zijn.
Wellicht is het een voor-waarschuwing.
Groeten MarcS
Re: Trillen van stuur bij 120km
Bij kromme schijven trilt het stuur bij het remmen, ik zou dus beginnen met balanceren en dan gelijk de rubbers etc nazien.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Trillen van stuur bij 120km
Ik heb het gehad bij een Defender met de origine Grabber banden eronder
Daar zat nog zat profiel op na 150000km maar waarschijnlijk was het rubber hard geworden van ouderdom
Nieuwe banden en het getril was weg
Heb het pas weer gehad met de Wranglers At na 100.000 km en 5 jaar
Nieuwe banden erop en niks geen getril meer
Verder was alle ophanging oke, uitgebalanceerd en alles gecheckt etc etc van tevoren
Dus het kan ook gewoon in de band(en) zelf zitten en dan zoek je je een breuk maar kom je er niet achter
Daar zat nog zat profiel op na 150000km maar waarschijnlijk was het rubber hard geworden van ouderdom
Nieuwe banden en het getril was weg
Heb het pas weer gehad met de Wranglers At na 100.000 km en 5 jaar
Nieuwe banden erop en niks geen getril meer
Verder was alle ophanging oke, uitgebalanceerd en alles gecheckt etc etc van tevoren
Dus het kan ook gewoon in de band(en) zelf zitten en dan zoek je je een breuk maar kom je er niet achter
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Trillen van stuur bij 120km D3
Trillen kan zelfs/ook optreden doordat de banden een "plat kantje" hebben ten gevolge van iets langer stilstaan.
Met een beetje pech zet je de auto na een korte rit weer weg op het zelfde "platte kantje" en dan wordt het nog erger.
Bij koud weer is dit effect groter als bij warm weer.
Het kan een best eind rijden zijn voordat de banden zodanig zijn opgewarmd en zodanig "opgeschud" zijn dat ze weer rond zijn.
Het "platte kantjes" effect kan heel hinderlijk zijn, vooral omdat afhankelijk van de onderlinge gelijkloop van links en rechts een trilling kan opkomen en weer verdwijnen zonder dat duidelijk is waarom: rijd je door een flauwe bocht dan kan aan het begin van die bocht alles trillingsvrij zijn en ergens in de loop van de bocht zijn door het weglengte-verschil tussen links en rechts de linker en rechter band uit fase en versterken ze elkaar in de trilling.
Soms speelt daarbij ook nog een verder onmerkbaar "plat kantje" achter: de ritmische duw van achter kan het voor in resonantie brengen.
Groeten MarcS
Met een beetje pech zet je de auto na een korte rit weer weg op het zelfde "platte kantje" en dan wordt het nog erger.
Bij koud weer is dit effect groter als bij warm weer.
Het kan een best eind rijden zijn voordat de banden zodanig zijn opgewarmd en zodanig "opgeschud" zijn dat ze weer rond zijn.
Het "platte kantjes" effect kan heel hinderlijk zijn, vooral omdat afhankelijk van de onderlinge gelijkloop van links en rechts een trilling kan opkomen en weer verdwijnen zonder dat duidelijk is waarom: rijd je door een flauwe bocht dan kan aan het begin van die bocht alles trillingsvrij zijn en ergens in de loop van de bocht zijn door het weglengte-verschil tussen links en rechts de linker en rechter band uit fase en versterken ze elkaar in de trilling.
Soms speelt daarbij ook nog een verder onmerkbaar "plat kantje" achter: de ritmische duw van achter kan het voor in resonantie brengen.
Groeten MarcS
-
Dutchhills
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07 Jan 2014, 15:34
Re: Trillen van stuur bij 120km D3
Is het trillen als je gewoon rijdt of als je remt?
Als het bij gewoon rijden is kan het een zuiger zijn die iets blijft plakken. Controleer na een lange rit de temperatuur van je schijven. Als er iets blijft hangen zal die schijf heet zijn. Als dit het geval is vervang dan ook gelijk je schijven, grote kans dat ze door de hitte vervormd zijn.
Banden kunnen ook problemen veroorzaken, zoals al genoemd. Verplaats anders eens de wielen van achter naar voren.
Heb je er last van bij het remmen zijn bijna zeker de schijven.
Andere mogelijkheid is het wiellager. Maar daar merk je meestal iets van bij lagere snelheden. En als die bijna vergaan merk je het als je rustig een beetje van links naar rechts stuurt bij ongeveer 70km/u. Wiel opkrikken en vastpakken op 12 en 6 uur en wrikken. Dan mag er niets bewegen.
De ophanging voor veroorzaakt zover ik weet geen trillingen. Daar merkt je alleen iets van als je over een oneffen wegdek, drempel o.i.d. rijdt. Hoor je dan een "klonk" dan mag je die gaan vervangen.
Als het bij gewoon rijden is kan het een zuiger zijn die iets blijft plakken. Controleer na een lange rit de temperatuur van je schijven. Als er iets blijft hangen zal die schijf heet zijn. Als dit het geval is vervang dan ook gelijk je schijven, grote kans dat ze door de hitte vervormd zijn.
Banden kunnen ook problemen veroorzaken, zoals al genoemd. Verplaats anders eens de wielen van achter naar voren.
Heb je er last van bij het remmen zijn bijna zeker de schijven.
Andere mogelijkheid is het wiellager. Maar daar merk je meestal iets van bij lagere snelheden. En als die bijna vergaan merk je het als je rustig een beetje van links naar rechts stuurt bij ongeveer 70km/u. Wiel opkrikken en vastpakken op 12 en 6 uur en wrikken. Dan mag er niets bewegen.
De ophanging voor veroorzaakt zover ik weet geen trillingen. Daar merkt je alleen iets van als je over een oneffen wegdek, drempel o.i.d. rijdt. Hoor je dan een "klonk" dan mag je die gaan vervangen.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten