Beste,
Ik heb mij een winch gekocht maar moet deze nog aansluiten.
De massa moet die van de batterij komen of mag ik ook de massa van het voertuig nemen?
Winch
Re: Winch
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
ppw schreef:Voertuig...
http://ozarenie.me/warn-winch-remote-wi ... all-setup/
Heb je dat schema ook bekeken? Want die pakken de massa toch echt van de accu.
Het maakt eigenlijk weinig uit. Maar ik pak het chassis. Sommigen vinden dat je daar geen 300-400 ampère doorheen moet jagen maar ik vind dat onzin. Wil je een kabel van gelijke diameter als je chassis naar je accu krijgen dan heb 70mm2 nodig oid (over de lengte van lier naar accubak)
Wel de originele massakabel controleren en eventueel vervangen voor een verse van liefst zo dik mogelijk.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Waterrover
- Beheerder
Heb je dat schema ook bekeken? Want die pakken de massa toch echt van de accu.
Het maakt eigenlijk weinig uit. Maar ik pak het chassis. Sommigen vinden dat je daar geen 300-400 ampère doorheen moet jagen maar ik vind dat onzin. Wil je een kabel van gelijke diameter als je chassis naar je accu krijgen dan heb 70mm2 nodig oid (over de lengte van lier naar accubak)
Wel de originele massakabel controleren en eventueel vervangen voor een verse van liefst zo dik mogelijk.[/quote]
Ik ben toch een andere mening toegedaan. Met het gebruik van een winch gaat er langere tijd een stroom van honderden ampères lopen, e.e.a. afhankelijk van de zwaarte van de winch en de benodigde liertijd. Wanneer dit via het chassis loopt en de aansluiting naar de massakabel van de accu weerstand heeft, bv door corrosie, dan zal de stroom zich via andere connecties een weg zoeken naar de massa aansluiting van de accu. Er lopen dan honderden ampères in leidingen en connectors die naar niet op berekend zijn.
Chris
Wel de originele massakabel controleren en eventueel vervangen voor een verse van liefst zo dik mogelijk.[/quote]
Ik ben toch een andere mening toegedaan. Met het gebruik van een winch gaat er langere tijd een stroom van honderden ampères lopen, e.e.a. afhankelijk van de zwaarte van de winch en de benodigde liertijd. Wanneer dit via het chassis loopt en de aansluiting naar de massakabel van de accu weerstand heeft, bv door corrosie, dan zal de stroom zich via andere connecties een weg zoeken naar de massa aansluiting van de accu. Er lopen dan honderden ampères in leidingen en connectors die naar niet op berekend zijn.
Chris
-
Landmarcs
Waterrover schreef:Edward schreef:Heb je dat schema ook bekeken? Want die pakken de massa toch echt van de accu.![]()
![]()
Wel de originele massakabel controleren en eventueel vervangen voor een verse van liefst zo dik mogelijk.
Dag Chris,
Je maakt in mijn ogen toch een kleine "kortsluiting". Het klopt dat er honderden ampères door het chassis gaan (althans als er honderden ampères door de lier gaan), en voor het chassis is dat 0,0 een probleem. Zodra de Accu-Chassis massa-verbinding slecht is is die slecht voor alles dat niet een eigen massa op de accu heeft, dus gaat er geen parasitaire stroom door van alles en nog wat lopen. En ... als er dan toch een sluipweg is (en die is er vast en zeker) dan gaat daardoor alleen die stroom lopen die dat "sluip-parcours" normaal aankan (probeer maar uit, zet een 12V 60W lampje in serie met een 12V 5W lampje -- het 5W lampje gaat branden, het 60W lampje wordt op z'n best een tikje lauwwarm).
Het gaat een enkele keer wel mis maar dan is er sprake van een gebrekkige motorblok/aandrijflijn-massa die niet goed via het chassis zijn massa naar de accu vindt, dan gaan er - eventueel grote stromen - via bijv de handrem-kabel lopen zodat het motorblok/aandrijflijn toch zijn chassis-massa vindt.
In zekere zin zit er zelfs een grote winst in slechts één serieuze accu-massa-bekabeling (en dus geen parasitaire massa-aansluitingen). Met maar één massa-aansluiting kan er geen parasitaire stroomkring ontstaan.
Groeten MarcS
Als de accu-chassis massa verbinding van goede kwaliteit is, zie ik geen enkel probleem. Ook de massa van de startmotor, die toch ook een paar honderd amps trekt, gaat door het chassis.
Daarom heb ik zelfs de plus voor de lier vanaf de startmotor getrokken, wel via een degelijke schakelaar. Scheelt een flink stuk dikke leiding, die dikke plusdraad naar de startmotor ligt er toch al en is er toch ook al op berekend - bovendien werken startmotor en lier toch nooit gelijk...
Daarom heb ik zelfs de plus voor de lier vanaf de startmotor getrokken, wel via een degelijke schakelaar. Scheelt een flink stuk dikke leiding, die dikke plusdraad naar de startmotor ligt er toch al en is er toch ook al op berekend - bovendien werken startmotor en lier toch nooit gelijk...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Als de accu-chassis massa verbinding van goede kwaliteit is, zie ik geen enkel probleem. Ook de massa van de startmotor, die toch ook een paar honderd amps trekt, gaat door het chassis.
Precies. Daarbij komt ook nog eens dat je in het algemeen ook de dynamo laat werken, en die dynamo zit op dezelfde "power-line" naar de accu.
Of te wel: die eerste 100 Amp gaan niet nodeloos heel en weer, en dat geldt zelfs voor de massa ... want wanneer de lier slechts ± 100 Amp trekt is het dus het circuit Dynamo-Lier dat "draait", en de dynamo heeft zijn massa via het motorblok naar het chassis.
De standaard aansluit-wijze in de lier-bijsluiter is waarschijnlijk geschreven door iemand die uitging van een accu onder de motor-kap, heb je de accu zo handzaam nabij de lier dan is direct aan de accu gewoon de gemakkelijke weg (en niet eens per se de beste).
Groeten MarcS
PS Erwin eigenlijk snap ik je vraag niet. Eerst vraag je expliciet of je de massa aan het chassis mag aansluiten. Daarna volgen er de verschillende inzichten (en de conclusie dat er redenen genoeg zijn om geen zorgen te hebben over de chassis-aansluiting). Vervolgens zeg je dat je gewoon de bijsluiter gaat volgen, en blijft idere gedachte aan een chassis-aansluiting buiten beeld.
Of ... moet ik je vraag begrijpen als: "Wil ik nadenken over hoe de lier aan te sluiten of volg ik gedachteloos de standaard oplossing?" ??
Marc, you can lead a horse to water, but you can't force it to drink.

Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:Marc, you can lead a horse to water, but you can't force it to drink.
Ahh ... een variant op: Laat het denken maar over aan een paard, die heeft een veel grotere kop, pardon een groter hoofd.
Ik hoop dat men mij meer met een ezel vergelijkt, aaibaar maar soms ook koppig, en in tegenstelling tot het gezegde: "Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen" vasthoudend en dus blijven struikelen over dezelfde hobbels.
't Is niet het snelste vervoermiddel, maar uiteindelijk kom je verder met een ezel, vooral off-road (zie bijv. Modest(in)e).
Groeten MarcS