Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MarkBrummel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 22:25

Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor MarkBrummel » 27 Jan 2018, 20:05

Dus... vandaag de Laro op de brug gehad. Geen gekke dingen. Alles ziet er goed uit. Klein beetje beginnende roest, maar niets wat niet in beginstadium kan worden opgelost.

Wat is de bedoeling? Conserveren voor de lange termijn.

Allereerst het vervangen van de TD5 door een Rover 3.5 V8 met ZF4HP22 automaat bak. Ik heb een prijs voor een compleet gereviseerd blok, bak met uitlaat, waterpomp en alles wat nodig is. Ouderwets met holley carbs en edelbrock filters. Afstellen met de schroevendraaier.

Naar ik begrijp pas de ZF4HP22 precies op de plek van de huidige handbak. Klopt? Ja/Nee/Maar dan...?

Dan... Spuiten van bijna de hele auto. Ik wil hem in oranje/zwart net al de 70th anniversary model. Potverdomme. Dat is mooi. Gelijk roest behandelen. Deuren lassen waar nodig. Nieuwe raamrubbers.

En... binnenkant. Nieuwe stoelen voor. Sportstoelen. Huidige stoelen zijn 18 jaar oud en hebben 325.000 km "gezeten". Deurpanelen bekleden en dan denk ik achterin stoelen i.p.v. banken als ik eraan kan komen.

Kunnen we eindeloos sturen... als nieuw...

Maar... dan heb ik een compleet interieur, blok en recent gereviseerde bak over met alles erop en eraan.

Liefhebbers? Wat is zoiets waard? De bak heeft net een paar 1000 kms gelopen sinds revisie. Koste 1050 euro ex. BTW.

Adviezen? Ergens op letten? Stomme dingen voorkomen?

Oh ja... vandaag de Triumph Trident "aan de praat" gekregen. 30 jaar stilgestaan. Man wat een herrie. Nu opbouwen en kenteken aanvragen. Moet eerst af... Heerlijk...
Bijlagen
Laro4.jpg
Laro3.jpg
* Defender 110 - 2000 | Triumph Trident 1974 | Ford F250 1975 *

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2018, 00:21

Dag Mark,

Tja ... ik vind zo'n oranje-zwarte (net als de wit-zwarte, en andere bonte ... waaronder ook die met een donker dak) juist "het einde" in de andere betekenis.
Ik ben meer gecharmeerd van het traditionele schema: gewoon een wit dak, witte stalen velgen en liefst zwarte, ongespoten wheelbrows.
Maar goed, dat is die onbetwistbare smaak ... :ugeek:

En qua automaat weet ik niet veel behalve dat er wel een verzwaard binnenwerk in gezet wordt als het om duurzaamheid moet gaan.

En dan als tenslotte:
Met een basis V8 kom je denkelijk ook verschillende steden niet in. Ik zou die laatste 3 cilinders gewoon laten en op diesel blijven rijden.
De Td5 is de laatste "echte" LandRover motor en mijns inziens ook de mooiste LandRover motor.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor Roger » 28 Jan 2018, 01:40

ben het met Marc eens.
TD5 is een mooi degelijk blok met een mooi geluid.
past zo mooi bij de Defender.
zo blijft het ook standaard.
maar goed, over smaak.........
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

MarkBrummel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 22:25

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor MarkBrummel » 28 Jan 2018, 09:55

Fijn dat zoveel mensen gek zijn met de TD5 en handbak, dan kan ik ze goed kwijt.

Wat is de verkoopwaarde van een goed lopende combinatie?
* Defender 110 - 2000 | Triumph Trident 1974 | Ford F250 1975 *

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2018, 10:08

Tja, qua waarde is het "wat de gek ervoor geeft".
De Td5 is paradoxaal genoeg de langst gebouwde moderne LandRover motor (langer als de 200Tdi of 300Tdi), en dus waarschijnlijk ook de meest gebouwde (op wellicht de oude 2,25 diesels na).
Bovendien "krijg" je een Td5 bij aankoop van een Disco II cadeau (of krijg je een Disco II bij een Td5 cadeau), de waarde van een Disco II met wat schade is laag.

En wat betreft je plannen, toch nog een laatste poging:
Mij lijkt het slimmer een echt oude 110 te nemen, eentje die gewoon heel veel minpunten heeft, en die dan op te bouwen met V8 etc.
Zo'n auto valt in de 25 jaar overgangsregeling, en met wat geluk over 5-6 jaar in de echte OldTimer belastingvrij-regeling.
Een nieuw chassis (verzinkt) kost geld, dat is duidelijk, vernieuwen van carrosserie-delen ook, maar als je een goede Td5 echt goed onder handen neemt dan komt er ook steeds meer bij terwijl je dan tegelijk de actuele waarde van die Td5 afschrijft.
Bovendien mag je in veel gevallen met een "historische" auto wél de milieu-zones in, en niet met eentje van ± 15 jaar oud.

Groeten MarcS

MarkBrummel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 22:25

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor MarkBrummel » 28 Jan 2018, 10:27

Tsja, echt heel, heel lief.

Over de waarde van mijn Defender zit ik niet in. Op korte termijn keldert deze maar daar krijg ik veel rijplezier voor terug. Op lange termijn komt het wel goed.

Zowel in Nederland als in de VS, waarschijnlijk in elk land, zijn bedrijven gespecialiseerd in het ombouwen van Defenders naar V8 automaat. Die vragen daar bakken met geld voor. Er is dus een markt voor, al zijn die mensen blijkbaar niet massaal lid van de club. Geen probleem.

Ik woon op het platteland. Geen milieuzone in de buurt hier, nog geen 100km vanaf hier. Als ik naar de stad wil, en ik zou niet weten wat ik daar moet, dan neem ik de trein. We hebben ook nog een "gewone" Outlander die daar mag komen.

Dus. Waar ik een beetje naar zoek zijn tips om mijn Landrover mooi te maken zoals ik 'm wil. Daarnaast heb ik straks onderdelen over. Er zal heus wel eens een TD5 vastlopen na 1.000.000 kms, of iemand een gereviseerde bak kunnen gebruiken.
* Defender 110 - 2000 | Triumph Trident 1974 | Ford F250 1975 *

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor Roger » 28 Jan 2018, 10:32

als de historie bekend is en je het hele handeltje compleet verkoopt is er zat vraag naar het blok.
denk niet dat je problemen hebt om hem te verkopen.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2018, 10:46

Om gewoon antwoordt te geven ipv allerlei gezever over smaak: Een Td5 blok met herkomst, een beetje aantoonbaar onderhoud, km stand etc is tussen de 1000 en 1500 euro waard. De Ecu een 200 euri. De bak een 500-700 euri.

Ik snap die ombouw wel. Diesel komt steeds meer in de verdrukking en het prijsverschil is om ons heen al verdwenen. Gewoon doen wat je leuk vind want als je nuchter nadacht zoals de heren hierboven pretenderen dan reed je geen ouwe Defender....... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

MarkBrummel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 22:25

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor MarkBrummel » 28 Jan 2018, 10:54

Thanks.
* Defender 110 - 2000 | Triumph Trident 1974 | Ford F250 1975 *

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ombouw TD5 - Rover 3.5 V8

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2018, 11:25

Edward schreef:Ik snap die ombouw wel. Diesel komt steeds meer in de verdrukking en het prijsverschil is om ons heen al verdwenen. Gewoon doen wat je leuk vind want als je nuchter nadacht zoals de heren hierboven pretenderen dan reed je geen ouwe Defender....... :shock: :shock:


Ik snap het half half. Vragen naar de waarde van de goede delen snap ik. Daaruit volgt dat er toch minstens een klein econoompje aan het woord is. Daarom dus mijn suggestie dat het denkelijk economischer is een overjarig en prettig geprijsd wrak om te vormen naar "leuk", en de Td5 als zodanig te behouden of te verkopen.

Het is waar dat diesel in de verdom-hoek zit, ombouwen op gas geeft nog meer aardbevingen, maar ... ik denk dat dat overtrekt.
Een antieke ongeregelde V8 zit binnengauw ook in de verdomhoek (als ie er al niet al breeduit in zit).

En tenslotte: Ben je echt nuchter en berekenend ... dan ga je fietsen ... dus doe wat je leuk vindt.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten