Wiellagermoer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bobcat

Wiellagermoer

Berichtdoor Bobcat » 26 Jan 2018, 12:22

Heren,

Ik draai dus de nieuwe enkelvoudige wiellagermoer (vooras Def130/2.4Puma/2009), met wat vet aan de schroefdraad, vast met de voorgeschreven 210Nm! Met mijn "Topcraft"draaimomentsleutel (juist ingesteld) vind ik dat de moer erg zwaar aangetrokken moet worden. Ik heb zowat mijn hele gewicht (75 kg) nodig voor het "wanneer-klikt-ie-nou-moment". Ik denk nog, "jee wat zit dat vast".
Nu wil ik mijn remschijf vervangen en draai de moer (borging goed terug geklopt) een halve slag los waarna er geen beweging meer in te krijgen is. Zelfs niet met een pijp van 1,5 m! Resultaat: moer kapot geboord en -gehakt en de draad van de holle as (stub axle) is dus naar de haaien en moet vervangen worden. :cry:
Wat gaat hier mis? Deugt mijn momentsleutel niet? Is 210Nm niet erg veel? Kan ik niet beter vertrouwen op mijn gevoel (ik denk wel dat ik weet wat "goed vast" is)? Is 180Nm niet goed genoeg? Moet ik wellicht de draad niet smeren? Andere momentsleutel kopen (welke) :?:

Ik hoor graag, ik weet het even niet. Thx.

Groet,
Bobcat

The_Dutchman

Re: Wiellagermoer

Berichtdoor The_Dutchman » 26 Jan 2018, 13:07

Ik zou de momentsleutel verdenken. Leen even aan andere momentsleutel om te vergelijken: stel ze op hetzelfde draaimoment in, plaats ze in een bankschroef en voel of er verschil zit in beider klik.

dormos

Berichtdoor dormos » 26 Jan 2018, 14:30

Als je z'n pijp hebt dan heb je geen momentsleutel nodig.

210 NM = 21 kg op 1 meter afstand = 42 kg op 50cm = 84 kg op 25 cm.
Als jij 75 kg weegt zet je een streep bij 28 cm en daar ga je dan voorzichtig op staan (niet veren of springen)

Heb ik zo gedaan bij de wielmoer van m'n Disco die met 490 Nm moest worden aangerdraaid. Zo'n grote momentsleutel had ik niet...

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Bas88pickup

Berichtdoor Bas88pickup » 26 Jan 2018, 14:41

Simpele vraag; heb je een originele of aftermarket moer gebruikt. Mijn ervaring leert mij dat er bijzonder slecht passende moeren op de markt zijn. Na een anderhalve slag gaat het zwaar lopen en bij doorzetten is dus de draad op je stub axle kapot.

Bas.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2018, 14:46

Ja, ik verdenk ook eerder de moer. Al trek je die te vast moet dat niet echt een probleem opleveren. met alle respect maar met 75 kg en een normale lengte momentsleutel zal ie echt niet op 400Nm oid gezeten hebben.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2018, 14:52

The_Dutchman schreef:Ik zou de momentsleutel verdenken. Leen even aan andere momentsleutel om te vergelijken: stel ze op hetzelfde draaimoment in, plaats ze in een bankschroef en voel of er verschil zit in beider klik.

Je kan in geval van twijfel een "quick-and-dirty" testje doen.
Sla de lus van een kofferweger (liefst een digitale, en liefst eentje die je al eens geijkt hebt met een zwaar post-pakket) om het handvat van de moment-sleutel en kijk op welke waarde de kofferweger komt bij een ingegeven moment-waarde.
Daarna met de eenvoudige rekensommetje als hierboven kijken of je in dezelfde grootte orde zit, of beter zelfs gewoon goed zit.
Deze meting is in ieder geval reproduceerbaarder als op het gevoel twee momentsleutels vergelijken (je weet daarbij hoogstens dat er een verschil* is).   *  Ik doe zo nu en dan praktijk-testjes: een geoefende testpersoon kan tot ± 5% gewichtsverschillen op het gevoel waarnemen.

Groeten MarcS

Bobcat

Berichtdoor Bobcat » 26 Jan 2018, 22:39

Even flink in de weer geweest met een afgemeten emmer water, een weegschaal en een rekenmachientje... wat blijkt, toch een goedkope prul gekocht: de "Topcraft" momentsleutel klikt bij een instelling van 50 Nm (en een lengte van 44 cm) pas bij 17 kg i.p.v. 11,3 kg!

Voorzichtig maar eens kijken naar gereedschap dat niet bij de groenteboer vandaan komt... :mrgreen: En.... OEM moeren en stub axle besteld !

Wederom dank voor jullie klare taal!

Groet,
Bobcat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2018, 09:26

Bobcat schreef:....
Voorzichtig maar eens kijken naar gereedschap dat niet bij de groenteboer vandaan komt...

Misschien is het nog het best om welke momentsleutel je hebt die eerst op de wielmoeren uit te proberen (vooropgesteld dat je stalen velgen hebt).
Zit een stalen velg goed vast dan krijg je die net wel, of meestal net niet los met de standaard bijgeleverde moer-sleutel, en dat gaat dan weer wel makkelijk met een bescheiden verlenging.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”