defender 110, 2,8 hs international: koppeling?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder

defender 110, 2,8 hs international: koppeling?

Berichtdoor Everhard Mulder » 20 Jan 2018, 20:21

Ik heb t nu een paar keer gehad: in 4de en 5de versnelling lijkt het soms of de koppeling half is ingedrukt (terwijl dit niet zo is): de motor brult harder, maar de snelheid neemt niet toe. In 1,2 en 3 versnelling is het niet en het is er ook niet altijd. Koppelingsplaat of drukgroep? of iets anders?
Graag advies en vast bedankt!
E. Mulder

Landmarcs

Re: defender 110, 2,8 hs international: koppeling?

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2018, 22:07

Everhard,

Het kan ook een trivialer probleempje zijn. Als de koppeling een beetje krap is afgesteld kan de hydraulische vloeistof "opgesloten" blijven (omdat de hoofdcilinder niet helemaal naar zijn vrije ruststand kan). Als dan door warmte en de daarbij passende uitzetting de slave-cilinder net iets onder druk blijft dan kan de koppeling gaan slippen zonder dat er verder iets stuk of versleten is.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2018, 23:27

Hetgeen MarcS omschrijft zou kunnen, omdat naarmate de koppelingsplaat slijt de slave cilinder steeds iets verder in moet, wat normaal geen probleem is als de vrije slag die het koppelingspedaal moet hebben ook daadwerkelijk aanwezig is. Eigenlijk moet het bedieningsstangetje in de master cilinder 1,5 mm speling hebben.
Maar een versleten koppelingsplaat is ook heel goed mogelijk en ik zou dan niet te lang wachten met vervangen als de plaat goed slipt dan wordt alles erg heet, met hardingsvlekken op het vliegwiel tot gevolg (die je dus moet laten verwijderen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 22 Jan 2018, 12:43

Koppelingsplaat versleten. Test: in de hogere versnelling (4 of 5) terug laten zakken tot te lage snelheid en dan gaspedaal begraven. Indien niet versleten; komt hij langzaam op gang en zijn snelheid en toerental gerelateerd. Toeren lopen op en snelheid ook.

Indien versleten; komt moeilijker op snelheid en toerental en snelheid accorderen niet: toerental loopt op en snelheid blijft gelijk.

Indien versleten: ALLES vervangen wat tussen blok en versnellingsbak zit. Je haalt dat ding er niet elke week vanaf.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2018, 12:56

conny schreef:Koppelingsplaat versleten. Test: in de hogere versnelling (4 of 5) terug laten zakken tot te lage snelheid en dan gaspedaal begraven. Indien niet versleten; komt hij langzaam op gang en zijn snelheid en toerental gerelateerd. Toeren lopen op en snelheid ook.

In principe   "Ja"   maar met een maar ... als - zoals ik eerder aangaf - de hydrauliek onder druk blijft dan kan het zijn dat de slave de koppelingsplaten net niet 100% laat aangrijpen en ... dan krijg je evenzo de "koppelingsplaat versleten" symptomen.

Het loont dus eerst even naar de hydrauliek te kijken, da's makkelijker en goedkoper.

Groeten MarcS

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 24 Jan 2018, 01:30

@ conny:
Ik zal die test doen, dank voor de tip. Maar even voor mij om iets te leren: waarom in 4de of 5de versnelling? In de eerste moet hij toch meer kracht leveren om de boel van stilstand aan de rol te krijgen?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2018, 08:03

Everhard Mulder schreef: Maar even voor mij om iets te leren: waarom in 4de of 5de versnelling? In de eerste moet hij toch meer kracht leveren om de boel van stilstand aan de rol te krijgen?

Ja, kracht aan de wielen, maar er zit een vertragingskast (die we versnellingsbak noemen) tussen waardoor de motor minder koppel hoeft te leveren om toch voldoende kracht aan de wielen te hebben. In de 4de versnelling is de motor direct verbonden met de aandrijfas (1 op 1) in de 'versnellingen' ervoor draait de motor meer toeren dan de aandrijfas. En in de 5de draait de motor minder toeren en moet dan de meeste kracht leveren. Een versleten koppelingsplaat kan die benodigde kracht niet meer overbrengen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2018, 10:31

Erik Peters schreef:
Everhard Mulder schreef: Maar even voor mij om iets te leren: waarom in 4de of 5de versnelling? In de eerste moet hij toch meer kracht leveren om de boel van stilstand aan de rol te krijgen?

Ja, kracht aan de wielen, maar er zit een vertragingskast (die we versnellingsbak noemen) tussen waardoor de motor minder koppel hoeft te leveren om toch voldoende kracht aan de wielen te hebben. In de 4de versnelling is de motor direct verbonden met de aandrijfas (1 op 1) in de 'versnellingen' ervoor draait de motor meer toeren dan de aandrijfas. En in de 5de draait de motor minder toeren en moet dan de meeste kracht leveren. Een versleten koppelingsplaat kan die benodigde kracht niet meer overbrengen.

Of met andere woorden: In de eerste (en tweede) versnelling kan je makkelijker wegrijden ... de auto rijdt "lichter".
Bij deze beproeving kies je de versnelling dus zo dat je met een maximum koppel aan de motorzijde zit en aan de rollende kant "ook" maar daar dus maximaal "zwaar".

Blijft staan dat je eerst de hydrauliek moet checken. Worden de koppelingsplaten (semi)permanent iets gelicht dan slijten die platen versneld maar ook de rest van het koppelingsmecaniek heeft dan te lijden ... je krijgt dan de "riding-the-clutch" symptomen.

Groeten MarcS

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 29 Jan 2018, 13:11

Ik heb de test gedaan: nergens last van. Toerental van de motor liep gelijk op met snelheidstoename van de auto. Dus lijkt het in orde. En toch had ik een paar keer wel degelijk een slippende koppeling.
Ik heb 2 vragen:
- een tip was: test de hydroliek. Prima, wil en zal ik doen, maar: "Hoe?"
- ik heb al heel lang de remolie in het koppelingssysteem niet vervangen. Ik weet dat deze olie zich graag vermengt met water. Kan het ook aan de remolie in het systeem liggen? Ik had de klachten toen het koud was....kan het zijn dat het water bevriest in die olie en dat daarom de zaak gaat slippen? Of is dit onzin.

Dank voor de reacties!
E. Mulder

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2018, 15:59

Everhard Mulder schreef:- een tip was: test de hydroliek. Prima, wil en zal ik doen, maar: "Hoe?"

Kijk of de koppeling voldoende (volgens het boekje) vrije slag heeft (en of het koppelingspedaal ook goed vrij komt etc.
Helemaal "bovenin" geeft de master-cilinder een verbinding vrij naar het koppelings-vloeistof-reservoir.
Komt deze verbinding niet goed, of niet steeds goed, vrij dan is de koppelingsvloeistof tussen master en slave opgesloten en dan kan door opwarmen en ongelijk uitzetten deze opgesloten vloeistof de slave net iets onder druk zetten, net genoeg om een slippende koppeling te geven.
Dit kan dus ook een soms wel soms niet effect geven: je hebt immers zowel die "opgesloten" koppelingsvloeistof nodig als ook een zodanige opwarming dat er druk ontstaat.
- ik heb al heel lang de remolie in het koppelingssysteem niet vervangen. Ik weet dat deze olie zich graag vermengt met water. Kan het ook aan de remolie in het systeem liggen? Ik had de klachten toen het koud was....kan het zijn dat het water bevriest in die olie en dat daarom de zaak gaat slippen? Of is dit onzin.

IJs zou kunnen ... maar dan dus een klein stukje ergens onderweg in een slang, een brokstukje dat het teruglopen van een laatste stukje koppelingsvloeistof verhindert of althans vermindert. Dat werkt dan min of meer gelijk aan een te kleine vrije slag met het verschil dat je 1º ijs moet hebben, en 2º je door het gebruik van de koppeling de ijsblokkade onder druk zet. Tegen ijs pleit weer dat de koppelingsvloeistof (=remvloeistof) hygroscopisch is, water wordt opgenomen in de vloeistof en het water zit er niet in druppels/bellen in gemengd. De eerste reden waarom je remvloeistof moet vervangen is gelegen in het heet kunnen worden van de remmen en daarmee de remvloeistof ... en kennelijk kan dan opgenomen water toch voor damp-bellen zorgen (en dampbellen zijn samendrukbaar en geven dus de remkracht nauwelijks door). De koppeling wordt als alles goed is niet heet, dus het dampbellen-probleem is er niet, en zelfs als het er wel was dan kon je alleen maar niet ontkoppelen (en dat is heel wat anders als niet kunnen remmen). Reden om de vloeistof te vervangen is dus vooral gelegen in het geleidelijk oplopen van steeds meer water in de koppelingsvloeistof, wellicht kan ie dan uiteindelijk bevriezen en vooral ook zijn er de zorgen over de inwerking van water op het binnenwerk.

Overigens, als je het reservoirtje goed bijvult en je zet de nippel beneden open ... dan moet alles doorlopen (dan dus wel blijven bijvullen, iets voor een tweede man) ... en dan weet je direct dat de master goed vrij komt (of althans op dat moment goed vrij is).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”