2002 D2 ACE

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

2002 D2 ACE

Berichtdoor Roger » 20 Jan 2018, 11:49

al aardig wat over geschreven maar duidelijke info is toch niet heel erg makkelijk te vinden.
in mijn RAVE heb ik het ACE systeem al helemaal niet kunnen ontdekken, maar wellicht verkeerd gezocht.

in ieder geval wellicht kunnen jullie me hier op weg helpen.

gisteren sprong mijn ACE lampje aan. kleur geel, dus kon wel doorrijden.
auto eerst even uitgezet. 10 seconden gewacht, herstart en lampje uit. na 10 minuten lampje weer aan.
op bestemming auto geparkeerd.
3 uur later terug naar huis, 55 km bochtig en bergachtige weggetjes.
lampje bleef uit.
de afgelopen dagen veel doorwadingen gedaan en diepe modderplassen genomen. zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
waar zitten de belangrijkste connectoren, stekkers, sensoren die ik in eerste instantie verdenk (en hoop dat het zo simpel is).
met mijn standaard uitleesapparatuur begin ik natuurlijk niks, ik zal aan een Hawkeye of Nanocom moeten geloven waarschijnlijk.
heb trouwens filter nog nooit vervangen en denk vorige eigenaar ook niet.
auto heeft 180.000 km.
als de plensbuien ophouden zal ik een blik op de kleur van de olie werpen.
welke olie moet er ubhaupt in, want ook dat vond ik niet in RAVE
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Waterrover
Beheerder

Re: 2002 D2 ACE

Berichtdoor Waterrover » 20 Jan 2018, 12:53

Roger,

In je Rave is alles te vinden hoor. ;) Kijk bij Capacities/Fluids en zie Texaco Cold Climate PAS fluid 14315 staan. Onder 'Front Suspension" staat ACE beschreven. Je storing kan allerlei oorzaken hebben, in het verleden daar ook last van gehad. Laat even uitlezen! Na een gereviseerd kleppenblok met nieuwe actuators was het over. Ook heb ik nieuwe PAS olie in het systeem, en een nieuw vloeistofreservoir. Het laatste heeft een fijnmazige zeef die allerlei troep uit het systeem probeert te houden. Volgens Land Rover zou dit reservoir bij 250.000 km vernieuwd moeten worden. Het kan ook geen kwaad het filter onderin het kleppenblok te verwisselen. Let op dat je dit met goed passend gereedschap doet, anders bestaat het gevaar van slip. (Kan erg vast zitten) Ook deze operatie staat beschreven in je Rave. Het loshalen van connectors en deze inspuiten met contactspray is een goede zaak. Check ook eventuele lekkage. Het ACE niveau staat goed wanneer deze tussen - en + staat. Check eventueel de stekkers op de ACE-ECU (Locatie achter handschoenenkastje)

Chris

Roger

Berichtdoor Roger » 20 Jan 2018, 14:27

dank je Chris.
goeie tips.
heb nogmaals op mijn Rave gekeken maar echt nergens ook maar enige info over de ACE.
hele front suspension secties etc doorgelopen.
ook in fluids section geen melding van ace reservoir of ACE olie.
zou het kunnen dat we niet dezelfde versie van Rave gebruiken?

nou ja, ik kom er ook zo wel uit.
ook al wat horror verhalen gelezen van mensen die hun hele valve block slopen om het filter te vervangen.
ben benieuwd. hou je op de hoogte.
cheers

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2018, 17:44

Het wisselt enorm! Bij de ene is het wisselen van een leiding oid een drama bij de andere een eitje... :shock:

Heb ooit de leiding van de pomp naar het blok gewisseld net voor we op vakantie gingen. Oude eruit geknipt en de nieuwe op z'n plek gemeubeld en vastgezet. Lukt in minder dan anderhalf uur.....

Bij Roger viel zowat heel het blok uit elkaar en die heeft er één aangepast met normale(re) aansluitingen want alles zat vastgerot. Maat van me had paar weken terug de slang van de achterste leiding naar de cilinder lek. De dealert wisselt dan heel de leiding van het blok naar de cilinder en ook bij die ging dat super gemakkelijk.......

Je moet dus gewoon een beetje geluk hebben.

Ik heb bij mijn D2 meteen heel het blok in de WD40 gespoten en doe dat iedere week oid effe. Dan kan alles preventies weken. Daarna spuit ik vet op de koppelingen etc zodat als ik er ooit bij moet het hopelijk allemaal lekker gangbaar is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 20 Jan 2018, 18:13

precies zoals ik ook altijd doe.
dik in de WD40 en vervolgens alles terugzetten met klein beetje kopervet.
daarna nooit meer problemen als het ooit weer los moet.

hoop dat het een simpel sensortje of conectortje is.

tijd zal het leren.

het blok ziet er op zich nog niet te verrot uit, weinig oxidatie.
kan een indicatie zijn voor goed onderhoud.
zowieso geen pekel hier en gezien het feit dat de tussenbak vrijwel onmogelijk in zijn laag schakelt, zal ie ook wel weinig offroad gereden hebben, hetgeen de staat van de rest van de auto bevestigd.

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 22 Jan 2018, 10:26

Roger,

Zelf heb ik dit probleem ook ondervonden met mijn D2. Ik ben vervolgens ook gaan zoeken en kwam erachter dat het ACE systeem eigenlijk gewoon een heel simpel systeem is. Het is een soort stuurbekrachtiging, heel veel ingewikkelde elektronica zit er niet aan.

Bij mij moesten de cilinders vervangen worden en meteen de olie vervangen. Daarna was het probleem voorbij.

Bij het ACE systeem komen de meeste "problemen" voort uit het kleppenblok. Controleer eerst de stekkers en spray deze in. Vervangen van vloeistof en filter is een mogelijkheid, echter gelet op de km-stand lijkt mij dat niet waarschijnlijk.

Een laatste mogelijkheid is de sensor die op het blok zit. Deze kan weleens kapot gaan en zorgt voor het oranje lampje. Meer informatie daarover vind je hier:
http://www.discovery2.co.uk/ACE_transducer.html

Als dat allemaal niet helpt...kan je altijd nog schroefveren monteren :roll: (zie ander topic )

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Jan 2018, 23:33

Pascal87 schreef:Als dat allemaal niet helpt...kan je altijd nog schroefveren monteren :roll: (zie ander topic )

Niet dat schroefveren ook maar iets met de stabilisatie stangen te maken hebben........

Het blijft kennelijk moeilijk maar ACE is Active Cornering Enhancemet. SLS is Self Leveling Suspension.

Hydraulische stabilisatorstangen dus en daar gaat dit topic over en niet over de luchtvering.

En ja, ook de Ace kun je vervangen voor traditionele stabilisatorstangen maar dat kost meestal (iig op korte termijn) meer dan de Ace repareren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 23 Jan 2018, 10:13

Edward schreef:
Pascal87 schreef:Als dat allemaal niet helpt...kan je altijd nog schroefveren monteren :roll: (zie ander topic )

Niet dat schroefveren ook maar iets met de stabilisatie stangen te maken hebben........

Het blijft kennelijk moeilijk maar ACE is Active Cornering Enhancemet. SLS is Self Leveling Suspension.

Hydraulische stabilisatorstangen dus en daar gaat dit topic over en niet over de luchtvering.

En ja, ook de Ace kun je vervangen voor traditionele stabilisatorstangen maar dat kost meestal (iig op korte termijn) meer dan de Ace repareren.

Een nieuw ACE kleppenblok is anders ook niet goedkoop. Toch vind ik ACE, ondanks alle kritieken een mooi systeem die zowel on- als offroad zijn nut bewezen heeft. Hoort m.i. ook bij de auto die daardoor een betere wegligging heeft.

Roger

Berichtdoor Roger » 23 Jan 2018, 11:42

ik vind ACE ook een prima systeem.
maakt de auto zo veel makkelijker te rijden in de bochten.
ga het er ook zeker niet afhalen.
het is ook in goede staat voor zover ik het kan bekijken, maar zal wellicht wat onderhoud nodig hebben en wellicht een
nieuwe sensor op het kleppenblok.

ik denk er ook aan de Nanocom Evolution te bestellen zodat ik niet in het wilde weg nieuwe parts bestel om te proberen een probleem op te lossen, maar gerichter te werk kan gaan.
:D :D

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Roger

Berichtdoor Roger » 23 Jan 2018, 12:53

filter schoongeblazen.
kwam prima los. teruggezet met beetje kopervet, dus voor de toekomst is het top!!
olie is nog redelijk van kwaliteit, niet nieuw, maar niet zwart. beetje donkergroen van kleur.
bij verwijderen van filter kwam uiteraard wel wat olie vrij.
moet je het systeem ontluchten of doet het dat zelf???
uiteraard houd ik het niveau in de gaten en vul bij.
ik meen te hebben gelezen in een oude posting van Rob, dat je er mee moet gaan rijden en extreem scherpe bochten moet gaan maken en wellicht remmen en optrekken om het gehele systeem flink te laten werken, waarna je de olie op topt.

alle stekkers overigens ook ingespoten, behalve de actuator onder het dak.
heb geen zonnedak, dus met vocht zal t wel loslopen.

:D

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”