weer een nieuwe land rover rijder erbij

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
marcanon

weer een nieuwe land rover rijder erbij

Berichtdoor marcanon » 18 Jan 2018, 19:33

mijn naam is Marco 46 jaar woonachtig in Oosterhout.
Na jaren verlekkerd gekeken te hebben naar Defenders ben ik nu eindelijk de trotse bezitter van mijn eigen Defender.

Het is een 110 uit 2009 Fire edition

IK ben zelf niet zo heel technisch aangelegd dus ik zal weinig bijdrages kunnen leveren op dat gebied. Ik lees ze wel en hoop er wat van op te steken.
Ik heb mezelf ook al aangemeld als lid van de club en zal zeker eens bij wat activiteiten aanwezig zijn.

Het plan is er om met de zomervakantie de oversteek naar Schotland te maken en daar lekker 2 weken rond te toeren, met de familie.

gr Marco
Land Rover Defender 110 X-Tech 2,4d 2009 Fire edition

Waterrover
Beheerder

Re: weer een nieuwe land rover rijder erbij

Berichtdoor Waterrover » 18 Jan 2018, 20:29

Hallo Marco,

Welkom op het forum. Er is veel kennis aanwezig op onze "kennisbank" die nog onder constructie is i.v.m. de nieuwe website. Wellicht binnenkort beschikbaar? Wel is het handig te beschikken over een werkplaatshandboek van je auto, dan doe je alvast wat kennis op, en dat is niet alleen handig maar kan ook goedkoper uitwerken. En met de zoekfunctie is ook veel informatie te vinden over van alles. Een paar foto's van je nieuwe aanwinst zouden leuk zijn.

Chris

marcanon

Berichtdoor marcanon » 18 Jan 2018, 22:01

hi ~Chris,

een werkplaats handboel heb ik inderdaad al aangeschaft, ik hield de oude site ook al een tijdje in de gaten en heb al wat zaken gelezen in de kennisbank.
Ik zal van het weekend eens wat foto's maken en kijken of ik ze geplaatst krijg.

gr Marco

Houston

Berichtdoor Houston » 19 Jan 2018, 11:41

Welkom!
Is dat een 2.2 of een 2.4?
En Schotland is leuk! Welke maand(en) ga je? Neem maar genoeg anti-muggenspul mee, in de zomer! ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

marcanon

Berichtdoor marcanon » 19 Jan 2018, 12:33

het is een 2.4 .

We vertrekken 9 juli (zodra bij ons de schoolvakantie begint) en blijven 2 weken daar, ik zal een extra liter anti-muggenspray inslaan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2018, 13:51

Welkom.

Een 2009er is ± per definitie een 2,4 "Puma".
En 9 juli wil zeggen "Zuid-Nederland"

Neem ook een stukje van ± 1m50 in het vierkant "vitrage" gaas mee, en wat wasknijpers.
Zeker als je kampeert, maar eigenlijk in alle gevallen van veel muggen en een zekere activiteit rond de auto, is dat handig.
Je knijpert dat gaas op de dakgoot boven de achterdeur en je houdt het binnen redelijk mug-vrij, zelfs als je zo nu en dan in en uit moet.
Kennelijk laten de muggen zich voor de gek houden, ik slaap zo zelfs in de auto, ook in gebieden met muggen-activiteit.
Ik kocht jaren terug een mooi stukje donkergroen kunststof-vitrage-gaas bij de IKEA voor weinig.
Het gaas voor weinig bleek onbetaalbaar qua comfortverhoging.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 19 Jan 2018, 15:41

Is dat ook afdoende tegen die kleine klote midges, Marc? Volgens mij komen die overal doorheen!

Vanaf welk jaar zijn ze over gegaan op de 2.2 dan?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2018, 16:21

Houston schreef:Is dat ook afdoende tegen die kleine klote midges, Marc? Volgens mij komen die overal doorheen!

Vanaf welk jaar zijn ze over gegaan op de 2.2 dan?

Het jaar van de 2.2 weet ik niet precies, 2012 wellicht ? Ik heb een 2,4 en die is uit 2010.

Tegen die "midges" (die in het Nederlands gewoon Knutten of Knutjes heten -- die "n" kan je ook weglaten) helpt alleen zeer fijn gaas.
Het IKEA vitrage-spul dat ik een eeuwigheid terug kocht blijkt tamelijk goed te werken tegen die klote-beestjes, ongeveer net zo goed als het betere muggengaas in de betere (lichtgewicht) tent.
Groot verschil is dat Knutten veel makkelijker/beter meeliften met wie er van buiten naar binnen gaat. Muggen vinden bewegingen en langsstrijkende kleding of vitrage genoeg voor een ommetje, Knutten die eenmaal geland zijn blijven veel langer zitten. Knutten lijken eerst ook wel mee te vallen, als ze gewoon op de steviger huid zitten is er nauwelijks sprake van kriebel ... maar na even weten ze de weg naar de zachtere huid, rond je ogen, op de haargrens etc ... en dan zijn ze gekmakend. Enige serieuze oplossing is pas later te gaan ... in Nieuwkoop bijvoorbeeld zeggen ze dat de Knutten (die daar Meurzen noemen) in de rietpluimen kruipen -- dwz zodra er een pluim in het riet komt is het Knutten-seizoen voorbij.

Groeten MarcS

marcanon

Berichtdoor marcanon » 19 Jan 2018, 18:22

Het is inderdaad zuid Nederland, Noord Brabant om precies te zijn.

Geweldige tip van het "muskieten"net voor de achterdeur. Die ga ik zeker onthouden.
De hebben voor die periode een daktent gehuurd met ondertent dus er zal veel op en rond de auto verbleven worden waarbij de achterdeur nog wel eens open zal gaan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2018, 18:56

marcanon schreef:Het is inderdaad zuid Nederland, Noord Brabant om precies te zijn.

Geweldige tip van het "muskieten"net voor de achterdeur. Die ga ik zeker onthouden.
De hebben voor die periode een daktent gehuurd met ondertent dus er zal veel op en rond de auto verbleven worden waarbij de achterdeur nog wel eens open zal gaan.

Ahhh ... dat helpt (een beetje).
Ik heb een grote luifel, en als ik die uitzet (ook bij mooi weer deed ik dat) dan waren er in ieder geval direct onder die luifel iets minder muggen en knutten (in Zweden meermaals getest).
Met name de knutten schijnen niet tegen uitdroging te kunnen, en dus niet tegen kou ... het Schotse klimaat is dus ideaal ... voor knutten althans.

Het is jammer dat de "Puma" de typische LandRover-klepjes kwijt geraakt is. Ondanks het veel te grove gaas kwamen er nauwelijks muggen en/of knutten door de openstaande klepjes naar binnen (indertijd ook in Zweden en Noorwegen getest). Met iets wind "op de kop" had je met die klepjes open iets overdruk binnen, dat helpt ook tegen de vliegende "vriendjes".

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”