Hallo allemaal
Even een korte voorstelling aangezien ik nieuw ben op dit forum.
Ik ben Johan 35 jaar uit Hapert en de sins kort de trotse bezitter van een series 2 88 uit 64.
Ik heb deze in Juni aangeschaft en zoals menig van jullie wel gewend zullen zijn lekt ook die van mij hier en daar wat olie.
Waaronder uit de pion keringen bij de difrentieels voor en achter.
Het probleem wat ik echter heb is dat de kroonmoer waarmee de aandrijfas flens op beide diffs maar net hand vast zaten. En ik zeker mijn twijfels heb of dit zo hoort.
Ik zie verder ook geen shims zitten in de pion.
Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat het pion tandwiel goed afgesteld staat tegen het kroonwiel?
Kan iemand mij hiermee van wat advies voorzie?
Alvast dank
Pion kering difentieel series 2
- Erik Peters
Re: Pion kering difentieel series 2
Simpelweg controleren aan de hand van het werkplaatshandboek: http://www.legionlandrover.com/manuales/Land-Rover%202-2A-3%20The-Green-Bible.pdf
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
wat dan dus betekent dat je het diff volledig uit elkaar moet halen en dus opnieuw afstellen...toch?... 
gone
Dank je voor je reactie Erik
Ik heb het handboek eens door genomen, maar het enige wat ik hierin kan vinden is hoe je het complete dif uit moet bouwen.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ik dit kan verkomen.
Ik heb het handboek eens door genomen, maar het enige wat ik hierin kan vinden is hoe je het complete dif uit moet bouwen.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ik dit kan verkomen.
Als je het diff niet hebt uitgebouwd kun je helemaal niet zien of er al dan niet shims oude de pignon zitten want die zitten aan de binnenkant van het diff.
Onder de flens aan de "buitenkant" zit hooguit een loopring of iets dergelijks, dus GEEN shims.
Of je diff nog redelijk afgesteld is kun je voelen aan hoeveel vrije slag er tussen pignon en kroonwiel zit, valt dat mee, niet meer dan een paar graden of zo, dan gewoon lekker flens d'r af, nieuwe keerring monteren, flens d'r op en vastzetten met het voorgeschreven aanhaal-moment of knettervast en klaar, rijden maar.
Je hebt geen Salisbury as achter dus ook geen vervelende dingen om mee rekening te houden, gewoon lekkere simpele La Ro diff's, fluitje van een cent.
G-J.
Onder de flens aan de "buitenkant" zit hooguit een loopring of iets dergelijks, dus GEEN shims.
Of je diff nog redelijk afgesteld is kun je voelen aan hoeveel vrije slag er tussen pignon en kroonwiel zit, valt dat mee, niet meer dan een paar graden of zo, dan gewoon lekker flens d'r af, nieuwe keerring monteren, flens d'r op en vastzetten met het voorgeschreven aanhaal-moment of knettervast en klaar, rijden maar.
Je hebt geen Salisbury as achter dus ook geen vervelende dingen om mee rekening te houden, gewoon lekkere simpele La Ro diff's, fluitje van een cent.
G-J.
Thank’s ,
Ik was even bang dat ik het complete dif moest gaan uitbouwen.
Dan heeft de vorige eigenaar denk ik niet de moeite genomen om de kroonmoer van de flens goed aan te draaien.
Ik was even bang dat ik het complete dif moest gaan uitbouwen.
Dan heeft de vorige eigenaar denk ik niet de moeite genomen om de kroonmoer van de flens goed aan te draaien.
- Erik Peters
Hapert33 schreef:Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat het pion tandwiel goed afgesteld staat tegen het kroonwiel?
Roger B. schreef:wat dan dus betekent dat je het diff volledig uit elkaar moet halen en dus opnieuw afstellen...toch?...
Ja, maar dat was ook de vraag.
Ik denk dat ik het ook zo zou doen als G-J beschrijft, en gewoon afwachten of het diff. eventueel kapot loopt.
Het kan natuurlijk zijn dat er een ENV differentieel gemonteerd is, die zit iets anders in elkaar als een Rover differentieel (waar de schims direct achter het lager achter het pignontandwiel zitten). Bij het ENV differentieel zitten de shims tussen pignonashuis en differentieelklok (zie tekening op blz. 99).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
Pignonaskeerring voor een Rover differentieel:
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
-
Roger B.
Erik Peters schreef:Hapert33 schreef:Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat het pion tandwiel goed afgesteld staat tegen het kroonwiel?Roger B. schreef:wat dan dus betekent dat je het diff volledig uit elkaar moet halen en dus opnieuw afstellen...toch?...
Ja, maar dat was ook de vraag.![]()
Erik.
ja, maar tegelijkertijd was ook wel duidelijk dat de achterliggende gedachte van de vraag was dat ie dat alleen wilde checken, niet afstellen, dus niet het diff volledig uit elkaar halen en afstellen.....
Dat er geen makkelijke manier is om afstelling van pignon te controlleren in gemonteerde toestand, is ander verhaal, wat ik met mijn opmerking dus onderstreepte
gone
Erik Peters schreef:Het kan natuurlijk zijn dat er een ENV differentieel gemonteerd is, die zit iets anders in elkaar als een Rover differentieel (waar de schims direct achter het lager achter het pignontandwiel zitten). Bij het ENV differentieel zitten de shims tussen pignonashuis en differentieelklok (zie tekening op blz. 99).
Groet,
Erik.
De 88" is volgens mij nooit met ENV diffs geleverd. En ook de 109" met ENV difs zijn erg schaars. Bij de serie 2 FC zijn ze wel gebruikt.
Groet,
Eric