Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gwen75
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Dec 2017, 14:06

Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Gwen75 » 03 Jan 2018, 02:23

De leiding die loopt van het kleppendeksel naar de luchtinlaat van de turbo bij een Discovery 2 td5
Voor wat dient deze, heeft dit iets met de smering van de turbo te maken.
Of is dit voor de gassen van uit het kleppen deksel af te voeren.
Als dit enkel voor de afvoer van gassen is dan kan ik deze zonder probleem los koppelen en dicht maken , is toch beter voor de turbo dat hij zuivere en koude lucht binnen krijgt. Of zie ik dit verkeerd?
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Roger » 03 Jan 2018, 09:19

zorgt voor het afvoeren van de overdruk in je blok en verbrand de gassen en oliedamp vervolgens.
zeker niet dichtmaken want dan kan je blok zijn overdruk niet kwijt en zal het elders gaan lekken.
de turbo heeft er geen last van.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2018, 09:52

If it ain't broken , don't try to fix it

je turbo gaat niet stuk van teveel smering...... zoals Roger al zei, essentieel voor je motor dat ie zijn carterdruk kwijt kan. vroegah, ventileerden motoren dat gewoon naar de buitenlucht tegenwoordig worden de carterdampen terug gevoerd naar de motor en meeverbrandt, dat is bij elke motor zo, en bij elke turbo diesel worden die carterdampen vóór de turbo bij de aangezogen lucht gemengd. over gevolgen voor de turbo of het lopen van je motor door bijmengen van "warme lucht" hoef je je geen zorgen te maken.... de verhouding carterdampen-aangezogen lucht is peanuts als het goed is, anders heb je een veel groter probleem dat wat hogere inlaatluchttemperatuur
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jan 2018, 10:03

Gwen75 schreef:.... .
Als dit enkel voor de afvoer van gassen is dan kan ik deze zonder probleem los koppelen en dicht maken , is toch beter voor de turbo dat hij zuivere en koude lucht binnen krijgt. Of zie ik dit verkeerd?

Goedemorgen Gwen,

Je zou kunnen zeggen dat een LandRover een bijna levend evolutionair wondertje is (dus net als in de natuur: een verbazingwekkend wondertje dat het ondanks alle gebreken toch wonderlijk goed werkt), toch is er een groot verschil.
Het verschil is dat in de levende natuur een evolutionaire vergissing, of een evolutionair zijspoor niet zo gauw weer overboord gezet wordt (zo hebben wij bijvoorbeeld nog steeds een restant van een staartje, hebben we een blinde darm, etc. etc.).

Bij de LandRover kan je aannemen dat men in de fabriek, als het ook maar even in de productie paste, dat wat onnodig was helemaal niet monteerde.
Een ontluchtingsslang kost niet veel, het monteren misschien iets meer, maar de kosten lopen op als het 100den-1000den auto's betreft.

En dan tenslotte: Wil je een voertuig met een minimum aan "evolutie" koop dan een oude tractor, daar zit echt een minimum aan extra's op.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor VeeTee » 03 Jan 2018, 18:56

Landmarcs schreef:... een minimum aan extra's op...


Eigenlijk een "contradictio in terminis" - het is pas echt een minimum als er helemaal géén extra's op zitten :D
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gwen75
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Dec 2017, 14:06

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Gwen75 » 03 Jan 2018, 21:34

Beste,
Die vraag kwam niet voor niets, vroeger een auto gehad een TDI Waar de. Afgerond slang een keer van losgekomen was
En de wagen die was in lage toeren veel soepeler geworden eens de slang terug gemonteerd was hij niet meer zo soepel in lage toeren.
En het zou ook de eerste fabrikant niet zijn die iets aan de liter doet om een lagere uitstoot te krijgen om fiscaal aantrekkelijker te worden.
En als je het goed bekijkt dan is het eigenlijk een heel raar systeem hè. Want de intercooler moet de lucht afkoelen om betere prestaties te krijgen en aan de lucht inlaat gaan ze er dan warme gassen bij voegen dus de lucht kan minder gecomprimeerd worden door dat hij warm is.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2018, 21:40

ik weet niet hoeveel druk jij in je carter hebt, en hoeveel carterdamp je denkt dat er uit dat kleppendeksel de motor in gaat..... en hoeveel effect dat heeft op (per 1000 toeren die de motor maakt) grof afgerond per minuut...500x2,5 liter aangezogen buitenlucht.......
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jan 2018, 22:09

Gwen75 schreef:.....
En de wagen die was in lage toeren veel soepeler geworden eens de slang terug gemonteerd was hij niet meer zo soepel in lage toeren.
....
En als je het goed bekijkt dan is het eigenlijk een heel raar systeem hè. Want de intercooler moet de lucht afkoelen om betere prestaties te krijgen en aan de lucht inlaat gaan ze er dan warme gassen bij voegen dus de lucht kan minder gecomprimeerd worden door dat hij warm is.


Dag Gwen,

Ik zou de auto alleen 's winter gebruiken ... :D

De verschillen in inlaat-lucht-temperatuur zijn ten gevolge van de wisselingen in de buitentemperatuur veel groter als het kleine beetje carter-ontluchting. Zoals Roger B. al zegt: er moet iets goed mis zijn wil de carter-retourstroom substantiële vormen aan nemen.

Het is ook niet zo'n raar systeem: de "carter-lucht" is niet echt proper, je wilt die carter-gassen liever niet onverbrand de wereld in blazen.

Overigens is die carter-retour-stroom in ieder geval bij een nieuwe motor zo bescheiden en zo weinig verwarmend dat de de slang daar waar hij met de inlaatlucht in contact staat zelfs kan dichtvriezen (en daardoor loopt de carterdruk op en kan je olie langs allerlei ongewenste routes verliezen).
Voor de Puma bestaat er zelfs een modificatie om dit probleem voor te zijn.

Overigens, heb je dat al dan niet soepele van de Tdi echt herhaalbaar gemeten? De motor maakt een ander geluid als er slangen los zijn en alleen al dat andere geluid geeft een andere impressie van de prestaties (denk aan al die sport-uitlaten die vooral een autitieve indruk achter laten).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2018, 22:48

Landmarcs schreef:Overigens, heb je dat al dan niet soepele van de Tdi echt herhaalbaar gemeten? De motor maakt een ander geluid als er slangen los zijn en alleen al dat andere geluid geeft een andere impressie van de prestaties (denk aan al die sport-uitlaten die vooral een autitieve indruk achter laten).

Groeten MarcS


Precies! Heb wel eens een wedje gelegd met een kennis die z'n EGR wou demonteren omdat het bij een vorig blok veel vermogen opgeleverd had. "Gelul" zei ik. Dus hebben we het ding op de dyno gezet voor en na demontage en zoals verwacht was er geen meetbaar verschil. Voelbaar ook niet trouwens....... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2018, 23:13

tja, dat EGR sprookje wordt door al de EGR verwijderaars op elk autoforum vol gehouden....

maar als je weet hoe, en vooral wanneer, een EGR werkt, dat kun je zelf al bedenken dat het niks uitmaakt voor je vermogen
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten