Ik ben nieuw hier lobber forum en heb een disco 2 td5 van 99.
Sedert vorige week maakt mijn disco een lawaaai net alsof de coolingfan heel hard moet Coolen deze is ondertussen al vervangen maar dit heeft niets opgeleverd .
Weet er soms iemand hier raad mee.
Alvast bedankt. Ik heb ook een geluid bestand maar in een verkeerd formaat dus ik kan het niet posten, in welk formaat kan je hier posten dan post ik het later .
Alvast bedankt
Disco 2 maakt extra veel lawaai net extra aan het coolen
-
Landmarcs
Re: Disco 2 maakt extra veel lawaai net extra aan het coolen
Dag Gwen,
Hoe het precies zit bij een Disco 2 weet ik niet, maar ik neem aan dat - net als bij een Defender - indien er ook Airco aanwezig is je twee fan's hebt.
De visco-fan die met een visco-element gekoppeld is op een poelie, en de electrische airco-fan.
Dus vraag 1 is welke fan maakt extra lawaai, en vraag 2 wat is er vervangen.
De visco-fan loopt nadat de auto even even stil gestaan altijd even mee, daarna moet ie slechts losjes ronddraaien en bijv met een krant tegen te houden zijn zolang er niet serieus gekoeld moet worden. Je kan bij stilstaande motor ook even aan die fan draaien: na een paar keer wat heen en weer moet die tamelijk licht lopen, de visco-vloeistof is dan goed verdeeld een er is geen koel-reden dus moet ie los en redelijk licht willen draaien.
Is de visco stuk dan blijft de fan vast en draait ie steeds mee, slaat ie een krant stuk, en loeit ie bij meer toeren.
De electrische fan kan ook blijven draaien: dan is er misschien te weinig koelmiddel, of de thermostaat is stuk.
Groeten MarcS
Hoe het precies zit bij een Disco 2 weet ik niet, maar ik neem aan dat - net als bij een Defender - indien er ook Airco aanwezig is je twee fan's hebt.
De visco-fan die met een visco-element gekoppeld is op een poelie, en de electrische airco-fan.
Dus vraag 1 is welke fan maakt extra lawaai, en vraag 2 wat is er vervangen.
De visco-fan loopt nadat de auto even even stil gestaan altijd even mee, daarna moet ie slechts losjes ronddraaien en bijv met een krant tegen te houden zijn zolang er niet serieus gekoeld moet worden. Je kan bij stilstaande motor ook even aan die fan draaien: na een paar keer wat heen en weer moet die tamelijk licht lopen, de visco-vloeistof is dan goed verdeeld een er is geen koel-reden dus moet ie los en redelijk licht willen draaien.
Is de visco stuk dan blijft de fan vast en draait ie steeds mee, slaat ie een krant stuk, en loeit ie bij meer toeren.
De electrische fan kan ook blijven draaien: dan is er misschien te weinig koelmiddel, of de thermostaat is stuk.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Wanneer je de auto start dan loopt de viscofan even mee, je hoort dat duidelijk. Het komt wel eens voor dat de visco kapot gaat, deze blijft dan vast staan en is goed hoorbaar. De electrische fan voorop de auto kan draaien bij gebruik airco wanneer de buitentemp. boven de 28 graden komt, iets eerder kan ook. Deze gaat uit wanneer de snelheid van de auto boven de 100 km/u uitkomt. Ook kan deze aanslaan wanneer de koelwatertemp. te hoog oploopt, dit kan zelfs gebeuren nadat de sleutel uit het contact is verwijderd om stuwing te voorkomen. Als laatste blijft deze fan continue draaien bij een storing. Dit zou de sensor van de koelwatertemp. kunnen zijn? Anders even laten uitlezen, dan weet je het zeker, en is goedkoper dan van alles te gaan vernieuwen.
Chris
Chris
Ik heb de viscofan net vervangen en ik ga eens proberen of het straks nog is na een toertje te rijden , ik hoop niet dat het de lager van de viscofan is , er is totaal heen speling op deze as dus ik denk het niet. Ik laat nog iets weten
-
Roger B.
lekke intercooler of slangen er van .. kan ook joelgeluid veroorzaken. of wellicht een lek uitlaatspruitstuk?
gone
Heb er een toer meegedaan de eerste minuten met de nieuwe viscofan was er geen verbetering, maar na enkele minuten was het probleem weg en ik hoop dat het weg blijft ook.
-
Landmarcs
Gwen75 schreef:Heb er een toer meegedaan de eerste minuten met de nieuwe viscofan was er geen verbetering, maar na enkele minuten was het probleem weg en ik hoop dat het weg blijft ook.
Als het de visco-fan was, dan blijf je het horen - als je erop let* - altijd die eerste minuut na enige tijd stilstand: de visco-vloeistof zakt nl uit en geeft dan (ook) een koppeling. Verder hoor je het als het je de motor echt warm hebt gereden en dan met lagere snelheden de motor serieus laat werken (of wanneer je de radiator helemaal laat dichtslibben).
- * Waarschijnlijk blijf je er voorlopig wel op letten.