Heeft iemand al ervaring (positief of negatief) met gebruik Shell GTL brandstof in een Puma Defender?
"Shell GTL Fuel, een vloeibare brandstof gemaakt van aardgas, verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie, en produceert daardoor minder lokale uitstoot en minder zichtbare zwarte rook. De innovatieve brandstof is eenvoudig toe te passen in een bestaand wagenpark van nieuwe en oudere zware dieselmotoren."
Shell GTL brandstof in Puma Defender
Shell GTL brandstof in Puma Defender
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Shell GTL brandstof in Puma Defender
Nou nee, zelf (nog) geen ervaring met GTL brandstof. Mijn brandstofleverancier zit er over te denken om het in zijn assortiment op te nemen.
Overigens leveren meer merken bv. Firezone ook GTL brandstof, alleen bij een beperkt aantal pompen.
Een kennis met een antieke DAF vrachtauto gebruikt het nu al anderhalf jaar. De oude truck zou nu, volgens uitlaatgas-metingen, aan Euro 5 voldoen (zonder aanpassing aan de motor of uitlaatsysteem).
Hij heeft het extra geld dat de brandstof kost (t.o.v. diesel) er voor over. Hij rijdt niet veel kilometers met de oude vrachtwagen (meestal naar evenementen).
Het kan interessant zijn voor oudere diesels om zo de uitstoot aan schadelijke stoffen te verminderen, maar dat moet door de overheid dan ook erkend worden. (Daarover wordt overleg gepleegd, naar ik begrepen heb). Zodat je in zo'n geval wel een milieuzone in zou mogen, maar zo ver is het nog lang niet.
Of GTL schade zou kunnen aanrichten bij gebruik in moderne commonrail diesels (of diesels met pompverstuivers) met hele hoge inspuitdrukken, geen idee. Die oude DAF met een simpele lijnpomp loopt er prima op.
Groet,
Erik.
Overigens leveren meer merken bv. Firezone ook GTL brandstof, alleen bij een beperkt aantal pompen.
Een kennis met een antieke DAF vrachtauto gebruikt het nu al anderhalf jaar. De oude truck zou nu, volgens uitlaatgas-metingen, aan Euro 5 voldoen (zonder aanpassing aan de motor of uitlaatsysteem).
Hij heeft het extra geld dat de brandstof kost (t.o.v. diesel) er voor over. Hij rijdt niet veel kilometers met de oude vrachtwagen (meestal naar evenementen).
Het kan interessant zijn voor oudere diesels om zo de uitstoot aan schadelijke stoffen te verminderen, maar dat moet door de overheid dan ook erkend worden. (Daarover wordt overleg gepleegd, naar ik begrepen heb). Zodat je in zo'n geval wel een milieuzone in zou mogen, maar zo ver is het nog lang niet.
Of GTL schade zou kunnen aanrichten bij gebruik in moderne commonrail diesels (of diesels met pompverstuivers) met hele hoge inspuitdrukken, geen idee. Die oude DAF met een simpele lijnpomp loopt er prima op.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Shell GTL brandstof in Puma Defender
wel.... ik heb een 200tdi.... en verdenk de modernere additieven in diesel ervan dat het pakkingen oplost... al twee keer een injectorpomp vervangen.... omdat ze lekten...net zoals Dot4-5 ook niet heeeul goed is voor je rem/koppeling... te agressief..
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Shell GTL brandstof in Puma Defender
GTL is niet diesel met andere additieven, is anders gemaakte diesel.. dat zegt niet dat je pomp daar beter tegen kan, maar ook niet dat ie daar niet juist beter onder gedijt
gone
Re: Shell GTL brandstof in Puma Defender
De Caterpillar 3512C motoren hier aan boord lopen er prima op. Die hebben pompverstuivers, zoiets als bij de TD5 maar dan een beetje groter 
GTL staat voor Gas To Liquid en wordt gemaakt door een chemische reactie van aardgas onder druk met CO2 zodat er langere koolwaterstof verbindingen ontstaan. (ze kunnen z zelfs smeerolie maken) Is eigenlijk het zelfde als diesel maar dan zonder de aromatische verbindingen, soortelijk gewicht is ongeveer 0.78 en de verbrandingswaarde is ongeveer 10% lager dan bij diesel, Shell zegt dat je daar ongeveer 5% van terug krijgt omdat de verbranding beter en gelijkmatiger is. Weet wel dat het heel schoon s, hoef bijna geen brandstof filters te wisselen. Ook is de slijtage in de motor een stuk minder dan bij diesel. hebben nu 16000 uur gedraaid en de hoonsporen zitten nog keurig in de voeringen.
GTL staat voor Gas To Liquid en wordt gemaakt door een chemische reactie van aardgas onder druk met CO2 zodat er langere koolwaterstof verbindingen ontstaan. (ze kunnen z zelfs smeerolie maken) Is eigenlijk het zelfde als diesel maar dan zonder de aromatische verbindingen, soortelijk gewicht is ongeveer 0.78 en de verbrandingswaarde is ongeveer 10% lager dan bij diesel, Shell zegt dat je daar ongeveer 5% van terug krijgt omdat de verbranding beter en gelijkmatiger is. Weet wel dat het heel schoon s, hoef bijna geen brandstof filters te wisselen. Ook is de slijtage in de motor een stuk minder dan bij diesel. hebben nu 16000 uur gedraaid en de hoonsporen zitten nog keurig in de voeringen.
Light Weight 1979 2.25D
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Shell GTL brandstof in Puma Defender
GeertLW79 schreef:...
GTL staat voor Gas To Liquid en wordt gemaakt door een chemische reactie van aardgas onder druk met CO2 zodat er langere koolwaterstof verbindingen ontstaan. (ze kunnen z zelfs smeerolie maken) Is eigenlijk het zelfde als diesel maar dan zonder de aromatische verbindingen, .... .
Als ik het zo zie is het eerder Aardgas (CH4) + water (H2O) dat CO + 3 H2 oplevert*, en dat dan verder in een Fischer-Tropsch-Synthese weer opgebouwd wordt tot langere ketens. De Fischer-Tropsch-Synthese is overigens niet erg kieskeurig wat betreft de oorsprong van de CO en H2 ... in de tweede wereldoorlog werden in het grote land ten oosten van het onze uitgaande van steenkool of bruinkool serieuze hoeveelheden benzine en aanverwant gesynthetiseerd, je kan ook huisvuil, hout(afval) en noem maar op gebruiken, zolang er maar voldoende energie in opgesloten zit.
- Nog even een aanvulling, als je doortelt, en met methaan start, dan houd je H2 over, dus wellicht gaat er ook een beperkte hoeveelheid CO2 in, mijn kennis van dit soort praktische chemie schiet tekort. En er moet vast en zeker ook heel wat energie "bij" om ook maar enig rendement te hebben.
Als je een standkachel op diesel hebt kan je overwegen die op GTL-diesel te laten draaien, je hebt dan veel minder vervuiling.
( Een benzine standkachel draait overigens ook erg goed op E85, ook daarmee heb je veel minder vervuiling. )
Nadeel is wel dat je een aparte tank nodig hebt.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten