CDL disco 2 2002

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

CDL disco 2 2002

Berichtdoor Roger » 23 Dec 2017, 14:41

al veel over geschreven, maar kan toch het antwoord niet vinden.

mijn 2002 heeft het pookje niet, maar wellicht het mechanisme in de bak wel.

vraag 1 : ik kom er dus maar niet achter of de tussenbak de CDL nou wel of niet heeft.
ik heb overal gevoeld, en het is niet echt super toegankelijk vind ik, maar voel niet veel wat duidelijkheid verstrekt.
heb dus maar met mn telefoon een filmpje gemaakt, hetgeen wellicht voor de kenners wat meer duidelijkheid verschaft.
ikzelf zag het helaas ook op het filmpje niet.
wellicht heb ik zelfs niet eens het juiste gedeelte gefilmd.
:cry:
maar wil iemand er even een blik op werpen?
ik kan het hier helaas niet plaatsen, maar wellicht via een e-mailadres van iemand.

vraag 2. als het mechanisme er al op zit en ik het geheel mechanisch vervang voor een pookje met DIFF stand, moet ik dan vervolgens ook elektrisch zaken aanpassen, voor bijvoorbeeld het difflock lampje op dashboard, en/of computersettings herprogrammeren?
ik lees verschillende verhalen.
zelfs enkele die kabeltjes naar de ecu doorknippen.

lijkt me wat minder aangenaam eerlijk gezegd en zie er ook het nut niet van in.
als je hardwarematig voorkomt dat je wielspin krijgt, lijkt het mij zinloos de computer daarvan op de hoogte te brengen ivm de etc toch?
als er geen spin is hoeft ie simpelweg niet in te grijpen lijkt mij.

of zie ik het weer te simpel?
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Re: CDL disco 2 2002

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2017, 15:06

Dag Roger,

Mij lijkt ook dat een mechanische sper de ABS/ETC alleen maar minder aan het werk zet.
Echter was er indertijd een heel "verhaal" over de volgorde van DiffLock inschakelen en starten die bepaalde of de ABS/ETC al dan niet mee-deed, en dus wijst dat in de richting van een of andere terugkoppeling naar de ABS/ETC aansturing.

Het is jammer dat Rob Stewart veel minder present is alhier want hij zocht in het verleden wel aan de hand van chassis-nummer in het build-sheet de verschillende eigenschappen op (een willekeurige dealer zou dat ook zo voor je moeten kunnen doen).

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 23 Dec 2017, 15:24

ja dat denk ik dus ook Marc.

en inderdaad dat verhaal las ik ook. starten met Difflock of zonder difflock ingeschakeld levert verschillende resultaten op vwb reactie van de ECU.
het maakt mij weinig uit, ik prefereer toch gewoon een voorspelbaarder mechanisch gedrag ipv meer gas geven om de ETC te activeren.
vind het toch wat minder subtiel.
dus of de computer nou wel of niet weet dat ik de CDL inschakel laat me koud.

Ja Rob inderdaad, lees nooit meer iets van hem. wat een gemis.
zal ook dan maar eens navraag doen bij een dealer, of wellicht kan de leverancier van het nieuw te plaatsen pookje (Ashcroft wellicht) uitkomst bieden adhv chassisnummer??

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2017, 15:56

Als je onder de auto kruipt kun je voor op de bak voelen of je daar de bediening voelt. Voel je dat ronde plaatje met pen dan zit de cdl erin.
Is het daar helemaal vlak en dicht zit ie ook niet in de bak.

lt230.jpeg
lt230.jpeg (7.05 KiB) 3677 keer bekeken
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2017, 15:58

Landmarcs schreef:Dag Roger,

Mij lijkt ook dat een mechanische sper de ABS/ETC alleen maar minder aan het werk zet.
Echter was er indertijd een heel "verhaal" over de volgorde van DiffLock inschakelen en starten die bepaalde of de ABS/ETC al dan niet mee-deed, en dus wijst dat in de richting van een of andere terugkoppeling naar de ABS/ETC aansturing.

Het is jammer dat Rob Stewart veel minder present is alhier want hij zocht in het verleden wel aan de hand van chassis-nummer in het build-sheet de verschillende eigenschappen op (een willekeurige dealer zou dat ook zo voor je moeten kunnen doen).

Groeten MarcS

Cdl staat alleen op de build sheet als het als optie geleverd is. Daar staat niet op of ie wel of niet aanwezig is in de tussenbak.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 23 Dec 2017, 16:39

prima foto.
heb mijn flarden van video vergeleken en zie nu inderdaad dat het op mijn tussenbak niet aanwezig is.
jammer.
maar goed, probleem opgelost.
zou het er wel op hebben gezeten dan had het blijven knagen totdat ik het pookje etc geplaatst zou hebben.
nu vind ik het te veel gedoe en is de zaak voor mij afgedaan.
:D :D

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Dec 2017, 00:22

de SLABS ECU reageert op het inschakelen van het difflock, waarom, moet je aan de lui in Solihull vragne, de latere ECU's hebben dat niet meer.

Als je difflock inschakelt bij lopende motor is er niks aan de hand.... schakel je het Difflock in voor je de motor start (of staat ie er nog in als je de motor start) dan krijg je de 3 amigo's op je dash en zal ABS/TC/HDC niet of beperkt werken. (daarom werd het signaal van difflockschakelaar naar de ECU vaak doorgeknipt)

Late 2002 hebben wel vaker de "nieuwere" tussenbak, sommige zelfs al een 15P motor
gone

Christiaan van Dijk

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 27 Dec 2017, 15:37

Hallo,

Volgens Ashcroft hebben de tussenbakken waarvan het serienummer start met 61D, 62D, 69D of 70D, géén voorbereiding voor het plaatsen van een CDL.
Zie de link hieronder:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... e-kit.html

Bij mijn 2001 Disco tds5 klopte het (helaas) in iedergeval :(

Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.

Terug naar “Techniek”