Hallo LR Gents,
Een vraag: Ik heb onlangs van mijn Defender 130 Puma 2009 de standaard H4 koplampen (55/60 Watt) vervangen voor ledlampen. Het Wattage van deze nieuwe lampen is 55W dimlicht en 70W groot licht. Additioneel heb ik bij dat grootlicht ook nog een extra 15W spotlicht aangesloten. Ik had dus aanvankelijk een totaal Wattage van 115 per lamp met een zekering van 10A. In de nieuwe situatie is dat een wattage van 140! Als ik nu die 140W deel door 12 Volt kom ik op een Amperage van 11,7, terwijl mijn zekering maar 10A is.
Alles brandt fabelachtig mooi, maar wat nu? Hoe ga ik hier mee om? Als deze situatie fout is hoe los ik dat dan simpel op? Kan ik bv ongestraft een iets zwaardere zekering gebruiken? Help!
Alvast dank voor jullie slimme suggesties....
Bobcat
Led lamp
-
Landmarcs
Re: Led lamp
Bobcat,
Vraag één is: Zijn die 70 en 55 Watt van de LED-verlichting "echte" Watt's of zijn het halogeen-lamp-equivalenten (of te wel: welke LED-koplampen heb je, wat zijn de "specs"). Die 15 Watt van het "Spotlight" lijkt beter te passen bij het werkelijke verbruik van LED-lampen.
Verder branden natuurlijk alléén bij seinlicht de beide gloeidraden ... en bij LED-lampen is dat nog wel eens anders, daar brandt vaak bij grootlicht sowieso ook het gedimde deel, dus treedt er geen "verdubbeling" op bij seinlicht.
Vraag twee: Heb je nog geen "Zweedse Lichtversterker"? Ook als de lichtstroom ten gevolge van de LED-verlichting wat kleiner is dan gaat er bij de oorspronkelijke schakeling een (te) grote stroom door de schakelaars aan de stuurkolom. Met een Zweedse lichtversterker kan je tot wel 30 Amp groot licht en 30 Amp gedimd licht schakelen, en die stroom gaat dan via korte(re) draadjes (de spanningsval is bij LED veel minder een item), in ieder geval loopt je niet het risico dat de lichtstroom ergens in het dashboard en/of de stuurkolom teveel warmte maakt.
Dus ... monteer sowieso een Zweedse Lichtversterker (al dan niet van origineel Zweedse herkomst), of monteer een andere relais-schakeling waardoor de stroom niet meer door de stuurschakelaars gaat. In ieder geval met een standaard Zweedse Lichtversterker heb je een meer dan ruime afzekering van je koplampen, dus daarmee heb je dan de spreekwoordelijke twee vliegen in één klap.
NB Grappig genoeg worden met een relais-schakeling de stuur-schakelaars echte stuur-schakelaars: ze sturen met een stuurstroompje de relais aan.
Groeten MarcS
Vraag één is: Zijn die 70 en 55 Watt van de LED-verlichting "echte" Watt's of zijn het halogeen-lamp-equivalenten (of te wel: welke LED-koplampen heb je, wat zijn de "specs"). Die 15 Watt van het "Spotlight" lijkt beter te passen bij het werkelijke verbruik van LED-lampen.
Verder branden natuurlijk alléén bij seinlicht de beide gloeidraden ... en bij LED-lampen is dat nog wel eens anders, daar brandt vaak bij grootlicht sowieso ook het gedimde deel, dus treedt er geen "verdubbeling" op bij seinlicht.
Vraag twee: Heb je nog geen "Zweedse Lichtversterker"? Ook als de lichtstroom ten gevolge van de LED-verlichting wat kleiner is dan gaat er bij de oorspronkelijke schakeling een (te) grote stroom door de schakelaars aan de stuurkolom. Met een Zweedse lichtversterker kan je tot wel 30 Amp groot licht en 30 Amp gedimd licht schakelen, en die stroom gaat dan via korte(re) draadjes (de spanningsval is bij LED veel minder een item), in ieder geval loopt je niet het risico dat de lichtstroom ergens in het dashboard en/of de stuurkolom teveel warmte maakt.
Dus ... monteer sowieso een Zweedse Lichtversterker (al dan niet van origineel Zweedse herkomst), of monteer een andere relais-schakeling waardoor de stroom niet meer door de stuurschakelaars gaat. In ieder geval met een standaard Zweedse Lichtversterker heb je een meer dan ruime afzekering van je koplampen, dus daarmee heb je dan de spreekwoordelijke twee vliegen in één klap.
NB Grappig genoeg worden met een relais-schakeling de stuur-schakelaars echte stuur-schakelaars: ze sturen met een stuurstroompje de relais aan.
Groeten MarcS
Hoi Marc,
Dank voor je helder verhaal!
Antwoord op vraag 1 zie hieronder, maar ik vraag mij af of je daarmee uit de voeten komt.
Vraag 2: Zweedse lichtversterker: Is die eenduidig en makkelijk (door electro-leek) te installeren en indien die lichtversterker tot 30 Amp te schakelen is wat doe ik dan met die bestaande 10 Amp zekering?
Ik heb die "Zweedse lichtversterker" al gevonden bij "Landreizigershop" ik neem aan dat je dat bedoelt.
Zie hier specs van mijn lampen:
SM6071
Shape Round
Size 7 Inch
Wattage 55W Low Beam, 70w High Beam
Chip CREE Chip
LEDs 14pcs* 5W/ Chip
Operating Voltage 9-36Volt DC
Lens PC
Lumen 4950LM Low/ 6300LM High Beam
Color Temperature 6000K
Waterproof Rate IP67
Beam High Low Beam Driving Beam
Life Time 50000 Hours Life Time
Material Diecast Aluminum Housing, Stainless Steel Bracket
Marc, bedankt voor je hulp!
Groet, Bobcat
Dank voor je helder verhaal!
Antwoord op vraag 1 zie hieronder, maar ik vraag mij af of je daarmee uit de voeten komt.
Vraag 2: Zweedse lichtversterker: Is die eenduidig en makkelijk (door electro-leek) te installeren en indien die lichtversterker tot 30 Amp te schakelen is wat doe ik dan met die bestaande 10 Amp zekering?
Ik heb die "Zweedse lichtversterker" al gevonden bij "Landreizigershop" ik neem aan dat je dat bedoelt.
SM6071
Shape Round
Size 7 Inch
Chip CREE Chip
LEDs 14pcs* 5W/ Chip
Lens PC
Color Temperature 6000K
Waterproof Rate IP67
Marc, bedankt voor je hulp!
Groet, Bobcat
-
Roger B.
Bobcat schreef:Vraag 2: Zweedse lichtversterker: Is die eenduidig en makkelijk (door electro-leek) te installeren en indien die lichtversterker tot 30 Amp te schakelen is wat doe ik dan met die bestaande 10 Amp zekering?
Groet, Bobcat
Die 10A originele zekering laat je gewoon zitten, die bewaakt de stroom door je schakelaar die het relais van die "zweedse schakeling" bedient. de stroom naar je lampen gaat niet langer over deze zekering, maar over de zekeringen in de "zweedse schakeling"
kan niet inschatten hoe handig jij bent, maar heel moeilijk is het niet, je haalt ergens (dynamo meestal bij een defender) een goede plus vandaan, een massa van een boutje, en stuurstroom vanaf de originele koplampstekker(contrastekker aan de "zweedse schakeling") en twee stekkers die weer op de lampen komen... relais nog een plekje geven en dan ben je ver klaar....
een van de leveranciers tegen een van de prijzen die er voor gevraagd worden
SM6071
Shape Round
Size 7 Inch
Chip CREE Chip
LEDs 14pcs* 5W/ Chip
Lens PC
Color Temperature 6000K
Waterproof Rate IP67
Tot zo ver het fabeltje dat LED lampen minder stroom verbruiken denk ik.....
gone
- Erik Peters
Roger B. schreef:Tot zo ver het fabeltje dat LED lampen minder stroom verbruiken denk ik.....
Inderdaad, 5W per LED chip maal 14 stuks is 70 W.
Groet,
Erik.
p.s. ik heb dan weliswaar geen Zweedse lichtversterker, maar ik heb wel twee extra relais geplaatst zodat er alleen een stuurstroompje door de schakelaar gaat.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Bobcat schreef:Zie hier specs van mijn lampen:
SM6071
Shape Round
Size 7 Inch
Chip CREE Chip
LEDs 14pcs* 5W/ Chip
Lens PC
Color Temperature 6000K
Waterproof Rate IP67
Tot zo ver het fabeltje dat LED lampen minder stroom verbruiken denk ik.....
Precies, en wat betreft het verbruik:
Ik zie dat er 14 x 5 Watt in de lampen aan LED's zit, dus zoals ik al tussen de regels suggereerde: Sein-licht = Grootlicht = 70 Watt (en dus niet zoals bij halogeen-gloeilampen Gedimd+Ongedimd dus 55 + 60 Watt).
Verder heeft Roger B. alle vragen beantwoord.
Groeten MarcS
PS De oplossing van Erik kan ook, dan heb je geen relais onder de motorkap, maar in ruil wel de lichtstroom door de relatief dunne draadjes en de lange omweg van die lichtstroom. Of te wel: ieder voordeel hep se nadeel. Aad Groothuijzen verkoopt (of verkocht) ook gemodificeerde schakelingen, ia/was ook een goede oplossing.
Jaaaaaa, LED verbruikt véél minder!!!
Daar heb ik al veel mensen mee op hun bek zien gaan! Paar werklampen op de kar of bij de bumpert gewoon op de auto bedrading want "het verbruikt toch bijna niks"..... Heb al heel wat stekkerdozen, aanhangerbedradingen, etc kunnen vervangen om mensen snel weer op weg te helpen.
Voor TS heb ik evt nog wel een relaisbedrading aka "Zweedse lichtversterker" liggen die voor een pak verse gevulde koeken weg mag.
Daar heb ik al veel mensen mee op hun bek zien gaan! Paar werklampen op de kar of bij de bumpert gewoon op de auto bedrading want "het verbruikt toch bijna niks"..... Heb al heel wat stekkerdozen, aanhangerbedradingen, etc kunnen vervangen om mensen snel weer op weg te helpen.
Voor TS heb ik evt nog wel een relaisbedrading aka "Zweedse lichtversterker" liggen die voor een pak verse gevulde koeken weg mag.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Jaaaaaa, LED verbruikt véél minder!!!![]()
De kleine lichtjes (stads-, achter-, rem en knipperlicht) verbruiken in de LED-versie werkelijk veel minder ... en dat merk je dan ook als het sneeuwt ... dan worden de licht-bolletjes niet warm en dus sneeuwen ze dicht (bij de juiste kwaliteit van "wrong-kind-of-snow"). De kleine lichtjes werken in de originele versie met ouderwetse gloeilampjes, lampjes die vooral warmte maken -- niet voor niks worden ze vaak "gloeiende spijkers" genoemd.
Groeten MarcS
Dus als ik het goed begrijp: in tegenstelling tot de oude situatie met 55W dim en 60W groot = 115W, heb ik nu 14 leds van 5W = 70W voor dim en grootlicht samen. Daar komt die spot van 15W nog bij en dus is het totale Wattage 85! Ruim voldoende voor die zekering van 10Amp. Toch? Hoef ik mij verder geen zorgen te maken?!
Vooralsnog dank voor deze verhelderende chat
Vriendelijke groet,
Bobcat
Vooralsnog dank voor deze verhelderende chat
Vriendelijke groet,
Bobcat
-
Landmarcs
Bobcat schreef:Hoef ik mij verder geen zorgen te maken?!
Ja en nee. Niet wat betreft het Wattage van de verlichting, wel wat betreft de schakelaars aan de stuurkolom.
Echter, zelfs de twee 55 of 60 Watt koplampen (waarbij gewoonlijk één van de twee spiralen brandt) + de kleine lichtjes vragen al genoeg vermogen om vroeger of later een van de schakelaars in rook te doen opgaan -- en dat gebeurt nooit wanneer je tijd hebt om het te repareren, en eigenlijk altijd als je licht nodig hebt (meestal is het de meest triviale schakelaar, maar niet altijd, dus het kan ook nog een zoektocht worden).
Met je huidige LED-verlichting heb je 55 Watt (gedimd) of 70 +15 Watt (ongedimd), waarbij het oorspronkelijke halogeen-gloeilamp-licht 55 of 60 Watt was (alleen seinlicht is 55 + 60 Watt).
Dus ... wat betreft de "electrickery" is ongeveer alles beter als de originele LandRover schakeling.
Groeten MarcS