kroonluchter reinigen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim

kroonluchter reinigen

Berichtdoor tim » 18 Dec 2017, 09:34

Vraagje;

ik heb thuis een kroonluchter op mijn zolderverdieping hangen die door tientallen jaren ouderdom inmiddels aardig vies is, allerlei vormen van vuilaanslag.
Mijn Zen gehalte is niet voldoende hoog om in een soort van Budda houding iedere glaspegel en weet ik veel wat er nog niet meer allemaal aanhangt handmatig te gaan reinigen.
Dus nou heb ik het volgende masterplan ontwikkelt; men neme een afdoende grote stuckuip qwa diameter en diepte, hang dat ding erin met warm water en een flinke portie soda, een keukenmixertje/koffiemelkopklopper oid om een soort van poormen ultrasoon reinigereffect te crieeren en de boel hoop ik een paar uur later glanzend eruit te trekken.
Maar nu; is ruim voldoende uitdruip en drogingstijd afdoende om een X hoeveelheid tijd later bij het weer ophangen van dat ding nog steeds uit te kunnen zien naar een volgende knipbeurt, want die plaatselijke iranier is altijd zo vriendelijk, en dat voor wel 8 euro..
maw: wat doet water wel of niet op langere termijn in bedrading?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Re: kroonluchter reinigen

Berichtdoor Landmarcs » 18 Dec 2017, 10:00

Tim,

Met dat water zal het wel meevallen.
Ik heb vooral bedenkingen tegen de soda ... bij het opdrogen blijft er soda achter en dat blijft dus vocht aantrekken.
Bovendien zijn soda en in ieder geval aluminium niet altijd even goede vrienden.

Ik zou de kroonluchter net boven die stuc-kuip ophangen en je hand-spieren wat oefenen met een Dasty-sproeier.
Daarna met een dun gericht straaltje warm(er) water afspuiten.
Op zo'n manier dringt er veel minder schoonmaakmiddel en water binnen op plekken die toch niet vuil zijn.
Zo hoeft er ook veel minder op te drogen.

En natuurlijk wel eerst even de stofvlokken en spinnewebben verwijderen.

Groeten MarcS

PS Weet je wat het voordeel is van slechts eenmaal per jaar stofzuigen? Heel eenvoudig, het gaat veel makkelijker, je zet de stofzuiger in een hoek van de kamer en die ene grote stofvlok verdwijnt in een keer.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2017, 10:51

Bedrading is koperlize in een isolatielaag van? stoffen kous (heel oud) of kunststof wat minder oud tot nieuw) bij onderdompeling of overvloedig afspoelen trekt water tussen de isolatie en de adertjes van de draad in de kabels en water +koper +zuurstof veroorzaakt oxidatie. dit beïnvloed de mechanische sterkte van de dunne draadjes (sneller draadbreukjes) en de weerstand van de draden.

in het extreme geval kan het brand veroorzaken (zelfs bij 12v installaties, vraag maar eens aan PP hoe het met zijn 110 verlopen is nadat ie die schoongemaakt had door hem in een vijver te dompelen tot aan de dakgoot)

Dan het te gebruiken reinigingsmiddel..... Dasty wordt vaak geroemd, maar heb ook ergens waarschuwingen gelezen dat het stiekum ook aggressief is, dus wat het met koperdraad doet... geen idee, zelfde voor elk te gebruiken reinigingsmiddel....bekijk effect op koper voor je er aan begint...

Geen idee hoe je zo'n ding schoon maakt, een van de redenen dat ik er nooit aan zou beginnen zo'n ding thuis aan het plafond te hangen :roll: :lol: :lol:

:lol:
gone

tim

Berichtdoor tim » 18 Dec 2017, 11:10

Marc en Roger, dank voor de reactie.

ik heb even snel naar de bedrading gekeken, en het bestaat uit een stoffen ommanteling met daarin inderdaad gevlochten koperdraadjes.
ooit eens overgehouden van/aan een klus in het Haagsche van een Mevrouw die ging verhuizen en 'm niet wou meenemen.
Hij is zo gruwelijk kitsjerich dat ie eigenlijk van foutheid weer mooi wordt.. :roll:
ik vermoed dat ie stamt uit de jaren 50, 60.

Totaal niet stilgestaan bij de tip van marc, soda wat residu achterlaat.
ik kan inderdaad een proefje doen op een koperen pijp oid.
Maar zou er een veilig maar wel werkend schoonmaakmiddel bestaan als alternatief.
De pegels handmatig stuk voor stuk met dasty oid zoals marc aangeeft gaan schoonmaken is echt geen optie, dan ben ik weken bezig , nou ja soort van dan.
110 HT 200 Tdi 1989.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 18 Dec 2017, 21:54

Ik zou hem zeker niet in z'n geheel onderdompelen - in wat dan ook - je krijgt dan problemen á la hiervoor beschreven PP...

Wellicht is het mogelijk de fittingen en de draad tijdelijk te demonteren en verwijderen, de rest zou je dan in de kuip met een ordinair huishoud sopje (biotex of groene zeep?) kunnen laten weken, goed afspoelen met schoon water, goed laten drogen en dan de fittingen en het snoer weer monteren.

Zoals Roger al zei, als je het snoer (en fittingen) onderdompelt krijg je een hoop problemen, het water trekt in de draad door capillaire werking, dat krijg je er niet meer uit en de boel gaat corroderen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Dec 2017, 22:31

Alternatieve oplossing:

Nodig een sopraan uit die de Königin der Nacht zingt ... .... dan wordt de kroonluchter wellicht ultrasoon schoon.

Gezien de beschrijving van de bedrading leidt mijns inziens iedere iets te ingrijpende schoonmaakbeurt tot een eenmalig vuurwerk.
Of te wel: doe het allemaal met veel beleid, of verkoop 'm en hoop erop dat de stoflaag bijdraagt aan de antiekwaarde.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 19 Dec 2017, 00:44

Chek; nav de tip van vincent gekeken op de unit, en het gaat om een 10 plus 1 hoofd tal fittingen, die demontabel zijn.
Het is even werk, maar swoh, dat moet dan maar.
We passen het plan aan, dank voor het meedenken :idea:
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Dec 2017, 01:16

overweeg dan gelijk verse bedrading..... geloof dat je tegenwoordig ook nog textiel ommantelde bedrading kun kopen (zit dan wel nog gewone isolatie in de textielmantel, maar dat zie je niet) mocht dat wenselijk zijn voor de authentieke sfeer
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Dec 2017, 08:06

Roger B. schreef:overweeg dan gelijk verse bedrading..... geloof dat je tegenwoordig ook nog textiel ommantelde bedrading kun kopen (zit dan wel nog gewone isolatie in de textielmantel, maar dat zie je niet) mocht dat wenselijk zijn voor de authentieke sfeer

Hier bijvoorbeeld.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 19 Dec 2017, 22:56

Wat ik er aan de buitenkant van kan zien , is de huidige bedrading wel dik okee, dus dat is in princiepe niet nodig.
Maar ik zal de link van Erik in m'n achterhoofd houden.
Thanks.
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Kroeg”