Af en toe hebben wij met onze disco II van 2004 en 110.000km het probleem dat het stuurslot er niet direct af wil/ contactslot niet omdraait. Na veel bewegen, sleutel in/uit en geduld komt het tot nu toe altijd goed. Dit probleem treed onaangekondigd op, lees: we kunnen het niet reproduceren.
Nu laten we 1 sleutel in het contact zitten en met de reserve zetten we hem op slot. Maar dat gaat geheid een x verkeerd en zijn we een sleutel kwijt of het stuurslot blijft er op staan.
A) zit er een startblokkering in de sleutel?
B) is er een aftermarket sleutel/contactslot verkrijgbaar icm startblokkering (indien nodig), origineel zal wel schreeuwend duur zijn
C) of is er een geheel andere reden en is dit niet contactslot gerelateerd?
D) indien er een aftermarket slot/sleutel is, is dan inleren of software matig iets nodig?
Disco II 2004 contact/stuurslot probleem
-
Landmarcs
Re: Disco II 2004 contact/stuurslot probleem
Dag Luitjes,
Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=14&t=10706 dat beantwoord veel dan de sleutel-vragen.
Maar ook de vraag: is het niet een vergaande sleutel-slijtage (zal wel niet na pas 110.000 km)... treed het probleem met beide sleutels even sterk op (of zijn die gelijk gesleten) ?
Of is het slot versleten (dat wil wel eens optreden bij gebruik van een zware sleutelbos) ? Of er verder mechanisch gebrek kan zitten in een Disco-slot weet ik niet. Van de Defender weet ik wel dat het stuurslot als het onder spanning staat soms moeizaam los wil komen.
Groeten MarcS
PS Met de sleutel erin parkeren is een nogal diefstal-faciliterende gewoonte.
Je zou dan op z'n minst beter een gewone sleutel-kopie kunnen gebruiken, en de originele sleutel (of alleen het alarmdeel) apart er naast hangen als je met de auto rijdt. Je hebt tenminste een actieve startblokkering wanneer je alleen die "kale" sleutel in het slot laat zitten.
Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=14&t=10706 dat beantwoord veel dan de sleutel-vragen.
Maar ook de vraag: is het niet een vergaande sleutel-slijtage (zal wel niet na pas 110.000 km)... treed het probleem met beide sleutels even sterk op (of zijn die gelijk gesleten) ?
Of is het slot versleten (dat wil wel eens optreden bij gebruik van een zware sleutelbos) ? Of er verder mechanisch gebrek kan zitten in een Disco-slot weet ik niet. Van de Defender weet ik wel dat het stuurslot als het onder spanning staat soms moeizaam los wil komen.
Groeten MarcS
PS Met de sleutel erin parkeren is een nogal diefstal-faciliterende gewoonte.
Je zou dan op z'n minst beter een gewone sleutel-kopie kunnen gebruiken, en de originele sleutel (of alleen het alarmdeel) apart er naast hangen als je met de auto rijdt. Je hebt tenminste een actieve startblokkering wanneer je alleen die "kale" sleutel in het slot laat zitten.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Dec 2017, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
als het niet veroorzaakt wordt doordat de stuurinrichting "op spanning"in het stuurslot hangt ( als je dan het stuur iets tegen de spanning in van het stuurslot draait dan draait de sleutel wel gewoon ) dan is je contactslot bijna aan het eind.... kunt nog proberen met grafietpoeder de boel te smeren, maar waarschijnlijk helpt dat niet meer....
nieuw slot komt met andere sleutel (dus effe behuizingen kopen en baardjes slijpen laten) maar je moet dan wel zorgen voor geval van nood (afstand bediening niet werkt) dat je de originele sleutel(baard) ook bij je hebt voor het portieerslot.
nieuw slot komt met andere sleutel (dus effe behuizingen kopen en baardjes slijpen laten) maar je moet dan wel zorgen voor geval van nood (afstand bediening niet werkt) dat je de originele sleutel(baard) ook bij je hebt voor het portieerslot.
gone
Heren dank voor de reactie.
Wat betreft Marc aangeeft om een losse sleutel bij te maken is zeker een optie welke dan in de auto blijft zitten. En dan de afstandbediening in de buurt te houden voor de startblokkering...
En kies je voor een ander contactslot (ruim €450,- origineel) zit je ook weer met de deurslot zoals Roger zegt
Wat betreft Marc aangeeft om een losse sleutel bij te maken is zeker een optie welke dan in de auto blijft zitten. En dan de afstandbediening in de buurt te houden voor de startblokkering...
En kies je voor een ander contactslot (ruim €450,- origineel) zit je ook weer met de deurslot zoals Roger zegt
-
Roger B.
ben bang dat sleutel er in laten je probleem niet langdurig zal oplossen.....of je moet nooit verder dan stand 1 terug draaien... maar dan blijft er vanalles aan...
gone
Hi,
Van de D2 heb ik verder geen specifieke kennis, maar van de auto van mijn moeder (Benz-A met automaat) weet ik dat de sleutel alleen uit het contact slot kan met de automaat in parkeerstand. Heeft de D2 ook iets dergelijks?
Fenna
Van de D2 heb ik verder geen specifieke kennis, maar van de auto van mijn moeder (Benz-A met automaat) weet ik dat de sleutel alleen uit het contact slot kan met de automaat in parkeerstand. Heeft de D2 ook iets dergelijks?
Fenna

nee
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Luitjes schreef:...
Kan men voor dat geld niet een contactslot leveren dat bij de sleutel (en dus de overige bestaande sloten) past ?
Groeten MarcS
-
Roger B.
denk het niet (nouja... wil men niet zal het meer zijn) aangezien iedereen die ik ken met een nieuw contactslot in zijn D2, daar een andere sleutel in heeft dan in de deur.....
gone
-
Landmarcs
Tja, je kan ook nog kijken, als je het slot gedemonteerd hebt, of je de eerste pinnetjes kan verwijderen/immobiliseren.
Als de klachten het gevolg zijn van slijtage dan zijn het waarschijnlijk de eerste pinnetjes die moe zijn.
Een echt handige slotenmaker kan in veel gevallen de cylinders open krijgen en dan met de pinnetjes "fröbelen" opdat je gelijke sleutels kan gebruiken.
In ieder geval in theorie zou dat ook bij het bestellen geregeld moeten kunnen ... wellicht ten koste van een ruim langere levertijd (en wellicht een meer-kosten-prijsje).
Groeten MarcS
Als de klachten het gevolg zijn van slijtage dan zijn het waarschijnlijk de eerste pinnetjes die moe zijn.
Een echt handige slotenmaker kan in veel gevallen de cylinders open krijgen en dan met de pinnetjes "fröbelen" opdat je gelijke sleutels kan gebruiken.
In ieder geval in theorie zou dat ook bij het bestellen geregeld moeten kunnen ... wellicht ten koste van een ruim langere levertijd (en wellicht een meer-kosten-prijsje).
Groeten MarcS