Hoe chassis reinigen van underbody coating?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Guido

Hoe chassis reinigen van underbody coating?

Berichtdoor Guido » 12 Dec 2017, 18:09

Ik heb een Defender 110 TD5 uit 2003. Mijn voorgangers hebben destijds het gehele chassis voorzien van een behoorlijke laag underbody coating. In de loop der jaren is deze krakelee geworden en vertoont nu vele scheurtjes. Op de achterbalk na, lijkt het chassis nog in goede staat. Ik wil de oude coating verwijderen, de achterbalk vervangen en het chassis opnieuw zo goed mogelijk behandelen. De underbody coating laat zich heel moeilijk afsteken met b.v. een pakking schraper. Ik heb gehoord dat droogijs stralen goede resultaten zou geven. Op YouTube staan meerdere filmpjes o.a.: https://www.youtube.com/watch?v=pFdiPPn2DRk

Heeft hier iemand ervaring mee?
Wat zijn jullie ervaringen met het reinigen van het chassis?
Hoe het chassis daarna te behandelen wanneer ik het niet onder de auto vandaan haal zodat het volbad verzinkt kan worden?
Groeten, Guido

Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)

tim

Re: Hoe chassis reinigen van underbody coating?

Berichtdoor tim » 12 Dec 2017, 19:35

Geen enkele ervaring met droogijs stralen, wat zou het voordeel ervan zijn tov bv zand of gritstralen?
Minder agressief oid?

Zou een naaldbikker , iig voor het grootste oppervlak van het chassis, op perslucht een alternatief kunnen zijn?

indien het chassis na verzinking alsnog een afwerklaag zou moeten krijgen, is het verhaal meestal dat de zinklaag weer zeer lichtjes aan/op gestraald zou moeten worden meen ik, ivm hechting.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

kede

Berichtdoor kede » 12 Dec 2017, 20:02

Ik heb het jaren geleden gewoon met verfafbijt, denk van de gamma, gedaan.
Beetje geduld hebben en na wat in laten werken schraap je het gewoon met een plamuurmes er af.
Eventueel op de grotere oppervlakken insmeren en een folie uit de keuken er op leggen voor het te snel uitdrogen, laat dat een paar uur zitten en het gaat goed.

Grt
Kede
http://picasaweb.google.com/115642620680005894064?gsessionid=LTYY0UEPFowiKQMig9s0TQ

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2017, 20:06

tim schreef:Geen enkele ervaring met droogijs stralen, wat zou het voordeel ervan zijn tov bv zand of gritstralen?
Minder agressief oid?

Voordeel van droogijs is dat er geen rommel - anders dan de verwijderde troep - achter blijft, en dat de droogijs-korrels zowel koud zijn als op het moment van impact een lokaal gas-explosietje geven, en daarbij is het tegelijkertijd een vriendelijk straalmiddel (maar dat is natuurlijk vooral van belang bij fragielere substraten, een chassis hoort wel wat te kunnen verdragen).

Groeten MarcS

kede

Berichtdoor kede » 12 Dec 2017, 20:16

Vroeger met mijn werk ook met ijsstralen sporadisch bezig geweest, je moet de "korrels" bestellen, worden in speciale container geleverd, een straalapparaat en een hele zware compressor voor het stralen.
Resultaat is natuurlijk heel goed, kostenplaatje uiteindelijk ook, maar dat is aan U.
Daarom heb ik geprobeerd met afbijt, en het ging voor mij prima.

kede
http://picasaweb.google.com/115642620680005894064?gsessionid=LTYY0UEPFowiKQMig9s0TQ

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2017, 21:29

een van de redenen om met droogijs te stralen is het materiaal dat je wil verwijderen, dat is taai, door het ijs wordt het gekoeld en zelfs zo ver dat het hard en bros wordt waardoor het eraf stralen eenvoudiger gaat.

geen idee of reiniging in een zuurbad ook zulke coating verwijderd (en hoe veel je berekend krijgt wegens vervuiling van het bad door die zooi... dat zou je moeten vragen bij een bedrijf dat dat voor je zou kunnen doen.

als jet het chassis laat verzinken en dus kaal maakt kun je ook nog met een verfbrander de coating verwarmen en dan met plamuurmes afsteken
gone

dyngo

Berichtdoor dyngo » 12 Dec 2017, 21:45

Eenvoudige methode is bijvoorbeeld een staalborstel op flex.
Geeft wat rommel, maar alle losse roest en teer is er zo af met koud weer (zoals nu).
Bij mij gaat alles in tenco anti rust compound (voor schepen) en waxoil, lekker goedkoop.
Hard niet uit, moet je regelmatig bijsmeren, maar stopt alle roest.
Maar mijn autos zijn dagelijks op de weg, in het zout, en geen museumstukjes.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2017, 21:50

wat ben je toch een ster in vooringenomen oordelen over anderen en hun auto's...............
gone

dyngo

Berichtdoor dyngo » 12 Dec 2017, 22:37

Hoe je het wil lezen.
Je kunt een auto ook restaureren naar origineel.
Dan denk je aan stralen, originele coating, ed.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2017, 09:13

orginele coating bedenk je er zelf bij...... ken Guido en de auto, die wordt omgebouwd naar camper en rijdt straks 1 of 2 keer per jaar een vakantie en zal verder veel stil staan, oogpunt is niet origineelstaat maar zo lang mogelijk mee gaan, nu ligt ie half uit elkaar en is de stap naar chassis kaalmaken (en dan stralen en verzinken) kleiner dan straks wanneer ie opgebouwd en ingericht is.
gone

Terug naar “Techniek”