Beste allen,
Ik ben voornemens om een Defender 110 bj 1983 aan te schaffen. De e
Huidige eigenaar heeft deze auto gekocht met een V 3,5 en automatische versnellingsbak. De serienummers heb ik niet van de motor en versnellingsbak .
Kan iemand mij advise geven waar ik op moet letten bij aankoop met deze combinatie?
Groet
Nico
Advies bij aankoop Defender 110
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Advies bij aankoop Defender 110
Nico,
Stap één is http://shop.lrch.gorcum.com/, dan op <boeken> klikken en het LandRover Kompas a € 9,50 bestellen.
Groeten MarcS
Stap één is http://shop.lrch.gorcum.com/, dan op <boeken> klikken en het LandRover Kompas a € 9,50 bestellen.
Groeten MarcS
Re: Advies bij aankoop Defender 110
Marc, thnx...is gedaan..
Groet
Nico
Groet
Nico
-
LaRo 88 AE
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 28 Sep 2011, 21:32
Re: Advies bij aankoop Defender 110
Stap twee:
Controleren of deze 110 eerlijk is, en bekend is bij RDW. chassis nr leesbaar? Zit rechtsvoor tegen de zijkant van het chassis ingeslagen.
Nu is het wel zo dat de 110 in 83 niet is uitgevoerd met een automaat, wel in de range rover. In principe moet dat geen probleem zijn voor de RDW.
maar er is nog veel meer waar je op kan letten voor je een 110 koopt:
controleer of het chassis niet doorgerot is, te beginnen bij het laagste punt ter hoogte van de benzinetank.
schutbord OK? dat is het deel onder het voorraam en waar de deuren aan hangen, dit is wel fijn als hier geen gaten inzitten, lastig om te herstellen. (lees heeeel veel werk)
Vraag aan de eigenaar of deze (veel) olie verbruikt, een eerste controle is; op de weg gas loslaten en daarna vol gas te geven, of nog beter op de motor afremmen als je van een dijk afrijdt (indien in de buurt) onderaan vol gas. uitlaatgassen blauw dan kan dat duiden op olie verbruik. (ook gehad
)
neem iemand mee die er ook echt verstand van heeft, of laat de 110 beoordelen bij een garage als je er geen verstand van hebt.
Gaat het oliedruk controle lampje uit na het starten ?
aandrijfassen controleren op speling op de kruisjes, mag nagenoeg geen speling in zitten.\
let op de lekkages van olie, versnellingbak- diff uitgangen- aandrijfas en vooral tussen motorblok en versnellingsbak, die is lastig.
druk controleren koelvloeistof reservoir, te veel druk kan duiden op lek in het blok en nog veel meer ellende.
nu weet ik even niet hoe het zit met een automaat maar hier zal ook een diff lock op moeten zitten, controleer de werking (ik heb een 110 V8 3.5 met een 4 versnellingsbak LT95)
Verder weet ik dit ook alleen maar door de ervaringen van alle jaren dat ik laro`s rij, ik ben geen automonteur maar wel handig.
succes groet Bernd
Controleren of deze 110 eerlijk is, en bekend is bij RDW. chassis nr leesbaar? Zit rechtsvoor tegen de zijkant van het chassis ingeslagen.
Nu is het wel zo dat de 110 in 83 niet is uitgevoerd met een automaat, wel in de range rover. In principe moet dat geen probleem zijn voor de RDW.
maar er is nog veel meer waar je op kan letten voor je een 110 koopt:
controleer of het chassis niet doorgerot is, te beginnen bij het laagste punt ter hoogte van de benzinetank.
schutbord OK? dat is het deel onder het voorraam en waar de deuren aan hangen, dit is wel fijn als hier geen gaten inzitten, lastig om te herstellen. (lees heeeel veel werk)
Vraag aan de eigenaar of deze (veel) olie verbruikt, een eerste controle is; op de weg gas loslaten en daarna vol gas te geven, of nog beter op de motor afremmen als je van een dijk afrijdt (indien in de buurt) onderaan vol gas. uitlaatgassen blauw dan kan dat duiden op olie verbruik. (ook gehad
neem iemand mee die er ook echt verstand van heeft, of laat de 110 beoordelen bij een garage als je er geen verstand van hebt.
Gaat het oliedruk controle lampje uit na het starten ?
aandrijfassen controleren op speling op de kruisjes, mag nagenoeg geen speling in zitten.\
let op de lekkages van olie, versnellingbak- diff uitgangen- aandrijfas en vooral tussen motorblok en versnellingsbak, die is lastig.
druk controleren koelvloeistof reservoir, te veel druk kan duiden op lek in het blok en nog veel meer ellende.
nu weet ik even niet hoe het zit met een automaat maar hier zal ook een diff lock op moeten zitten, controleer de werking (ik heb een 110 V8 3.5 met een 4 versnellingsbak LT95)
Verder weet ik dit ook alleen maar door de ervaringen van alle jaren dat ik laro`s rij, ik ben geen automonteur maar wel handig.
succes groet Bernd
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Advies bij aankoop Defender 110
LaRo 88 AE schreef:...
neem iemand mee die er ook echt verstand van heeft, of laat de 110 beoordelen bij een garage als je er geen verstand van hebt.
....
En ga dan wel graag naar een garage die ook echt verstand van LandRovers en liefst Defenders heeft.
Er zijn jammer genoeg teveel "specialisten" (en ook dealers) die liever nieuw spul en kletspraatjes verkopen als een onderbouwd advies.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Advies bij aankoop Defender 110
LaRo 88 AE schreef:
nu weet ik even niet hoe het zit met een automaat maar hier zal ook een diff lock op moeten zitten, controleer de werking (ik heb een 110 V8 3.5 met een 4 versnellingsbak LT95)
als er een borg-warner uit een RRC achter zit viscodiff
gone
Re: Advies bij aankoop Defender 110
Allen, bedankt voor jullie input...ik ben nog niet zo ingeburgert in de termologie en heb een vraag aan Roger B,
Wat wordt bedoeld met" als er een borg-Warner uit een RCC achter zit vicodiff"?
Gr
Wat wordt bedoeld met" als er een borg-Warner uit een RCC achter zit vicodiff"?
Gr
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Advies bij aankoop Defender 110
Borg-Warner is een bepaald merk automatische transmissie (zo heb je bijvoorbeeld ook nog ZF transmissies).
En een visco-diff is (in dit geval) een middendifferentieel die middels een visco-koppeling min of meer vastgezet kan worden (en dit gebeurt automatisch). De originele tussenbak uit een 1983-er heeft een middendifferentieel met mechanische sper (klauwkoppeling) en is hand-bediend.
Groet,
Erik.
En een visco-diff is (in dit geval) een middendifferentieel die middels een visco-koppeling min of meer vastgezet kan worden (en dit gebeurt automatisch). De originele tussenbak uit een 1983-er heeft een middendifferentieel met mechanische sper (klauwkoppeling) en is hand-bediend.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Advies bij aankoop Defender 110
Erik Peters schreef:....
En een visco-diff is (in dit geval) een middendifferentieel die middels een visco-koppeling min of meer vastgezet kan worden (en dit gebeurt automatisch). De originele tussenbak uit een 1983-er heeft een middendifferentieel met mechanische sper (klauwkoppeling) en is hand-bediend.
En beide hebben voor- en nadelen, als ik mag kiezen dan maar liever handbediend.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Advies bij aankoop Defender 110
bijna Erik.... in een Range Rover classic zat een ZF automaat en (meestal) daarachter een Borg-Warner tussenbak ipv een LT230 en voorheen de voorloper bij een handbak. gezien hier een 3,5V8 automaat in de defender ligt ga ik er van uit dat er een borg-warner met viscodiff aan zit (de andere opties passen niet aan de ZF automaat.) dit onderstreept gelijk een noodzaak bij zo'n geconverteerd voertuig... goede administratie welk deel uit welk voertuig komt.... anders heb je in geval van onderhoud en reparatie een leuke klus de juiste onderdelen te bemachtigen......
en of handmatig inschakelen van een difflock nou beter of slechter is dan een visco..... zo vaak gaan visco's in die BW tussenbakken niet stuk..zeker niet vaker dan dat er inschakelproblematiek is bij de handbediende sperren...dus om het daar op te laten hangen...
Ik heb iig nog nooit enig nadeel bemerkt aan het systeem met viscodiff bij terreinrijden met mijn p38, wanneer nodig spert ie, wanneer niet, gaat ie vrij
en of handmatig inschakelen van een difflock nou beter of slechter is dan een visco..... zo vaak gaan visco's in die BW tussenbakken niet stuk..zeker niet vaker dan dat er inschakelproblematiek is bij de handbediende sperren...dus om het daar op te laten hangen...
Ik heb iig nog nooit enig nadeel bemerkt aan het systeem met viscodiff bij terreinrijden met mijn p38, wanneer nodig spert ie, wanneer niet, gaat ie vrij
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten