Hallo,
Ik speel met het idee om mijn defender 110 uit te rusten met een 'On-board air systeem'.
Deze heb ik nodig voor het actueren van ashcroft air lockers en het oppompen van banden.
Ik ben aan het twijfelen tussen volgende 2 systemen:
Systeem 1) Compressor -> Terugslagklep (om leeglekken luchttank te voorkomen door inwendige 'lekkage' compressor) -> Luchttank (met aflaat plug, veiligheidsventiel, drukschakelaar en drukmeter) -> luchtfilter, vochtafscheider en drukreduceerventiel -> Verdeelblok. Vanaf verdeelblok aftakkingen maken naar snelkoppelingen voor banden op te pompen en om beide lockers te bedienen.
Enkele opmerkingen/vraag bij dit systeem:
- Indien de luchttank leeg is en ik de air lockers wil inschakelen, dan neem ik aan dat dit even zal duren aangezien de luchttank ook op druk gezet moet worden?
- Wat is de werkingsdruk van een Aschroft Locker?
- Bij welke druk slaat de compressor af in de meeste/jullie systemen?
- Op welke druk reduceerventiel instellen?
Indien ik mijn drukreduceerventiel op 8 bar instel , neem ik aan dat ik een tweede drukreduceerventiel moet installeren en deze afregelen op de werkingsdruk van de air lockers? Of kan de airlocker overweg met 8 bar?
Bij dit systeem moet de tank steeds op druk staan om snel de lockers te actueren.
Systeem 2) Dit systeem zou ervoor moeten zorgen dat de airlockers meteen inschakelen ookal is de luchttank leeg. De luchttoevoer naar de lockers aftakken tussen 'compressor/terugslagklep' en 'luchttank' idpv NA de luchttank/drukreduceerventiel. Toevoer naar lockers en luchttank voorzien van een solenoid klep. Indien de luchttank leeg is, klep naar luchttank sluiten (zodat luchttank niet 'gevuld' moet worden) en solenoids van lockers inschakelen.
Enkele opmerking/vragen bij dit systeem:
Moet er een drukreduceerventiel tussen compressor en lockers gemonteerd worden MET waterafscheider/filter? Of is de waterafscheider/filter overkill en moet dit enkel na de tank?
Graag jullie mening en/of ervaringen.
Groeten
On-Board Pneumatisch Systeem Defender 110
Re: On-Board Pneumatisch Systeem Defender 110
Ik heb gewoon een losse T-max compressor in de auto. Kost 100 euri en heeft al heel veel vrachtwaggel en trekkerbanden vol moeten pompen. Vast inbouw vind ik alleen maar lastig. tankje voor de lockers kan altijd maar ik zou de compressor er los aan hangen. Droger, drukreduceer etc is allemaal niet nodig. In de pretauto van een maat hebben we een oude duikfles liggen. Die hangt er al een jaar of 5 in zonder bijvullen
En ja, hij is zowat ieder weekend wel aan het spelen met het ding
En ja, hij is zowat ieder weekend wel aan het spelen met het ding
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Edward schreef:In de pretauto van een maat hebben we een oude duikfles liggen. Die hangt er al een jaar of 5 in zonder bijvullen![]()
![]()
Ja, maar zo'n duikfles heeft normaal zo'n 200 bar (lucht)druk.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Edward schreef:In de pretauto van een maat hebben we een oude duikfles liggen. Die hangt er al een jaar of 5 in zonder bijvullen![]()
![]()
Ja, maar zo'n duikfles heeft normaal zo'n 200 bar (lucht)druk.
Groet,
Erik.
Dik 400, maar daar zit gewoon de drukreduceer op die een duiker ook gebruikt en die maakt er 8 bar oid van. Het mondstuk reduceert dan weer verder. Zit ook gewoon een snelkoppeling aan dus daar kun je makkelijk én veilig op aansluiten wat je wilt. Pomp er ook m'n banden mee op onderweg, stuk sneller dan met m'n T max. Ik heb er zelf ook een stuk of vier liggen.
Edward van Vugt
Heb het zo gemaakt:
Aanzuigfilter => compressor => verdeelstuk ( naar div. solenoids, drukmeter, ventiel enz) => afsluitkraan => tank
Zo kan je altijd de tank dichtzetten mocht je deze niet willen gebruiken. Compressor lekt niet, dus bij mij geen terugslagklep. Ook geen vochtafscheider, wel de aansluiting bovenop de tank (en aftapplug onderop) gemaakt zodat je niet het condenswater overal in pompt.
Reduceerventiel is in mijn geval niet nodig, heb zelf lockers van ARB, de compressor (ook ARB) slaat af op 7-8 bar. Lijkt me dat de ashcroft lockers dezelfde druk kunnen hebben, maar heb hier geen ervaring mee.
Groet,
Floor
Aanzuigfilter => compressor => verdeelstuk ( naar div. solenoids, drukmeter, ventiel enz) => afsluitkraan => tank
Zo kan je altijd de tank dichtzetten mocht je deze niet willen gebruiken. Compressor lekt niet, dus bij mij geen terugslagklep. Ook geen vochtafscheider, wel de aansluiting bovenop de tank (en aftapplug onderop) gemaakt zodat je niet het condenswater overal in pompt.
Reduceerventiel is in mijn geval niet nodig, heb zelf lockers van ARB, de compressor (ook ARB) slaat af op 7-8 bar. Lijkt me dat de ashcroft lockers dezelfde druk kunnen hebben, maar heb hier geen ervaring mee.
Groet,
Floor
-
Jankouwenberg
Bij mij compressor naar 2.5 gallon tank (hangt aan chassis) slaat af bij 11 Bar en vullen duurt 1 minuut. Vanuit tank aansluiting naar nippel met en zonder olie vernevelaar en naar claxon (illegaal in NL). Ik heb nog geen diflockers op lucht.
Ervaring, zou ik het weer nemen?
-Voor luchtbed niet echt handig.
-Voor luchtgereedschap, het werkt maar ik gebruik het onderweg nauwelijks.
-Claxon is voor de leuk
-Banden oppompen werkt prima
Ik zou een losse goede compressor nemen en daar een goede opbergplek voor maken.
Mocht je het doen wat tips
Je compressor kan goed heet worden en de lucht die opgepompt wordt ook. Kies daarom de juiste slangen er zijn dacht ik drie soorten en de goedkoopste meest gebruikte soort smelt snel stuk, en dan is het ssssssssssssssssssssss
Jan
Ervaring, zou ik het weer nemen?
-Voor luchtbed niet echt handig.
-Voor luchtgereedschap, het werkt maar ik gebruik het onderweg nauwelijks.
-Claxon is voor de leuk
-Banden oppompen werkt prima
Ik zou een losse goede compressor nemen en daar een goede opbergplek voor maken.
Mocht je het doen wat tips
Je compressor kan goed heet worden en de lucht die opgepompt wordt ook. Kies daarom de juiste slangen er zijn dacht ik drie soorten en de goedkoopste meest gebruikte soort smelt snel stuk, en dan is het ssssssssssssssssssssss
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F273 ... zo%29.aspx
Kennelijk ben ik niet de enige met duikflessen in de auto. Zelfs de Dakar pro's gebruiken ze

Kennelijk ben ik niet de enige met duikflessen in de auto. Zelfs de Dakar pro's gebruiken ze
Edward van Vugt