RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger » 26 Nov 2017, 10:42

na een tijdje afwezigheid hier op het forum ivm zeeeeeeeer slechte ervaringen met een D3 en derhalve een buik vol van LR in het algemeen, toch weer terug want helaas het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de liefde voor LR is toch een ziekte die ongeneselijk blijkt.

maar wel definitief afgedaan met de elektronica icm LR dus back to basics en nu heb ik een RRC uit 89 met 2.4 VM diesel gevonden met een lage km stand. (reëel of niet zal moeten blijken).

ik heb inmiddels wat verhalen gelezen en de ervaringen zijn zoals altijd gemengd.
aan een kant staan degenen die veel problemen ondervinden ivm oververhitting, hoog verbruik, turbo lag en het feit dat het eigenlijk een boot motor is.
aan de andere kant staan degenen die er zonder problemen 400.000 mee hebben gereden.

hoe is de LRCH ervaring in deze???

ben benieuwd en boven al erg blij me weer terug te vinden op deze site!!!!!

:D :D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger B. » 26 Nov 2017, 11:11

ik vond het vooral een ontzettende tractormotor...... takkeherrie

verder komt het bij deze motor in de RRC bovengemiddeld vaak voor dat koppen scheuren (meestal de derde en de vierde)

Zou bij een RRC persoonlijk voor een late gaan met "softdash" en 300Tdi motor.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2017, 11:14

Roger,

Koop nu gewoon (nu ja, niet echt gewoon, want te duur) een niet te oude (en vooral liefdevol behandelde) Defender.
Je bent dan weer terug bij af ... maar ook bij het echte LandRover gevoel.
Ja, vanaf de late 300Tdi doet er ook bij de Defender enige electrickery intrede ... maar bedenk dat de electrickery bij deze auto's erg basaal is, eigenlijk alleen de motor aanstuurt ... problemen zijn dus zeldzaam en meestal eenvoudig te traceren.

Een nette goede Defender is duur, te duur, zeker nu ie nog meer een "cult-status" heeft gekregen doordat de productie gestopt is, maar het betaalt zich ook terug in goedkoper onderhoud en een lage depreciatie. Een antieke RRC heeft ook wel wat, maar je loopt er wellicht ook weer op leeg (of op stuk) als dit brok pure mechanica nieuwe pakkingen nodig lijkt te hebben en dan uiteindelijk een totale "rebuild" nodig heeft.

De 2,4 VM is denkelijk weer een wespennest: nu niks electronisch maar gewoon een blok met ingebouwde probleempjes ... naar ik begreep een blok dat het goed doet zolang je het heel rustig op temperatuur laat komen en dan verder ook niet te wisselend belast.

Zie ook: https://forums.lr4x4.com/topic/15868-ra ... liability/
De "leukste" is de opmerking dat 2,4 of 2,5 slaat op de probleem-vrije levensduur (in maanden).

Maar goed, je kan geluk hebben, je kan er eentje treffen die de lage kilometerstand lang goed behandeld is ... maar hoe weet je dat in die afgelopen 28 jaar het belangrijkste onderhoud niet bestond uit het bijwerken van de kilometerstand ?

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Nov 2017, 11:17

een RRC is een tractor toch?

:D

deze is vrij netjes van binnen en buiten en wellicht als de VM problemen geeft wissel ik hem een keer uit voor een 300 TDI motor dacht ik zo.

maar inderdaad hoorde ik er eentje lopen op YouTube en het klonk beetje rauw vond ik ook. niet echt een soepel modern dieseltje, hahaha.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Nov 2017, 11:21

ja Marc ik weet het.
na 15 jaar TD5 defender nooit echte problemen gehad, maar simpelweg geen geld voor een Defender.
vind de RRC ook wel een echte LR dus dan maar dat.

ik misbruik auto's zowieso niet dus ik denk dat ik met redelijk voorzichtig rijden de motor wel beetje aan de praat kan houden, zoniet dan maar een keer een motorwissel.
leuk project en leertraject wellicht ook, hahaha.....

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2017, 14:00

Sommige mensen zoeken de problemen graag op kennelijk.......

Ja, een VM kan jaren en honderduizenden kilometers mee mits goed behandeld. Maar er lopen er ook bovengemiddeld veel kapot. Probleem is dat je niet weet wat het verleden van zo'n ding is dus het is een loterij.

Natuurlijk kun je er dan "een 300 Tdi inhangen" maar dat is weer een paar dagen sleutelen en een bak geld. Ik rij liever dan dat ik sleutel. Zeker als het is om een oude wagen van slecht naar matig te brengen want een 300Tdi si ook gewoon een trekkermotor met geen gang, snelheid of souplesse.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Nov 2017, 14:46

mmmmmhhmmmmmm.

tja wellicht is een oud discootje 2 met een TD5 ook wel een optie.
gezien de prijs een beetje net zo duur hier en uiteraard rijtechnisch niet te vergelijken.
zelfs met 250.000 op de teller wellicht een betere optie dan een RRC VM met 80.000?

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2017, 14:54

Weet niet in wat voor klimaat je woont, maar naast de Vm heeft een RRC ook nog een body die roest als je over vocht praat. Ik vind een RRC geweldig voor erbij, als ie droog en warm binnen kan staan.

Discovery 2 kent ook z'n problemen en kennelijk moet je ook daar geluk hebben maar ik heb de onze 7 jaar en twee ton gereden zonder problemen. 1x stilgestaan met een kapotte Ecu en als ik meteen de garage opgezocht had toen m'n gaspedaal begon uit te vallen had ik dat stilstaan ook kunnen vermijden. Nu weer een Disco IIa gekocht (de vorige heb ik op z'n dak gelegd) en daar rij ik nu 10.000km mee zonder een foutmelding of wat dan ook.

Maar we kennen allemaal de verhalen van falende oliepompen, gescheurde koppen, rotte ACE leidingen, etc. Dus kennelijk zijn het ook waardeloze hokken :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Nov 2017, 15:38

hahaha.

dit wordt inderdaad een auto voor erbij die de meeste tijd in een garage staat en ben er niet afhankelijk van.
(daar heb ik inmiddels een prima Navara 2.5 190pk voor)

ik heb het idee dat er redelijk simpel aan een RRC VM kan worden gesleuteld en meeste onderdelen zijn ook nog wel leverbaar.
deze is netjes van binnen en buiten zonder roest.
daarbij zal ie nooit een snelweg van dichtbij zien en alleen op 90km wegen rijden of op bospaden etc.
ook zoek ik hier een leuke groep liefhebbers van LR op die af en toe wat terreinrijden.

Frankrijk heeft helaas niet zo'n professionele club als LRCH

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2017, 18:02

Roger,

Ik zou kijken naar een "betere" Disco+Td5. Als je geen zeperd koopt met een motor die stukloopt heb je altijd nog de restwaarde van het Td5 blok mocht de rest tzt gebreken krijgen. Bij een oude RRC heb je nauwelijks restwaarde als er iets stukloopt of doorgeroest blijkt.
En dan natuurlijk ook (stiekem) blijven kijken of er misschien nog eens een voordelige Defender langskomt waarvan de Td5 is stukgelopen.

Verder kan je natuurlijk ook kijken wat er aan Defenders in Spanje aangeboden worden: Spanje is voor jou toch een stuk dichterbij.
(En met een "Navarra" ben je al in de goede atmosferen.)

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 26 Nov 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”