Roger,
Koop nu gewoon (nu ja, niet echt gewoon, want te duur) een niet te oude (en vooral liefdevol behandelde) Defender.
Je bent dan weer terug bij af ... maar ook bij het echte LandRover gevoel.
Ja, vanaf de late 300Tdi doet er ook bij de Defender enige electrickery intrede ... maar bedenk dat de electrickery bij deze auto's erg basaal is, eigenlijk alleen de motor aanstuurt ... problemen zijn dus zeldzaam en meestal eenvoudig te traceren.
Een nette goede Defender is duur, te duur, zeker nu ie nog meer een "cult-status" heeft gekregen doordat de productie gestopt is, maar het betaalt zich ook terug in goedkoper onderhoud en een lage depreciatie. Een antieke RRC heeft ook wel wat, maar je loopt er wellicht ook weer op leeg (of op stuk) als dit brok pure mechanica nieuwe pakkingen nodig lijkt te hebben en dan uiteindelijk een totale "rebuild" nodig heeft.
De 2,4 VM is denkelijk weer een wespennest: nu niks electronisch maar gewoon een blok met ingebouwde probleempjes ... naar ik begreep een blok dat het goed doet zolang je het heel rustig op temperatuur laat komen en dan verder ook niet te wisselend belast.
Zie ook:
https://forums.lr4x4.com/topic/15868-ra ... liability/De "leukste" is de opmerking dat 2,4 of 2,5 slaat op de probleem-vrije levensduur (in maanden).
Maar goed, je kan geluk hebben, je kan er eentje treffen die de lage kilometerstand lang goed behandeld is ... maar hoe weet je dat in die afgelopen 28 jaar het belangrijkste onderhoud niet bestond uit het bijwerken van de kilometerstand ?
Groeten MarcS