Heb sinds enige tijd het probleem dat ik bij een bocht naar rechts een schurend geluid hoor dat van het linker voorwiel lijkt te komen.
In het begin gebeurde dat alleen bij wat sneller genomen bochten, dus meer inveren en grotere zijdelingse belasting maar nu eigenlijk altijd bij naar rechts sturen. Heb geen lagerspeling vast kunnen stellen door bij opgekrikte auto het wiel zowel horizontaal als verticaal proberen te kantelen.
Onbelast is er nietst te horen. Ik zie niets wat aan heeft kunnen lopen, op een schuurspoor op een deel van de diameter van de velg na. Ik weet niet of dit vers is, maar vermoed dat er misschien ooit iets klem heeft gezeten tussen de velg en de plaat achter de remklauw. Verder klinkt het geluid continue, en bij gedeeltelijk aanlopen van de velg zou ik een onderbroken geluid verwachten.
Het is geen kloink zoals bij een kapotte homokineet, dus ik ben geneigd het lager te verdenken. Heeft iemand dit toevallig ook ooit bij de hand gehad, en klopt mijn denkrichting voor wat betreft het lager?
Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Hans
Disco 2002 TD5 Automaat ACE - Schurend geluid
Disco 2002 TD5 Automaat ACE - Schurend geluid
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)
Renault Twizy 2012
-
Landmarcs
Re: Disco 2002 TD5 Automaat ACE - Schurend geluid
Dag Hans,
Ik had - weliswaar bij een Defender - wiellagers met een beginnende schade en daarbij had ik ook een bocht-gerelateerd schurend geluid.
En ... bij de garage moest ik ze overtuigen dat het de lagers konden zijn ... het was dus zelfs voor een geoefende monteur nauwelijks te voelen.
Het lager, eenmaal los, voelde wel degelijk "niet lekker" en belangrijker: het vervangen van de lagers hielp.
De lagers - die vanaf ± de Td5 met een pasbus gemonteerd zijn - staan netjes parallel gefixeerd, dus een beginnende schade hoef je niet/nauwelijks te bemerken zolang het wiel niet ook een dwarskracht te verwerken krijgt (een dwarskracht die het lager met schade extra belast).
Groeten MarcS
Ik had - weliswaar bij een Defender - wiellagers met een beginnende schade en daarbij had ik ook een bocht-gerelateerd schurend geluid.
En ... bij de garage moest ik ze overtuigen dat het de lagers konden zijn ... het was dus zelfs voor een geoefende monteur nauwelijks te voelen.
Het lager, eenmaal los, voelde wel degelijk "niet lekker" en belangrijker: het vervangen van de lagers hielp.
De lagers - die vanaf ± de Td5 met een pasbus gemonteerd zijn - staan netjes parallel gefixeerd, dus een beginnende schade hoef je niet/nauwelijks te bemerken zolang het wiel niet ook een dwarskracht te verwerken krijgt (een dwarskracht die het lager met schade extra belast).
Groeten MarcS
-
Roger B.
Een Disco 2 heeft geen losse conische lagers (al dan iet met afstelbus er tussen) maar een hub met ingeperst lager. Dit lager is niet of nauwelijks los te vervangen en het loont (zeker als je het laat doen) niet om het te proberen ook.
dat een defect lager niet altijd goed merkbaar is in een D2 kan ik beamen.... ik had een sensorfout en maakte de fout een nieuwe sensor te plaatsen... bij verwijderen was een slijtspoor op de kop van de sensor te zien. Geen speling voelbaar en ook met draaien aan het wiel niets te merken.
Nieuwe sensor was in no time ook defect.... toen maar nieuwe hub-met-sensor besteld (neem wel OEM, kost de helft van Genuine en dubbele van aftermarket, maar die laatse gaan vaak heel snel weer stuk) en probleem opgelost....
Toen ik de oude hub in de hand had en er mee draaide voelde ik wel zware punten in de draaibeweging
dat een defect lager niet altijd goed merkbaar is in een D2 kan ik beamen.... ik had een sensorfout en maakte de fout een nieuwe sensor te plaatsen... bij verwijderen was een slijtspoor op de kop van de sensor te zien. Geen speling voelbaar en ook met draaien aan het wiel niets te merken.
Nieuwe sensor was in no time ook defect.... toen maar nieuwe hub-met-sensor besteld (neem wel OEM, kost de helft van Genuine en dubbele van aftermarket, maar die laatse gaan vaak heel snel weer stuk) en probleem opgelost....
Toen ik de oude hub in de hand had en er mee draaide voelde ik wel zware punten in de draaibeweging
gone
Nieuwe OEM hub is besteld, bedankt voor de reacties.
Groet,
Hans
Groet,
Hans
Renault Twizy 2012
Renault Twizy 2012
Nieuwe hub is binnen, oude is er vanaf.
Helaas kwam ook de as mee naar buiten (en een plas olie).
Had op youtube al wat filmpjes bekeken, maar daar schoof de hub meestal gewoon van de splines af.
Heb 'm al heetgestook en mishandeld met een hamer, maar de as is nog maar een milimeter of 4 opgeschoven in de hub.
Toch maar besloten om eens een poelietrekker aan te schaffen in de hoop dat het daarmee lukt.
Iemand ook deze ervaring en wellicht tips?
Nieuwe keerring en werkplaatshanboek + Haynes zijn besteld en komen deze week hopelijk binnen.
Groet,
Hans
Helaas kwam ook de as mee naar buiten (en een plas olie).
Had op youtube al wat filmpjes bekeken, maar daar schoof de hub meestal gewoon van de splines af.
Heb 'm al heetgestook en mishandeld met een hamer, maar de as is nog maar een milimeter of 4 opgeschoven in de hub.
Toch maar besloten om eens een poelietrekker aan te schaffen in de hoop dat het daarmee lukt.
Iemand ook deze ervaring en wellicht tips?
Nieuwe keerring en werkplaatshanboek + Haynes zijn besteld en komen deze week hopelijk binnen.
Groet,
Hans
Renault Twizy 2012
Renault Twizy 2012
Poelietrekker binnen, en het spul is uit elkaar.
Er bleek bij assemblage een groene "loctite" gebruikt te zijn, en die deed zeer goed zijn werk.
Na wat zoeken met Google lijkt het ook de bedoeling te zijn om het weer met Loctite in elkaar te zetten, en ga het dus monteren met Loctite 648 ertussen.
Groet,
Hans
Er bleek bij assemblage een groene "loctite" gebruikt te zijn, en die deed zeer goed zijn werk.
Na wat zoeken met Google lijkt het ook de bedoeling te zijn om het weer met Loctite in elkaar te zetten, en ga het dus monteren met Loctite 648 ertussen.
Groet,
Hans
Renault Twizy 2012
Renault Twizy 2012
-
Roger B.
daar is een service bulletin over, het kwam voor dat de steekas in de hub speling had op de splines en dus heen en weer tikte bij vooruit-achteruit wissel.... toen moest er loctite tussen, weet niet uit mijn hoofd welke... zou je dat bulletin moeten zien te bemachtigen
gone
Land Rover schrijft STC50554 voor, maar vond dit op een ander forum:
I found this cross reference on another site:
STC50550: Loctite 5900
STC50551: Terostat 8586
STC50552: Loctite 243
STC50554: Loctite 648
STC3811: Hylomar 101 (Amine curing RTV silicone sealant - engineering grade)
STC4404: Hylomar 607 (Oxime curing RTV silicone sealant adhesive)
STC4600: Hylomar 3400 (Permatex Anaerobic Gasket Maker or Loctite 518)
Loctite 648 kom ik op meerdere plekken tegen, en volgens de productbeschrijving is het ook bedoeld voor dit soort toepasingen. 640 schijnt ook te kunnen, maar moet heter gestookt worden om het weer los te krijgen.
Groet,
Hans
I found this cross reference on another site:
STC50550: Loctite 5900
STC50551: Terostat 8586
STC50552: Loctite 243
STC50554: Loctite 648
STC3811: Hylomar 101 (Amine curing RTV silicone sealant - engineering grade)
STC4404: Hylomar 607 (Oxime curing RTV silicone sealant adhesive)
STC4600: Hylomar 3400 (Permatex Anaerobic Gasket Maker or Loctite 518)
Loctite 648 kom ik op meerdere plekken tegen, en volgens de productbeschrijving is het ook bedoeld voor dit soort toepasingen. 640 schijnt ook te kunnen, maar moet heter gestookt worden om het weer los te krijgen.
Groet,
Hans
Renault Twizy 2012
Renault Twizy 2012