Marc , In grote lijnen klopt het maar het verhaal zit iets gecompliceerder in elkaar.
In oktobe '98 wordt in de Karmann Gia faceliteit in Sao Paulo een produktielijn voor de defender opgestart....dwz het houdt een beetje het midden tussen fabriek en assemblage lijn.
In deze facaliteit worden tot 2005 de 300 Tdi defenders in elkaar geschroefd.Zoals de meesten weten werd in europa inmiddels al lang en breed de Td5 gebouwd nl vanaf 1998 (bron Wikipedia). Zoals het geval bij zovelen autofabrikanten werd feitelijk de 300Tdi produktie in een 3e wereldland (want dat is Br nog steeds) gedumpt om de produktie van de 300 Tdi nog een beetje op te rekken danwel oude voorraden te gebruiken.
Alleen dat laatste is een beetje krom want wat wil nou het geval, de Braziliaanse 300 Tdi is wezenlijk anders dan de europese. Tot aan het vermogen aan toe.
Om te beginnen is de 300 Tdi hier een andere motor, lokaal gebouwd door Maxion International, Andere turbo en uitlaatspruitstuk, andere verstuivers enz (voor de liefhebbers heb ik een vergelijkingstabel gemaakt ooit en op aanvraag beschikbaar) Kortweg Maxions hebben meer PK (2) en meer koppel beiden bij minder toeren, vermoedelijk zal dat wel ten koste zijn gegaan van de uitstoot maar ja...3e wereld he...who cares?
Goed verder is de auto ook wezenlijk anders. om eens een paar uitspringende zaken te noemen......Braziliaanse Tdi's hebben een dunner chassis (wand dikte) als de europese. En ook de remmen zijn anders omdat hier alle Tdi's al rondom schijfremmen hebben, en zoals uit het topic al blijkt....de homokineten hier zijn al uitgerust met een abs ring hoewel er van abs op Tdi helemaal geen sprake was. Andere achterassen (tot en met 2002 alle 110 Tdi's salisbury en later Rover diffs en ga zo maar door
Feitelijk is de Braziliaanse Defender een soort van hybride gebouwd met onderdelen van de 300 Tdi en Td5 en wat lokale zooi (motor)
Eea maakt het vinden van de juiste onderdelen soms uitdagend waardoor sommigen van jullie ook weten dat ik zo nu een dan vraag van hoe zit dat bij jullie Tdi of Td5
Saillant detail: toen Ford in 2005 definitief de deuren van een land rover produktie facaliteit in Br sloot (tot aan vorig jaar) gebeurde dat op een moment dat wereldwijd gezien Brazilie het land was waar datzelfde jaar de meeste defenders verkocht waren, en toch einde oefening....makes one think huh?
tot zover een stukje LR geschiedenis
gr
luke