Roger B. schreef:Landmarcs schreef:Roger B. schreef:HMMM op school bij motortechniek hebben ze mij geprobeerd wijs te maken dat een benzine motor beter zou remmen op de motor, doordat ie achter de gasklep, die een diesel niet heeft, vacuum opbouwtmisschien dat theorieboekje nog eens uit de kast nemen marc
Da's heel goed omschreven: "Ze hebben je geprobeerd iets wijs te maken".
precies geschreven zoals ik het wilde schrijven, mijn ervaring zegt ook dat een diesel harder remt op de motor, niet dat een 4.6V automaat veel minder op de motor remt dan de 2.5 lijn diesel automaat versie van dezelfde land rover, maar het geeft wel aan dat de theorie die jij altijd graag als leidraad gebruikt niet altijd strookt met praktijkervaring ...
Goed ik neem de uitdaging aan.
In de praktijk vergelijking van 2,5 diesel-automaat met een 4,6 benzine-automaat moet je je om te beginnen afvragen of de reductie in de totale aandrijflijn gelijk is, want zodra er een verschil is in die reductie is er een eerste verschil in de vergelijking.
Dan stap twee, in deze vergelijking ook van belang: 2,5 liter vergelijken met 4,6 liter geeft ook een enorm verschil - het benzine-blok verpompt bijna het dubbele. Dus als bij een gelijke reductie en dus gelijke toerentallen het remmend verschil niet groot is zou je kunnen zeggen dat de benzinemotor netto bijna half zo effectief remt. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de automaat zoveel slip in de torque-converter toelaat dat we in dit geval eigenlijk alleen de twee automaten vergelijken.
Even een ander "theoretisch" spoor. Vaak is het illustratief om even de limiet te bekijken. Een van de limieten is een motorblok met geen noemenswaardige compressie: dan heb je alleen de draaiweerstand (zoals je die voelt bij een blok zonder bougies of zonder gloeipluggen). Dit strookt ook met de praktijk-ervaring dat je meer moeite moet doen om een diesel- als een benzine-motor aan te duwen.
Dan het vacuüm van de dichte gasklep. Snel zoeken naar hoe groot dat vacuüm nu is leverde mij niks op (waarschijnlijk zoek ik niet goed), maar ook hier is er in de limiet iets tegendraads. Zou de gasklep een absoluut vacuüm laten ontstaan wat dan .... dan werkt de "motorpomp" (de remmende motor werkt als een pomp) verder niet, want er is 0,0 lucht om te comprimeren, je blijft dan dus steken op de maximaal 1 atmosfeer tegendruk.
Dus terug naar de motorpomp die wel lucht verpompt (terug naar de praktijk van het aanduwen van een auto) dan weten we dat een diesel zwaarder aan te duwen is ... en waar zit het verschil: in de hogere compressie. Dat is ook niet zo gek zonder compressie was al duidelijk: alleen de draaiweerstand, en met een hoge compressie moet je meer werk doen. Nu is er natuurlijk ook de "werkslag" waarbij de gecomprimeerde lucht weer arbeid levert ... maar hier moet je dus kijken naar waar er energie "zoekraakt" ... en wellicht is de grootste "zoekraker" wel het bekende effect van de compressor die heet word. In ieder geval zal in een motorblok hitte ontstaan door de compressieslag en een deel van die hitte wordt afgevoerd naar het blok en het koelmiddel in het blok, en dat is energie die niet weer terug komt.
Al met al zijn er genoeg "gemengde" theoretische redenen om aan te nemen dat het motor-remvermogen naast evenredig met de motor-inhoud ook ± evenredig is (of op z'n minst positief gecorreleerd aan) de compressieverhouding. In de alledaagse praktijk speelt dan verder ook nog eens de totale reductie in het motor-remvermogen.
Volgens mij correspondeert deze "theoretische" benadering ook nog eens met de praktische ervaring.
Groeten MarcS