onieuw slecht starten discovery 2 td5 2001

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fredinfrance

onieuw slecht starten discovery 2 td5 2001

Berichtdoor fredinfrance » 09 Nov 2017, 19:25

Hallo landrover liefhebbers..
Mijn 2001 discovery 2 td5 heeft het volgende bizarre probleem: Van de ene op de andere dag heb ik moeilijkheden met starten; ik draai de sleutel om en hoor slechts een droge klik..het motorstoringslampje gaat knipperen, en na een paar keer pompen en proberen, start ie weer. En soms gaat het een dag goed, en soms is het elke keer raak. Diesel zit er genoeg in, dus daar ligt het niet aan, accu 100 ampere is slechts 2 jaar oud, dus wat kan het zijn? Brandstofpomp? Toch accu? Dynamo? Geen idee..Misschien iemand met goeie raad?
Alvast bedankt vanuit Frankrijk :)

Landmarcs

Re: opnieuw slecht starten discovery 2 td5 2001

Berichtdoor Landmarcs » 09 Nov 2017, 23:30

Batterijtje in de key-fob (en/of het contactje, en/of langdurig niet op alarm)?

Accu twee jaar oud zegt niks; wat is de klemspanning, en zijn de aansluitingen goed, en de massa ook verder.

De brandstofpomp, doet die het, hoor je die ?

Krukassensor ... die geeft soms een beroerd signaal, en dan doet ie niks.

Om even wat te noemen.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Nov 2017, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

fredinfrance

Re: onieuw slecht starten discovery 2 td5 2001

Berichtdoor fredinfrance » 10 Nov 2017, 08:54

Hoi Marc, bedankt voor je reactie.. Maar het alarm gebruik ik al een jaar niet meer omdat beide key fobs compleet versleten zijn, dus geen knoppen meer hebben...Nieuwe zijn me te duur..
Brandstofpomp hoor ik, accu lijkt ok, maar als die niet goed is, hoor je dan een klik bij een startpoging en gaat het motorstoringslampje dan branden?
Groetjes
Fred

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2017, 10:18

fredinfrance schreef:Hoi Marc, bedankt voor je reactie.. Maar het alarm gebruik ik al een jaar niet meer omdat beide key fobs compleet versleten zijn, dus geen knoppen meer hebben...Nieuwe zijn me te duur..
Brandstofpomp hoor ik, accu lijkt ok, maar als die niet goed is, hoor je dan een klik bij een startpoging en gaat het motorstoringslampje dan branden

Dag Fred,

Lege Key-Fob doosjes kosten weinig ... nieuwe zijn niet nodig, gewoon het binnenwerk even overzetten.

En zoals ik aangaf: Bij langer niet gebruiken van het alarm heb ik gemerkt dat de auto dan ineens "eenkennig" wordt, en de startblokkering zonder verdere reden soms ineens niet wordt vrijgegeven. Vlgs "wel-ingelichte-kringen" kan dit niet, maar dan heb ik te maken gehad met aardstralen.
[size=85]Ik heb het speciaal eens uitgebrobeerd - in Frankrijk - lang geen alarm, en na vele dagen kreeg ik ineens een motormanagement-lampje en niet-starten, dat was direct weer over met een paar keer alarm erop/eraf (ik heb dat toen direct ook met de reserve gedaan want je wilt niet op kilometers van de bewoonde wereld stilvallen)./size]

Bij mijn huidige "Puma" kreeg ik zelfs de waarschuwing dat bij spontaan niet willen starten het raadzaam was de auto nog eens te "ontgrendelen".

Dan verder: Koop een eenvoudige multimeter en meet de boordspanning (ook tijdens het voorgloeien en starten), die cijfers zeggen iets over de capaciteit van de accu. En ja, als de accuspanning teveel inzakt kan je een klik horen (meestal erger: geklepper van relais en oplichtende en uitdovende lichtjes, een heel kerstmis-effect).

Wat overigens ook nog kan is ingebrande contacten op de startmotor, maar ik weet niet of je dan een motormanagement-lampje krijgt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2017, 13:11

Landmarcs schreef:Lege Key-Fob doosjes kosten weinig ... nieuwe zijn niet nodig, gewoon het binnenwerk even overzetten.

Klopt, kijk hier maar.
Sorry, zie dat het een Discovery 2 betreft. Link is naar eentje voor een Defender of een Discovery 1.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 10 Nov 2017, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2017, 13:17

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Lege Key-Fob doosjes kosten weinig ... nieuwe zijn niet nodig, gewoon het binnenwerk even overzetten.

Klopt, kijk hier maar.
Sorry, zie dat het een Discovery 2 betreft. Link is naar eentje voor een Defender.

Idem Sorry .... hoe het qua KeyFobs voor een Disco 2 uitpakt weet ik niet.

MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2017, 16:07

het alarm van een D2 is totaal niet te vergelijken met dat van een defender/d1, maar ook voor de D2 koop je voor een euro of een nieuwe behuizing voor je sleutelfob.

het motorstoringslampje kan ik niet verklaren, maar normaalgesproken als je alleen een harde klik hoort in de motorruimte en er verder niks gebeurd dan wordt het hoog tijd om de contacten van het relais op de startmotor te vervangen.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2017, 17:09

Roger B. schreef:het alarm van een D2 is totaal niet te vergelijken met dat van een defender/d1, maar ook voor de D2 koop je voor een euro of een nieuwe behuizing voor je sleutelfob.

het motorstoringslampje kan ik niet verklaren, maar normaalgesproken als je alleen een harde klik hoort in de motorruimte en er verder niks gebeurd dan wordt het hoog tijd om de contacten van het relais op de startmotor te vervangen.

Zoals ik al aangaf:
Het motormanagement-lampje kan gaan branden als er een kennelijke mis-communicatie tussen KeyFob en startonderbreker-vrijgave is.
Volgens Rob S. was die communicatie onafhankelijk van batterijtjes etc. maar dat is niet conform mijn ervaringen (omdat dit soort problemen bij mij slechts voorbijgaand waren was het ook niet iets waar nader onderzoek uitsluitsel gaf).
Anyway, of het nu "aardstralen" zijn, of juist iets "buitenaards" het maakt niet uit: de KeyFob-communicatie "opfrissen" leek steeds weer te helpen.

Bij de Td5 heb ik zelfs - toen de auto nog tamelijk jong was - tweemaal kort achtereen een "afsterven" van de draaiende motor (tijdens het rijden) gehad.  Daarna is dit toen toch even verontrustende probleem nooit meer opgetreden.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2017, 18:04

zoals ik al zei....het alarm van de D2 is totaal anders dan dat van een defender.... het is geen los kastje zoals dat in de Defender en D1 gebruikt werd, het zit geintegreerd in de body controll module. meldingen en lampjes die een defender geeft zijn anders dan wat een D2 wel of niet doet in soortgelijke omstandigheden...

mensen ideeën opperen op basis van je defender ervaring en kennis is waarschijnlijk alleen maar op verkeerde been zetten................

gezien de topicstarter aangaf de fob al tijden niet meer te gebruiken, betekent zeer waarschijnlijk dat het alarm uitgeprogrammeert is, anders zou ie elke keer zijn auto met de EKA code moeten openen..... Als je een D2 afsluit met de sleutel zet je namelijk het alarm wel aan, maar zonder ultrasoonbeveiliging..... openen met de sleutel betekent dan dat je alarm af gaat, je moet dan wel met de fob openen
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2017, 19:10

Fijn dat er ook nog iemand is die iets meer van een D2 weet. Bij mij houdt het bij de Defender Td5 zo ongeveer op.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”