Beste,
Ik ben me aan het oriënteren voor een Defender 90, bouwjaar zal ergens tussen 1992 en 2002 liggen,
denk zo'n 5000/7000 km per jaar te gaan rijden.
Waarschijnlijk erg kort door de bocht maar mijn gedachte is (buiten aanschaf prijs om)
LPG verbruik ligt gemiddeld op zo'n 4/100km
Diesel verbruik ligt op zo'n 8/100km
Dan is diesel toch voordeliger qua verbruik? ook is mijn gevoel dat diesel sterker, beter voor de motor is en beter zijn waarde houdt.
Ik zie dus niet het voordeel van lpg aanschaf ten opzichte van een diesel?
Jullie wel ?
Dank voor het beantwoorden van deze leek vragen.
Vintage
Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)
-
vintage2you
-
Roger B.
Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)
het scheelt niet veel, en onderhoud aan LPG motor zal wellicht iets meer zijn...
MAAR...... steeds meer steden voeren milieuzones in waar diesels geweerd worden, dat maakt een LPG motor in je auto interessanter, en draagt ook bij aan waarde(behoud) van de auto.
/Ook nog de optie om voor een defender uit italië van de carabinieri te kijken, geen trekbeest, maar wel zuiniger dan een V8
MAAR...... steeds meer steden voeren milieuzones in waar diesels geweerd worden, dat maakt een LPG motor in je auto interessanter, en draagt ook bij aan waarde(behoud) van de auto.
/Ook nog de optie om voor een defender uit italië van de carabinieri te kijken, geen trekbeest, maar wel zuiniger dan een V8
gone
-
Landmarcs
vintage2you schreef:....
Dan is diesel toch voordeliger qua verbruik? ook is mijn gevoel dat diesel sterker, beter voor de motor is en beter zijn waarde houdt.
Ik zie dus niet het voordeel van lpg aanschaf ten opzichte van een diesel?
....
Nee ik zie ook niet zo veel voordeel van LPG, eigenlijk vooral nadelen.
Voordeel van LPG kan zijn dat je steden in kan waar een oudere diesel niet verder mag (maar wat heb je in een stad te zoeken met een Defender).
Een dieselblok is gemiddeld duurzamer, goedkoper in onderhoud etc. En een diesel is trager (wat mij niet hindert).
Qua restwaarde zijn er allerlei factoren: Met wat geluk draait een dieselblok ruim meer dan 500.000 km ... dat is ook wat waard.
Qua "sterker" is het lastig. Op basis van de cijfers valt het "sterker" veelal nog best tegen: benzine (en gas) halen meestal meer kW uit de motor, en ook het koppel hoeft niet al te beroerd te zijn. Verschil zit meer in de karakteristiek bij plotselinge belastingen. Een diesel draait op overmaat lucht en zodra je meer vermogen nodig hebt (bijv omdat een obstakel de motor drijft af te knijpen) is iets meer inspuiting genoeg. Een benzine-motor draait op (of nabij) een Lambda 1 waarde, precies de juiste hoeveelheid lucht en benzine ... dreigt de motor afgeknepen te worden dan wordt ook de luchtstroom door de motor minder en dan is er geen houden meer aan want om de Lambda rond de 1 te houden is er alleen maar minder brandstof.
Daarom rijdt de benzine-rijder gewoonlijk met ruim toeren ... de motor wordt niet direct mechanisch afgeknepen en hij rijdt dus met een afgeknepen hoeveelheid lucht teneinde reserve te hebben zodra er een obstakel overwonnen moet worden.
Dat is dus een andere manier van rijden ... en sommigen houden daarvan (ik niet, ik ben een typische dieselaar).
Groeten MarcS
-
Roger B.
je ziet geen voordelen van benzine..... en dus ook niet van LPG
en verder mooie theorie allemaal en ja jij houdt er niet van.... maar dat is jouw persoonlijke inbreng
al eens met een v8 motor in een defender (of classic of disco) gereden? ook in het terrein? dus gebruiks ervaring die niet uit theorieboekjes komt?
en verder mooie theorie allemaal en ja jij houdt er niet van.... maar dat is jouw persoonlijke inbreng
al eens met een v8 motor in een defender (of classic of disco) gereden? ook in het terrein? dus gebruiks ervaring die niet uit theorieboekjes komt?
gone
Landmarcs schreef:[ (maar wat heb je in een stad te zoeken met een Defender).Groeten MarcS
Sommige mensen wonen in de stad.
Groet Ron.
Ps: ooit met een 101 V8 een stukje terrein gereden, wat een machine! .
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Landmarcs schreef:[ (maar wat heb je in een stad te zoeken met een Defender).Groeten MarcS
Sommige mensen wonen in de stad.![]()
Tja, ik woon ook in een stad, weliswaar "extra-muros" maar toch een stad met langer stadsrechten als bijv Amsterdam of Rotterdam.
En, ook al mag mijn Defender bijv. Utrecht (nog) in, ik heb er weinig aandrang toe, ik parkeer meestal buiten de betaalde zone en doe de rest te voet of per fiets, dat is gewoonlijk vlotter.
Ps: ooit met een 101 V8 een stukje terrein gereden, wat een machine! .
Dat "wat een machine" mag ook wel bij een verbruik van rond de 20 liter per 100 afgelegde kilometers (bij LPG nog wat meer).
Lang niet in ieder buitenland vind je LPG-pompen op acceptabele intervallen, dus dat kan ook nog een overweging zijn.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Roger B. schreef:je ziet geen voordelen van benzine..... en dus ook niet van LPG
Al eens serieus vergeleken hoeveel je op de motor kan remmen .... doe mij maar een diesel, zeker in het terrein, doe mij maar een auto die je met het gaspedaal kan sturen.
Zeker, een machtig blurpende V8 heeft iets wat een diesel nooit zal hebben (hoogstens een V8 diesel), nl die V8 blurp.
Maar goed, ik ben een echte dieselaar dus mijn mening is niet vrij van voor-oordelen. (Ik ben zelfs op de fiets een "dieselaar", sprintjes zijn niet mijn ding, ik ben van rustig aan, het lange eind, en na uren pas een beetje moe.)
Groeten MarcS
Ik rij met een 2,25 op LPG tussen de 500 en 600 km op een tank, heb dan ook een 120 ltr. tank ingebouwd en je moet al heel gek doen in Europa om NIET aan LPG te kunnen komen, zijn hele fijne App's voor tegenwoordig.
Verbruik is, afhankelijk van rijstijl en omgeving, tussen de 1:5 en 1:6 en da's behoorlijk zuinig voor een 2,25, een V8 rijdt als het goed is zelfs zuiniger bij dezelfde rijstijl, maar ga je de V8 als V8 rijden, op gehoor en met gebruik van de in ruime mate aanwezige power dan zal het dezelfde kant opgaan als een 2,25 maar zeker niet onzuiniger.
Mijn 110 met 300TDi diesel deed 1:9 en omgerekend met MRB en brandstofprijs en verbruik en kilometers ontlopen die twee elkaar eigenlijk nauwelijks in de portemonnaie.
Op de lange duur zal LPG zelf goedkoper zijn omdat de MRB iets hoger is en de brandstofkosten iets lager, bij 12000 km/jaar en de huidige MRB en brandstofprijzen scheelt dat in mijn gemeente en met het verbruik dat ik had/heb (D 1:9 en LPG 1:5) precies € 34 per jaar, te verwaarlozen dus.
Enige echte verschil is inderdaad de laufkultur van beide soorten motoren, diesel is (veel) rauwer, petrol/lpg is (veel) vriendelijker, maar wat ik nog de grootste verbetering vond van petrol/lpg over diesel is de enorme pokken herrie die een diesel nou eenmaal altijd geeft in een Defender, man, wat een rust nu ik op lpg rijd, mij krijg je niet meer terug in een diesel Land Rover.
En aangezien ik eigenlijk toch nooit terrein rijd, net als de meeste Land Rover rijders overigens, is dat al helemaal geen interessant gegeven of de petrol/lpg het nou beter of slechter doet in het terrein en daarbij, terrein rijden is een kwestie van wennen waarmee je je in het terrein begeeft, dus na een goed aantal kilometer doet een petrol/lpg wagen het minstens net zo goed als een diesel, afhankelijk van de berijder.
Maar da's slechts mijn verhaal en zo zijn er vast vele op te pennen waarbij bij de één de diesel en bij de ander de lpg het "wint".
Groot voordeel inderdaad van lpg is dat ik nog vrijwel overal in Nederland MAG rijden zonder te hoeven letten op milieu-zone's, of ik nou wel of niet in de stad wil of moet wezen, vrijheid blijheid.
Gert-Jan.
Verbruik is, afhankelijk van rijstijl en omgeving, tussen de 1:5 en 1:6 en da's behoorlijk zuinig voor een 2,25, een V8 rijdt als het goed is zelfs zuiniger bij dezelfde rijstijl, maar ga je de V8 als V8 rijden, op gehoor en met gebruik van de in ruime mate aanwezige power dan zal het dezelfde kant opgaan als een 2,25 maar zeker niet onzuiniger.
Mijn 110 met 300TDi diesel deed 1:9 en omgerekend met MRB en brandstofprijs en verbruik en kilometers ontlopen die twee elkaar eigenlijk nauwelijks in de portemonnaie.
Op de lange duur zal LPG zelf goedkoper zijn omdat de MRB iets hoger is en de brandstofkosten iets lager, bij 12000 km/jaar en de huidige MRB en brandstofprijzen scheelt dat in mijn gemeente en met het verbruik dat ik had/heb (D 1:9 en LPG 1:5) precies € 34 per jaar, te verwaarlozen dus.
Enige echte verschil is inderdaad de laufkultur van beide soorten motoren, diesel is (veel) rauwer, petrol/lpg is (veel) vriendelijker, maar wat ik nog de grootste verbetering vond van petrol/lpg over diesel is de enorme pokken herrie die een diesel nou eenmaal altijd geeft in een Defender, man, wat een rust nu ik op lpg rijd, mij krijg je niet meer terug in een diesel Land Rover.
En aangezien ik eigenlijk toch nooit terrein rijd, net als de meeste Land Rover rijders overigens, is dat al helemaal geen interessant gegeven of de petrol/lpg het nou beter of slechter doet in het terrein en daarbij, terrein rijden is een kwestie van wennen waarmee je je in het terrein begeeft, dus na een goed aantal kilometer doet een petrol/lpg wagen het minstens net zo goed als een diesel, afhankelijk van de berijder.
Maar da's slechts mijn verhaal en zo zijn er vast vele op te pennen waarbij bij de één de diesel en bij de ander de lpg het "wint".
Groot voordeel inderdaad van lpg is dat ik nog vrijwel overal in Nederland MAG rijden zonder te hoeven letten op milieu-zone's, of ik nou wel of niet in de stad wil of moet wezen, vrijheid blijheid.
Gert-Jan.
nadeel is het ruimteverlies in 'n 90 als de tank binnen geplaatst wordt.
In mijn 88" kunnen nog met gemak twee mensen achterin zitten op een dwars geplaatst stoeltje achter de tank en dan heb ik zelfs mijn stoelen 17 cm verder naar achteren geplaatst i.v.m. mijn bovengemiddeld lange poten.
En van die ruim 2500 liter bagageruimte achterin (zonder extra passagiers dan wel) blijven er nog zat over om voor twee gezinnen zooi mee te nemen, je moet alleen een beetje praktisch zijn met inpakken, met z'n tweeën weg lijkt me dan ook geen enkel probleem met zo'n grotere tank achterin.
En let's be honest een roofrack staat heel erg stoer en kan een hele hoop meer zooi dragen, dus kom je zelfs met vier mensen riant weg. Dakrek heb ik er geeneens op overigens.
Ergo, mij ligt die tank eigenlijk niet echt in de weg en het heeft dus, voor mij, meer voor- dan nadelen.
Je kunt ook denken aan een kleinere tank achterin en nog twee kleinere tanks als onderbouw wanneer je volledig op lpg rijd zoals ik, dan kom je ook aan 100 ltr. bruikbaar maar hou je meer ruimte over binnen.
Gert-Jan.
En van die ruim 2500 liter bagageruimte achterin (zonder extra passagiers dan wel) blijven er nog zat over om voor twee gezinnen zooi mee te nemen, je moet alleen een beetje praktisch zijn met inpakken, met z'n tweeën weg lijkt me dan ook geen enkel probleem met zo'n grotere tank achterin.
En let's be honest een roofrack staat heel erg stoer en kan een hele hoop meer zooi dragen, dus kom je zelfs met vier mensen riant weg. Dakrek heb ik er geeneens op overigens.
Ergo, mij ligt die tank eigenlijk niet echt in de weg en het heeft dus, voor mij, meer voor- dan nadelen.
Je kunt ook denken aan een kleinere tank achterin en nog twee kleinere tanks als onderbouw wanneer je volledig op lpg rijd zoals ik, dan kom je ook aan 100 ltr. bruikbaar maar hou je meer ruimte over binnen.
Gert-Jan.