Edward schreef:Dat over die veer is kul, als je naar het ontwerp van zo'n sluiting kijkt zie je dat ie een aanspannende werking heeft. Als je passing van te verbinden delen zo kut is dat daar een extra veer aan te pas moet komen heeft de sluiting ook geen waarde........
Of het poppenspul is .... hangt vooral af van de poppen.
Qua veer, voorspanning en passing: Als een en ander een beetje kan werken dan is een beetje verende voorspanning zo gek nog niet.
Bij te toepassing waar ik de verende eierdoos-sluitingen zag ging het om een veeldelige demontabele tafel-constructie van meer dan 10 m lengte en een toepassing waar enkele mm verschuiving al tot ontsporingen leidt.
Natuurlijk zijn er zwaardere sluitingen, maar dat zijn (althans letterlijk) geen eierdoos/eierkist sluitingen meer.
De toepassing waar ik aan dacht was die waar je gebruikelijk de sluitingen ziet van het tweede type dat VeeTee liet zien. Die sluitingen zie ik vaker en ook vaak ontwikkelen die een mijns inziens onhandige speling, en als ze echt strak zijn afgesteld .... dan buigt het haak-deel weer uit.
( Misschien zijn dat dan dingen van "Gamma-kwaliteit" ? )Anyway, nog even en deze bijdrage kan naar de kroeg verplaatst.
Groeten MarcS