Balen als een stekker, wie weet raad...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Derekmaarten

Balen als een stekker, wie weet raad...?

Berichtdoor Derekmaarten » 02 Nov 2017, 12:17

Goedemorgen allemaal, mijn naam is Derek en sinds een aantal maanden de enorm trotse eigenaar van een defender 110 td5 uit 2004. We hebben ons bootje, caravan en Volvo ingeruild voor deze geweldige auto om er een campertje van te maken. Klein autootje erbij voor het woon werk, maar eerlijk gezegd zit ik vaker (en veel liever) in de defender. Altijd met een grote grijns op mijn gezicht.

Tot verleden week. Ik wilde na mijn werk de auto starten en de startmotor had een paar slagen extra nodig om te starten. Vond ik vreemd, maar goed de auto startte wel en reed prima. Dus vergeten. Een dag later gebeurde hetzelfde en na een 500 meter rijden viel me de motor uit. Ik weet nog dat ik een stotterend geel motormanagementlampje en gloeispiraaltje zag. Vervolgens een keer of wat proberen te starten, maar niets. Wel een startmotor die rond ging maar meer niet.
Uiteindelijk na een keer of wat proberen zo ineens starten en lopen. Zenuwachtig (maar zonder problemen) naar huis gereden en daar gelukkig kunnen parkeren. Motor uit gezet en opnieuw gestart, zonder problemen starten en lopen.
Volgende dag willen starten, helemaal niets. Startmotor gaat wel rond, geen lawaai van de brandstofpomp en in plaats daarvan een klapperend relais onder de bijrijdersstoel. Mijn zwager heeft geprobeerd de auto uit te lezen, maär kreeg geen contact met de auto. We zijn nog wel aan het meten geweest en het lijkt er op dat alles hoort te werken. Klein beetje olie in de rode stekker van de ecu, schoongemaakt met remmemreiniger.
Wat heel gek is, is dat toen hij een massadraadje op het klappende relais hield, deze met een duidelijke (tak) open of dicht sloeg. Auto op contact gezet, brandstofpomp maakte de duidelijke herrie en starten lopen!
Eenmalig. Uit gezet en wat we ook probeerden, geen resultaat meer. Ik heb ook geen idee waar verder te zoeken. Zijn er misschien meer mensen die dit ervaren hebben en inmiddels hebben opgelost? Of tips en advies wat ik kan proberen? Ik kan wel nieuwe relais halen, maar volgens de meter zou alles moeten werken....
Of is er iemand wellicht bereid (tegen vergoeding uiteraard) mij de auto uit te lezen? Auto staat in diepenveen, tussen Deventer en Zwolle. Hoop graag op jullie reacties, alvast hartelijk bedankt! Groet, Derek

ppw

Re: Balen als een stekker, wie weet raad...?

Berichtdoor ppw » 02 Nov 2017, 12:55

Góh... wat een introductie.... ;) ;) da's weer eens op een andere manier jezelf voorstellen... wellicht next time.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
zal je brandstofpomp wel zijn...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2017, 13:03

Tja ... een klapperend relais is vaak een te lage boordspanning (of anders een lokaal slecht contact).

D'r was iets met een contact en/of relais die het starten van een Td5 tot een twijfelachtig genoegen kon maken ... dus misschien even in de techniek-berichten zoeken ?

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Nov 2017, 13:41

Landmarcs schreef:D'r was iets met een contact en/of relais die het starten van een Td5 tot een twijfelachtig genoegen kon maken ... dus misschien even in de techniek-berichten zoeken ?

Ja, het relais op de startmotor (of eigenlijk de koperen contactjes daarin) willen wel inbranden en dan dan start ie niet meer. Maar naar ik begrepen had gaat de startmotor gewoon rond.
Zou ook nog het batterijtje in de keyfob kunnen zijn, als die onvoldoende spanning levert, start de auto ook niet. Dat heb ik eens gehad (Td5, 2001), maar ik had geen klapperend relais (wel een brandstofpomp die niet draaide) en ook niet dat de auto spontaan afsloeg na 500 meter.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Derekmaarten

Berichtdoor Derekmaarten » 02 Nov 2017, 15:14

Sry jongens, helemaal gelijk. Het voorstellen zal ik binnenkort nog even uitgebreid doen, met foto's uiteraard hoe ik hem kocht en wat ik reeds gedaan heb. Cosmetisch ben ik aardig handig, maar technisch hoop, wil en zal ik nog een boel moeten leren.. eerst dit vervelende vraagstuk uit de wereld helpen.

Kan het alsnog de brandstofpomp zijn? Toen het relais ineens ' geschakeld' werd met de min draad, werkte alles namelijk even helemaal naar behoren.. relais hebben we ook verwisseld met een ander relais, maar dat klappert dan ook...
Overigens is het relais negatief geschakeld? Heeft een constante plus in ieder geval. Slechte min dan meer waarschijnlijk?

Heb gisteren ook een nieuw batterijtje in de keyfob gedaan, geen resultaat. Accuspanning is ook ruim voldoende.
Kan het iets te maken hebben met de startblokkering of crash sensor? Ik weet alleen niet waar ik beide kan vinden of uitsluiten, iemand een aanwijzing? Duik even onder de auto, even wat draadjes volgen....

G4DII

Berichtdoor G4DII » 02 Nov 2017, 16:29

Helaas moet de TD5 met een speciale uitleescomputer gebruikt worden. Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen kan ik je helpen.

Derekmaarten

Berichtdoor Derekmaarten » 02 Nov 2017, 19:03

Zou wel het mooiste zijn om nu eerst uit te lezen. Maar de auto staat in Diepenveen. Tussen Deventer en Zwolle.
Dat is helaas niet echt in de buurt van Eindhoven ...
misschien iemand anders die tegen vergoeding uiteraard, bij mij thuis de auto kan/wil uitlezen?

Terug naar “Techniek”