Hallo allemaal,
afgelopen week was mijn V snaar gebroken van mijn Defender, om die reden is mijn motor oververhit geraakt.
Na een nieuwe V snaar te hebben gemonteerd en het koelsysteem weer gevuld is loopt de motor weer prima.
Echter kwam ik er gisteren achter dat de koelvloeistof in mijn "koelvloeistof reservoir" borrelt. Tijdens het rijden blijft de motor goed op temperatuur, heb geen rook of vermogensverlies.
Ik heb zelf het idee dat er lucht in mijn koelsysteem zit, heb de motor al 5/10 minuten laten draaien zonder deksel op het "koelvloeistof reservoir" maar het lijkt erop dat er lucht in het koelsysteem blijft zitten.
Ik heb er een filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=rLn1DWBrkO0
Heeft iemand enig idee wat ik moet doen?
Auto: Land Rover Defender / 1985 / 110 / 2.5NA / EX military
Defender 110 EX MOD 2.5 NA / LUCHT IN KOELSYSTEEM?
-
Rubentobe2
-
Landmarcs
Re: Defender 110 EX MOD 2.5 NA / LUCHT IN KOELSYSTEEM?
Dag Rubentobe2,
Blijvend borrelen kan natuurlijk niet aan lucht liggen.
Na een oververhitte motor en het symptoom "blijvend borrelen" ga je denken aan een lekke koppakking of eventueel erger: een kromme en/of gescheurde kop. Bij een bescheiden lekkage, en in het bijzonder eentje die pas "open staat" bij een warme motor, hoef je geen vermogensverlies en/of witte rook te zien, dan kan een bescheiden hoeveelheid verbrandingsgas richting koelsysteem lekken.
Ik weet niet hoe gemakkelijk de 2.5 NA koppen schade oplopen bij oververhitting ... daar komt vast en zeker nog wel een antwoord op.
Groeten MarcS
Blijvend borrelen kan natuurlijk niet aan lucht liggen.
Na een oververhitte motor en het symptoom "blijvend borrelen" ga je denken aan een lekke koppakking of eventueel erger: een kromme en/of gescheurde kop. Bij een bescheiden lekkage, en in het bijzonder eentje die pas "open staat" bij een warme motor, hoef je geen vermogensverlies en/of witte rook te zien, dan kan een bescheiden hoeveelheid verbrandingsgas richting koelsysteem lekken.
Ik weet niet hoe gemakkelijk de 2.5 NA koppen schade oplopen bij oververhitting ... daar komt vast en zeker nog wel een antwoord op.
Groeten MarcS
gaat je thermostaat wel helemaal open? en waterpomp nog ok? wellicht slangeklem niet geheel goed vast??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
ppw schreef:gaat je thermostaat wel helemaal open? en waterpomp nog ok? wellicht slangeklem niet geheel goed vast??
Dag "ppw",
Als het werkelijk blijvend borrelen is dan lijkt mij dat de door jou genoemde problemen niet echt op de symptomen passen.
Een niet vaste slang geeft lekkage, en eventueel wat lucht-trekken bij het afkoelen.
Thermostaat en waterpomp kunnen alleen blijvend borrelen geven als de motor permanent tegen het koken aan zou zitten.
Wel is het "interessant" om je af te vragen waarom de V-snaar brak - die kan ook breken door overbelasting tgv een slecht draaiende waterpomp.
Groeten MarcS
-
Rubentobe2
Hallo allemaal,
Dank voor de reacties tot nu toe.
Ik ga vanavond weer kijken of ik iets kan vinden. Ik heb wel gevonden dat er een kleine lek rechts boven in mijn radiateur zit. Zou het systeem mogelijk vanuit daar de lucht kunnen aanzuigen?
Ik hoop niet dat het een lekke koppakkig is of een scheur o.i.d.
Mocht er een scheur in het blok zitten of een kapotte koppakking dan zou je dit toch eigenlijk wel moeten merken tijdens het rijden? De motor loopt namelijk prima.
Dank voor de reacties tot nu toe.
Ik ga vanavond weer kijken of ik iets kan vinden. Ik heb wel gevonden dat er een kleine lek rechts boven in mijn radiateur zit. Zou het systeem mogelijk vanuit daar de lucht kunnen aanzuigen?
Mocht er een scheur in het blok zitten of een kapotte koppakking dan zou je dit toch eigenlijk wel moeten merken tijdens het rijden? De motor loopt namelijk prima.
peilstok test gedaan? eruit halen en aansteker erbij... als je knetter hoort zit er wellicht koelvloeistof in je blok... ook kun je je koelsysteem onder druk zetten... met koud blok... zo'n plug bij de garage en dan pompen.... zie je of het onder druk blijft en waar het evt. lekt...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
-
Rubentobe2
ppw schreef:peilstok test gedaan? eruit halen en aansteker erbij... als je knetter hoort zit er wellicht koelvloeistof in je blok... ook kun je je koelsysteem onder druk zetten... met koud blok... zo'n plug bij de garage en dan pompen.... zie je of het onder druk blijft en waar het evt. lekt...
Goede tip, ga ik naar kijken
-
Landmarcs
Rubentobe2 schreef:...
Zoals ik al schreef: bij een klein lekje, en meer nog bij een bescheiden scheur in de kop (die eventueel alleen warm iets open staat) kan je hebben dat er eigenlijk alleen bij een warme motor iets lekkage naar het koelsysteem is. Je merkt dan niks qua witte rook of vermogensverlies, een heel klein beetje verbrandingsgas in het koelsysteem zie je dan terug als geborrel (en je ziet het dan ook terug bij een koelvloeistof-test).
Water in de olie hoef je niet direct te vinden bij een echt bescheiden lek. Ook is het de vraag of afpersen iets aantoont wanneer het gaat om een verborgen breukje, een breukje/lekje dat alleen bij warme open staat en dan wat gas doorlaat kan vrijwel waterdicht zijn bij koude motor.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Precies!
En als de koppakking het begeven heeft, dan wordt het borrelen vanzelf wel erger.
Groet,
Erik.
En als de koppakking het begeven heeft, dan wordt het borrelen vanzelf wel erger.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
snuffeltest doen, als je dan CO2 aantoont in je borrelende reservoir weet je genoeg
gone