ToetToet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bobcat

ToetToet

Berichtdoor Bobcat » 29 Okt 2017, 17:43

Ik ben nog niet zo eigen met def130puma en vraag mij af waarom ik soms vanuit mijn garage een toettoet-geluid hoor. Onmiskenbaar de Defender die zich dus eens per dag moet laten horen... maar waarom? Er zit een alarminstallatie in maar die is niet ingeschakeld. Mijn stationaire accu (motor loopt niet) geeft 12.2V. Is dit claxongeluid verklaarbaar? Ik lees er niets over in het instructieboekje.

Dank alvast voor elke suggestie.

Bijvoorbeeld de forumregels even raadplegen over de wijze waarop je je onderwerp vorm geeft.

Chris / Forumbeheer

Bobcat

trix G4

Re: ToetToet

Berichtdoor trix G4 » 29 Okt 2017, 17:55

Hmmm toet-toet is toch onmiskenbaar het geluid van het alarm als het alarm erop gaat maar er staat een deur/klep nog open
Wellicht een herinnering dat je het alarm er nog op moet zetten ??
Zal vast via de ecu uit te zetten zijn

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Okt 2017, 18:01

Vreemd, normaal hoor je toet-toet als je het alarm inschakelt, met een deur (of motorkap) open, ten teken dat het alarm is ingeschakeld, maar dat de bewegingssensor in de auto is uitgeschakeld. Zodat je bijvoorbeeld een hond in de auto kunt laten zonder dat het alarm af gaat.

Misschien dat je per ongeluk op het knopje van het alarm drukt en dat één van de deurschakelaars (of de motorkapschakelaar) niet goed werkt, waardoor je toet-toet hoort.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2017, 18:35

Erik Peters schreef:Misschien dat je per ongeluk op het knopje van het alarm drukt en dat één van de deurschakelaars (of de motorkapschakelaar) niet goed werkt, waardoor je toet-toet hoort.

Let op!   Als je ook nog eens centrale deurvergrendeling hebt dan kan je na het al dan niet met opzet op het alarm drukken met een open deur daarna de auto dicht gooien en in het ergste geval je sleutels in de auto opsluiten. Ik ben de precieze volgorde etc. (zoals welke deur) vergeten, maar het centrale deur-sluit-systeem heeft zo z'n eigenaardigheden. De beste oplossing is om een kopie-sleutel bij je te steken, dan kan je altijd die kopie-sleutel nog gebruiken om de auto te ontsluiten.

O ja, een eerste check is de auto eens gewoon op alarm te zetten met alle deuren dicht ... dan weet je op een van de deur-contacten opspeelt.
Bij de Td5 was het overigens ongeveer altijd het motorkap-contact: het pinnetje van de schakelaar was nogal fragiel, en omdat dit pinnetje (onder een rubber hoesje) nogal uitstak ging het gauw mis, zeker als je dan zonder hulp de motorkap even uit de scharnieren tilde -- was het niet bij het eruit tillen dan was het wel bij het terugplaatsen dat het pinnetje een tik kreeg.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”