Wat is wijsheid, Defender of Disco II?

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Bram R

Wat is wijsheid, Defender of Disco II?

Berichtdoor Bram R » 25 Okt 2017, 23:54

Hallo allemaal

Het is reuze leuk om in dit forum te neuzen, maar ik blijf met een dilemma zitten. Dit wil ik graag met jullie delen, maar ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Bram, 36 jaar, Land Rover-loos, hou van reizen, niet technisch onderlegd en stikjaloers op Land Rover rijders zoals jullie! (Ik wil er ook een!!). Ik kijk altijd verlekkerend naar voorbij rijdende Land Rovers. De passie en de vrijheid spat er vanaf, dat zou ik ook graag willen :D Deze liefde is ontstaan tijdens een reis van bijna een jaar door Afrika, alweer 10 jaar geleden.
Ik heb een vrouw en 2 kinderen van 4 en 6 jaar. We zouden met ons gezin graag een Land Rover willen kopen. We willen deze gaan gebruiken als kampeerauto en hier trektochten door Europa mee maken in de maanden vanaf mei t/m september. De overige maanden wil ik de auto dan schorsen. We willen hierbij graag off road, maar niet per se door ruig terrein. We willen graag 2 daktenten en eventueel een luifel op de auto en achterin misschien een keukenblokje met bijvoorbeeld een ingebouwd ladesysteem. Daarnaast zitten we te denken aan een extra op zichzelf staande tent als we een paar dagen ergens zullen staan en waar we in kunnen eten bij slecht weer.

We zitten alleen met een dilemma. Kiezen we voor een Defender 110 of een Discovery serie II die een beetje terrein klaar is (iets verhoogd, evt snorkel en/of lier)? De ene rijdt spartaans en de andere luxer. Qua Land Rover-gevoel zouden veel mensen misschien eerder voor een Defender kiezen. Ik denk ik ook, maar willen wij hiermee in de zomer door (zuid)Europa reizen of is dat te luidruchtig en te warm zonder airco? Deze auto heeft echter wel meer laadruimte en er passen makkelijk 2 daktenten op.
Bij de Disco II; met 2 daktenten zullen deze aan de voorkant iets moeten oversteken. Is iemand die hier ervaring mee heeft? Zo ja, zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld een bepaald type roofrack en/of extra bevestigingspunten, rekening houdend met het gewicht? Daarnaast heb ik het gevoel dat het best wel proppen wordt met de bagage. Nu zijn we geen luxe beesten, dus we hebben niet heel veel nodig op vakantie. Maar met een keukenblokje, koelbox, kleding voor 4 personen en campingspullen is deze ruimte al erg snel vol denk ik.

Momenteel zoek ik naar Defenders TD5 en Disco's II (diesel) rond '00/'02, zo goed mogelijk onderhouden en max 300.000 op de teller. Het budget is niet reuze, zo'n 10-12 mille (excl kampeerspul). Maar is dat reëel voor een goed onderhouden Defender?
Persoonlijk minpuntje, ik ben niet technisch onderlegd, dus zelf veel sleutelen kan ik (nog) niet. Gelukkig is er dit forum en youtube, dus wat niet is kan nog komen. Ik ben dus niet op zoek naar een klusauto of een auto waar nog veel aan moet gebeuren. Ik besef aan de andere kant best dat een Laro onderhoudsgevoelig is.
Rekening houdend met bovenstaande punten ben ik benieuwd of jullie mij op weg kunnen helpen met tips of adviezen om onze keuze tussen een Defender 110 of een Disco II makkelijker te maken.
Wat is wijsheid in onze situatie??

Nou, voor het eerst op dit forum en dan meteen zo'n lang verhaal :shock:
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met dit beginnersdilemma ;)
Vast bedankt!

Hartelijke groeten
Bram

Landmarcs

Re: Wat is wijsheid, Defender of Disco II?

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2017, 10:42

Dag Bram,

Bedenk dat je heel veel van je wensen ook kan verwezelijken met een bestel-auto. Als je een Mercedes bus(je) oid tot camper ombouwt heb je meer ruimte, en zelfs het kwart-tarief. Qua comfort ben je dan waarschijnlijk gelijk of beter af.
Ben je toch verslingerd aan een LandRover dan is met het budget dat je noemt een Discovery waarschijnlijk de betere keus. De Defenders zijn "natuurlijk" veel mooier/echter/stoerder, maar ze zijn ook duur, en de laatste tijd zelfs achterlijk duur (behalve als je heel veel geluk hebt met een auto die "er niet uitziet" maar die verder technisch niks aan verborgen kostenposten heeft).
Als je nu niet te veel uitgeeft aan toeters en bellen (de auto komt standaard gewoon heel ver, als je een beetje weet wat ie kan komt ie waarschijnlijk verder als je van plan was), en ook niet te veel uitgeeft aan ombouw etc. dan kan je daarna altijd nog zien of je die Disco tzt nog wilt verwisselen voor een Defender.
Er zijn mensen die na eenmaal een Discovery nooit meer een Defender willen, er zijn er ook die juist het "comfort" van een Defender prefereren. Qua warmte heb je bij de Defender de klepjes onder de voorruit (tot aan de "Puma"), en verder zijn er ook standaard of aftermarket airco's in de Defender geleverd (bij de pré-Puma nemen die airco-unit's gewoonlijk wel veel voor-onder-ruimte).

Overigens: je kan ook overwegen eens een Disco-camper of een Defender met daktenten te huren ... the proof of the pudding is in the eating.
We hadden tot voor kort een Disco-camper-verhuurder nabij, hij heeft evenwel zijn activiteiten gestopt waarschijnlijk zat er toch wat minder business in als hij hoopte Disco-camper

En dan tenslotte: Ik ben zelf niet zo van de daktent ... voor mij staat een tent op de grond. Als ik onderweg ben dan slaap ik eventueel wel in de auto, maar dat is dan alleen "onderweg". Als ik zo allerlei campers en/of camper-achtige oplossingen zie dan zie ik ook de handicap: deze mensen leiden vaak een wat "gejaagd" leven - plekje zoeken en kamperen, maar dan na vrij kort komt weer het moment van opbreken, want zodra je dat mooie plekje hebt heb je ineens geen auto meer. En tot mijn niet geringe verbazing zie je die campers dan bovendien verduiveld vaak gewoon op een traditionele camping (wat dan als gelukkige bijwerking heeft dat het wild-kamperen niet overal verboden wordt).

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 26 Okt 2017, 15:19

Ik heb goede ervaringen met de Discovery op reis. De afgelopen 13 jaar met mijn huidige auto (TD5) en hiervoor enkele jaren met een Disco 300Tdi. De laatste is een prima keuze qua budget en betrouwbaarheid. Meestal uitgevoerd met een mechanische airco, dat is zeker in warme gebieden een plus. Ik zou kijken naar een versie met difflock (herkenbaar op het kleine pookje) en een automatische versnellingsbak. Hoewel er pro's en cons zijn, vind ik een automaat in het terrein gewoon beter, ook kan je mm voor mm naar boven kruipen zonder kans op een verbrande koppeling etc. maar over dit feit zullen de meningen verschillen. Het verschil met D2 TD5 is de afwezigheid van computers en sensoren, die hoewel betrouwbaar zijn op lange duur storingen kunnen geven. Onhandig als je ver weg bent van een garage, die het probleem niet kan uitlezen en reparatie onmogelijk maakt. Voor minder dan 7000 euro staan ze op internet.

Uiteraard kan ik de TD5 aanbevelen, wel is het vinden van een auto die het juiste onderhoud heeft gehad soms lastig. Hoewel dat ook geldt voor een 300Tdi, is deze veel meer mechanisch en makkelijker, ook de voor de beginnende sleutelaar, te onderhouden.

Dit handboek kan ik aanbevelen, boven de nieuwste uitgave. Waarom, omdat deze versie uitgebreider is, en de nieuwste uitgave een compacte versie van deze. Met dit boek krijg je een beter inzicht in de materie van auto opbouwen, wat niet en wat wel, en heel veel tips.

https://www.bol.com/nl/p/trailblazer-overlanders-handbook/1001004010471215/

Van Howling Moon, en Eezi-Awn bestaat ook een dubbele tent uit één stuk. Zoals: https://www.rough-side.com/rooftop-tent ... -2200.html Het reizen met een daktent vinden wij geen enkel probleem, en gelukkig hoeven we ook geen rekening te houden met bv. natte of oneffen grond en staat een daktent zo.Het een ideale manier om ontspannen te trekken of om meerdere dagen op een camping te verblijven.

Heb je specifieke vragen stel ze per PM

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2017, 17:17

Tja, vlgs mij is voor "Overlanders" de regel "alles wat je thuis laat is meegenomen" heel belangrijk.
Blijf je in Europa dan geldt deze regel eigenlijk nog eens te meer -- je neemt eigenlijk altijd te veel mee, en dat wat je ineens nodig hebt ben je vergeten, met wat improviseren kom je heel ver.

Mijns inziens is leren in de praktijk nuttiger als een handboek. Toch begon ik zelf ook met een LandRover handboek, nog voordat ik aan de auto zelf begon (het handboek heeft een paar beginners-fouten voorkomen -- en een paar mythes/misverstanden doorgeprikt).

Qua voors en tegens: Die zijn overal bij te vinden, de een zweert bij daktenten, de ander bij een klein tentje op de grond, de volgende wil een heel tent-paleis of een tipi, en de volgende wil niet meer van huis zonder zijn camper-aanhanger, zonder zijn vouwwagen of zonder zijn caravan.
Ieder voordeel heb se nadeel.
Ik prefereer een Defender + gewone tent (groter of gewoon klein) + het onderweg in de auto slapen, ik prefereer ook een paar eenvoudige benzine-branders boven een keukenblok, en ik zie ook niks in het comfort van de "club-fauteuils" in de Disco (dat terwijl ik jarenlang het Mitterand-comfort van Franse automobielen gewend was). Een automaat is mooi zolang die goed werkt ... maar een handbak is gemiddeld betrouwbaarder en er is met wat discipline ook heel goed mee te rijden - je voelt mijns inziens beter wat de auto doet.

Groeten MarcS

Bram R

Berichtdoor Bram R » 30 Okt 2017, 21:34

bedankt voor jullie reacties.
Voor ons staat het al vast dat we daktenten willen. Buiten slapen vinden we geweldig, dus binnen in een camper slapen is geen optie. Ook een aparte tent lijkt niet de voorkeur te hebben, omdat dat veel tijd kost bij opbouwen en afbreken.
Die Disco-camper verhuur die MarcS aangeeft is in april gestopt met de verhuur. Dat had ik rond die tijd al geprobeerd...
Bedankt voor al de tips die jullie geven. Hoe meer tips, hoe beter ik het kan overwegen.
Mochten we een Landrover hebben gekocht, zal ik m zeker even showen op dit forum.

Groeten Bram

landy127

Berichtdoor landy127 » 30 Okt 2017, 22:01

Chris,
nieuwe 2e editie per Juni j.l.:
https://www.bol.com/nl/p/overlanders-ha ... _role%3Din
Louis

landy127

Berichtdoor landy127 » 30 Okt 2017, 22:08

Paul van one-ten.nl heeft ook mooie defenders (110/130) in de verhuur (met daktenten).
Louis

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2017, 09:30

Bram R schreef:.... .
Die Disco-camper verhuur die MarcS aangeeft is in april gestopt met de verhuur. Dat had ik rond die tijd al geprobeerd...
....

Val ik weer door de mand, ik spreek de verhuurder niet dagelijks ... en kennelijk heb ik al meer dan een half jaar alleen maar in het voorbijgaan gezwaaid. Ik dacht dat de bussiness (te) goed ging, de zomer en nazomer maanden alles verhuurd zo leek het ... (ik had overigens wel een paar vraagtekens bij z'n "bedrijfsmodel", het leek mij maar beperkt rendabel).
Anyway, ik zag inmiddels ook dat het niet het succes maar einde oefening is waardoor het erf er zo leeg uitziet.
Zelfs al ben ik geen Disco-type, blijft het toch jammer.

Groeten MarcS

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 31 Okt 2017, 16:47

landroverhuren.nl ........de naam zegt het al ;)

Kun je defenders en disco's huren met daktent, of sommige hebben 2 daktenten
Zit in Zeist dus lekker centraal
Kun je vergelijken en uitproberen
Pieter heeft ook Landrovers in de verkoop of kan ze zoeken voor je

Rangie

Berichtdoor Rangie » 31 Okt 2017, 21:11

Ik heb een OZtent RV 3 en vind dat toch handiger als en daktent. wanneer deze staat (binnen no-time) heb je ook een luifeltje, en de mogelijkheid om nog even weg te gaan voor een flesje plaatselijke wijn oid 8-)
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Terug naar “Nieuw op het forum”