Nieuw Lid

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
sander-vd

Nieuw Lid

Berichtdoor sander-vd » 25 Okt 2017, 14:04

Hallo Allemaal,

Zojuist lid geworden van de LRCH, heb zowel een 300tdi als een TD5.

Op dit moment druk bezig met het bouwen van een kleine computer voor de TD5, het is al mogelijkheid om verschillende waardes uit te lezen via extra sensoren.

We zijn graag op reis met de defender :) en op instragram te vinden als #defendertravel

Afbeelding

Gr Sander
Defender TD5 99

sander-vd

Re: Nieuw Lid

Berichtdoor sander-vd » 25 Okt 2017, 14:47

Hierbij een eerste screenshot van de computer

Afbeelding
Defender TD5 99

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2017, 23:00

koelwater 94 graden..... das aan de hoge kant voor een Td5
gone

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 26 Okt 2017, 11:17

Roger B. schreef:koelwater 94 graden..... das aan de hoge kant voor een Td5

Maar goed dat ik nu nog aan het testen was met een glas kokend water haha. :D

Is er misschien überhaupt iets bekend over de normale temperaturen?

Ik wil de volgende dingen gaan meten:

EGT
Transfer Oil
Koelvloeistof
en Oliedruk
Defender TD5 99

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Okt 2017, 23:54

werkplaats handboek zal eea vast in te vinden zijn. effe zo uit het hoofd / gegokt.....

koelwater rond 85 graden meen ik,
EGT max langdurig 750
oliedruk.... lampje gaat meen ik bij 0,5 bar en lager aan
versnellingsbak na langere rit rond de 90 graden
gone

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 30 Okt 2017, 09:56

Roger B. schreef:werkplaats handboek zal eea vast in te vinden zijn. effe zo uit het hoofd / gegokt.....

koelwater rond 85 graden meen ik,
EGT max langdurig 750
oliedruk.... lampje gaat meen ik bij 0,5 bar en lager aan
versnellingsbak na langere rit rond de 90 graden

bedankt, zal binnenkort nog wat meer foto's posten.
Defender TD5 99

Arjanvdb70

Berichtdoor Arjanvdb70 » 30 Okt 2017, 19:57

Hoi Sander, wat voor ontwikkelplatform gebruik je? Een standaard mcu board waarvan je de ADC ingangen gebruikt om de sensor spanningen in te lezen? Of via I2C ? Of ?
Ik gebruik zelf kleine ATtiny modules. Bv met een kleine hall sensor en stroomtrafo meet ik de fase hoek tussen het signaal op bougie 1 en de krukas nuldoorgang. De waarde converteer ik naar een representatieve spanning en stuur ik naar een klein display op het dashboard. Dan kan ik live zien wat de actuele vervroeging is (oude rover 3.5 v8 efi motor).

Ik ben nu bezig om 2 pompen (1 hoofd benzine tank + 2 side tanks) te besturen zodat automatisch de hoofdbenzine tank en daarna de laatste side tank gevuld blijven. De tanks staan in serie. Op deze manier krijg ik ook automatisch alle 3 de tanks vol bij het tanken zonder ze 1 voor 1 te hoeven vullen.

Arjan

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 31 Okt 2017, 10:59

Hi Arjan!

Klinkt goed, ik gebruik op dit moment een Raspberry PI met hierop een minimaal OS geïnstalleerd.
De interface heb ik gemaakt met Kivy en Python, om de sensoren uit te lezen gebruik ik een i2c ADC1115 16bit analoog.

Aan de raspberry heb ik een 7 inch touchscreen gekoppeld, hiermee is het voor mij mogelijk om een zelf geprogrammeerd dashboard weer te geven.

Vervroeging heb ik nog niet aan gedacht, weet ook niet of dat nodig is op een TD5?

De temperatuur en oliedruk lees ik uit met een VDO sensor richting de ADC, vervolgens converteer ik het voltage naar iets wat de raspberry aan kan(< 5v) en reken ik dat om naar het aantal Ohm om de temperatuur of de druk uit te lezen.

Voor de accu's breng ik de 12v eerst naar < 5v en bereken hier dan de spanning.
Omdat de ADC 16bit is kun je zeer precies alles berekenen.

Voor mij was de reden om te kiezen voor de Raspberry omdat er in principe ongelimiteerde aansluit mogelijkheden zijn, gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het programmeren van standaard autoradio functies als bluetooth audio en FM een hele hoop tijd kosten.

Ik ben nu dan ook bezig om de Raspberry als sensor server in te stellen en een Android app te programmeren om vervolgens deze te gaan draaien op een Android radio waar al deze functies al in zitten.

Ook heb ik een relay board gekocht, hiermee stuur jij denk je pompen aan? Ik heb het idee om hiermee de spots op het roofrack en dergelijke aan te gaan sturen.
Moet dit nog wel even testen en bij iemand met diepgaande elektra kennis doornemen vanwege de beperkte specificaties van zo'n bordje.

Gaaf dat je er ook zo mee bezig bent, wie weet is een keer op zon meeting babbelen ;)
Defender TD5 99

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2017, 11:22

sander-vd schreef:...

Vervroeging heb ik nog niet aan gedacht, weet ook niet of dat nodig is op een TD5?

....

Vervroeging etc. zit bij een Td5 natuurlijk in de ECU geprogrammeerd.

Als je bij een V8 een MegaJolt, een 123-ignition of vergelijkbare ontsteking gebruikt dan is die vervroeging ook een geprogrammeerd gegeven (en niet het product van een relatief primitief regelsysteem waar je de actuele waarde van wilt uitlezen).

Groeten MarcS

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 31 Okt 2017, 13:49

Vervroeging etc. zit bij een Td5 natuurlijk in de ECU geprogrammeerd.

Als je bij een V8 een MegaJolt, een 123-ignition of vergelijkbare ontsteking gebruikt dan is die vervroeging ook een geprogrammeerd gegeven (en niet het product van een relatief primitief regelsysteem waar je de actuele waarde van wilt uitlezen).

Goed om te weten, dacht al zoiets!
Hebben jullie nog andere ideeën over waardes die je graag zou moeten willen uitlezen?
Defender TD5 99

Terug naar “Nieuw op het forum”