Def 110 Td5 '00 lekkage koelvloeistof en olievraag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LaurensR

Def 110 Td5 '00 lekkage koelvloeistof en olievraag

Berichtdoor LaurensR » 19 Okt 2017, 12:13

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over lekkage van koelvloeistof. Zie foto.
De slang die aan de rechterzijde van het blok aansluit, lekt wat op de aansluiting. Kent iemand een easy fix, zonder de slang te moeten vervangen?

Daarnaast een vraag over olie, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Differentiëlen en tussenbak gebruiken schijnbaar de zelfde olie. Volgens de kennisbank oorspronkelijk een Hypoid SAE 90EP API-GL4 voorgeschreven. Alternatief is de SAE 80EP API-GL4 of Multi-transmissieolie SAE 75W90 API-GL4/5.
Motorolie SAE 5W30 ACEA A1+B1
Versnellingsbak SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie. Land Rover adviseert de Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S.

Het lukt me niet helemaal om in het bos de individuele bomen te onderscheiden. Of ik begrijp onvoldoende van alle coderingen; die kans is groot. Met welke producten hebben jullie goede ervaringen?

Alvast dank weer voor het meedenken!
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-10-19 om 12.03.50.jpg
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Erik Peters

Re: Def 110 Td5 '00 lekkage koelvloeistof en olievraag

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2017, 20:35

Een 110 uit 2000 heeft een Salisbury achterdifferentieel. Dit differentieel heeft een hypoid overbrenging wat betekend dat de pignonas niet in het midden op het kroonwiel aangrijpt, maar iets lager dan het midden en schroeft zich a.h.w. door de vertanding van het kroonwiel. Dit dient gesmeerd te worden met een GL-5 cardanolie. Het Rover voordifferentieel mag wel met een GL-4 olie gesmeerd worden.
Maar omdat ik toch die GL-5 olie nodig heb in het Salisbury diff. doe ik dat ook in het voordifferentieel (kan daar geen kwaad) en ook in de tussenbak, alhoewel in de tussenbak (middendifferentieel) bronzen lagers zitten, die mogelijk aangetast zouden kunnen worden door zwavel in de EP (extreme pressure) toevoegingen in de GL-5 olie.
En dit al 19 jaar jaar lang in mijn 300 Tdi, waar ik overigens 16 jaar lang een ATF olie in de versnellingsbak gehad heb. In de Td5 'moet' MTF 94 in de versnellingsbak, dus dit zit nu ook in de 300 Tdi (het schakelt iets anders dan voorheen).
In de 300 Tdi heb ik altijd Esso olie gehad (tegenwoordig Mobil), maar in mijn Td5 heb ik Kroon olie (omdat Mobil o.a. geen MTF 94 (of vergelijkbaar) heeft en ook geen SAE 5W30 A1/B1 motorolie. Dat zou dan een SAE 0W30 A1/B1 olie worden (en 0W30 is geen 5W30). Tevens heeft Kroon olie een mooie website om e.e.a. uit te zoeken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2017, 21:35

Jammer genoeg is de kennisbank niet helemaal up-to-date (de laatste oliën etc. worden niet vermeld).

Erger is dat de opmaak een beetje door elkaar gelopen is.
Het begin is nog netjes, maar verderop gaat er iets mis en moet je je eigen opmaak erbij bedenken.
Misschien is er eenvoudigweg één essentieel opmaak-commando in de pastei gevallen.

Maar goed, met wat goede wil vertelt de kennisbank al heel veel.

Groeten MarcS

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 23 Okt 2017, 21:45

Dank voor de reacties. Uiteindelijk conform het instructieboekje Castrol producten besteld; staat de productnaam van in het boekje, voor mij wel zo eenvoudig. Enige wat ik niet kon vinden was de MTF 94 van Texaco. Dus Kroon SP 1061 besteld conform het advies op de site van Kroon.

Iemand nog suggesties ten aanzien van de lekkage koelvloeistof?
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

tim

Berichtdoor tim » 23 Okt 2017, 23:08

Lekkage, is dat niet heel veel meer dan de slang afnemen, de alu tuut goed reinigen qwa aanslag dmv schuurpapier/staalborstel op je accutol oid, binnenzijde slang tot daar waar aansluiting op tuut reikt eveneens goed ontdoen van aanslag ed, en de boel voorzien van een wat betere slangenklem?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Okt 2017, 23:29

LaurensR schreef:Enige wat ik niet kon vinden was de MTF 94 van Texaco. Dus Kroon SP 1061 besteld conform het advies op de site van Kroon.

Een paar maand geleden heb ik de specificaties (viscositeit warm/koud, viscositeitsindex, dichtheid, vlampunt, stolpunt) van verschillende oliën naast elkaar gezet (voor zover ik die gegevens kon vinden). En alle specificaties van de Kroon SP 1061 zijn exact hetzelfde als die van de Texaco MTF 94. Alsof het dezelfde olie is.

En ten aanzien van de lekkage denk ik dat Floris (tim) het bij het rechte eind heeft.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Okt 2017, 21:00

slang er af en schoonmaken zou kunnen helpen, ligt er aan hoe erg het aluminium buisje ingevreten is, kan zijn dat je dat moet vervangen als ie alsnog blijft lekken.... mocht je die slang ooit moeten vervangen (bijvoorbeeld omdat je volgens het boekje hebt geprobeerd via dat schroefje te ontluchten (niet doen, gewoon vanaf blijven van die schroef)) kies dan voor genuine of als je het met zekerheid kunt vinden OEM, aftermarket heb ik nog nooit dicht gekregen op die aansluiting
gone

Terug naar “Techniek”