Defender < 110 Puma > - Koplamp-verwisselen
-
Landmarcs
Defender < 110 Puma > - Koplamp-verwisselen
Tja ... ik weet niet of ik dit als "reparatieverslag" kan/moet posten.
Voor het eerst in vele jaren had ik te maken met een beperkte duisternis, nee niet "Lucas - King of Darkness" (ik heb als voorzorg een Zweedse Lichtversterker) maar gewoon een kapot lampje. Omdat het de linker gedimd-licht-gloeidraad betrof en omdat ik net een paar dagen op pad was en dus soms bij schermer en soms zelfs nog donkerder een leuk kampeerplekje moest zoeken kwam dit kleine ongemak extra ongelegen.
Gelukkig had ik wel een setje koplampen (van de Aldi) bij me, en geheel toevallig had ik een paar nuttige attributen bij me.
Eerst natuurlijk even checken: Groot/Ongedimd licht deed het wel, even jutteren aan de lampstekker hielp niet.
Daarom dus de lamp als eerste verdachte (die kan natuurlijk makkelijk na 7 jaar een keertje doorbranden). Mouwen opstropen, horloge af en ... eerste attributen: twee accu-LED-werklampen (je merkt immers pas als het donker is dat het licht stuk is) ... en daarna alsnog op de tast de stekker los, de rubber kap uitgenomen, en daarna nog eens gekeken. Er zit een olijk verenstalen beugeltje dat de lamp fixeert en het olijkste is dat je niks meer ziet zodra je je hand in de beperkte ruimte steekt. (O ja, van belang is dat ik ultra rechts ben - qua motoriek - en de linker koplamp is een kunststukje voor linkshandigen.) Anyway, het lukte me met links het beugeltje lost te maken én vast te houden - als het valt ben je verder van huis ... (ik had voorheen in de Renault ook al zulke beugeltjes maar die zaten ± scharnierend vast).
Het lampje had overduidelijk een doorgebrande gedimd-licht-gloeidraad, dus tot zover prima.
Nu de omgekeerde weg, de werkelijke "reparatie".
Een nieuw lampje op het gevoel terugplaatsen gaat nog wel, maar het lampje blijft nauwelijks op z'n plek hangen - zodra je het verende beugeltje wilt terugplaatsen gaat het scheef. De lampstekker als "houvast" op de lamp steken helpt .... een beetje .... maar op de tast een klein eigenwijs verend beugeltje terugplaatsen blijft penibel. Sowieso wel handig: effe sjekke of met de stekker erop het lampje gedimd en ongedimd wil branden.
Gelukkig had ik nog twee attributen: een rolletje plakband en een krukje (om oude dametjes te laten instappen). Je kan ook op de bumper gaan staan maar dan zijn bij de doorsnee mens de armen wat kort, sta je op de grond dan zijn in ieder geval mijn benen te kort. En ... het rolletje plakband? Ik heb aan het verende beugeltje een eindje plakband geplakt, daarna enkele decimeters "opgedraaid" en het andere eindje op het spatbord geplakt ... nu kon het beugeltje in ieder geval niet meer raadselachtig zoek raken.
Nu geruime tijd vingeroefeningen voor de linker hand ... en na eerst nog een bijna goed <=> bijna goed is gewoon fout ... uiteindelijk toch het beugeltje zo goed klem dat de lamp zo vast zat dat de stekker er gewoon af getrokken kon. Daarna de rubber kap weer terug, en de lampstekker opnieuw ingeplugd .... en klaar was Marc.
Gelukkig was het mooi weer, gelukkig had ik een prettig rustig plekje aan de Maas gevonden ('s nachts kwamen er Kraanvogels over) en gelukkig had ik geen haast, het eten kon nog even wachten. Ik moet er niet aan denken om in de stromende regen, storm, sneeuw oid langs een drukke weg deze klus te moeten volbrengen (en ik moet al helemaal niet aan de combinatie van haast en dit gefriemel denken).
Wellicht is het met een oudere Defender, of een Defenderoïde, allemaal wat makkelijker: hoe minder er onder de motorkap aan zooi zit hoe meer armslag je hebt.
O ja, misschien heb ik het allemaal heel onhandig aangepakt ... ik hoor graag hoe het makkelijker kan.
Groeten MarcS
PS O ja, de nieuwe linker lamp blijkt iets helderder wit als de oude rechter .... die rechter zal binnen afzienbare tijd ook wel aan de beurt zijn.
In ieder geval geeft het Aldi lampje een prima lichtbeeld, althans niet slechter als dat van de origineel in Solihull geplaatste lampjes.
Re: Defender < 110 Puma > - Koplamp-verwisselen
Ik schroef gewoon de hele koplamp eruit. Meestal sneller en een stuk minder ergerlijk
Nu rij ik al 16 jaar ook Disco en waar je bij een D1 gewoon heel de lampbehuizing zo uit de auto rukt is het bij de D2a nog bewerkelijker: gril demonteren (3 plastic spreidplugdingen met een boutje erin, dan schroef vd lamp losdraaien, boven op de lanp twee schroeven los en dan kun je heel het lamphuis eruit pakken, dan stekker los, dan de schroefdop eraf en dan ben je een keer bij de veer die het H7 lampje vasthoudt
Overigens zijn die Aldi lampen wellicht een goed idee. Ik nam twee sets H7 lampen mee van Philips en mocht 80 euri aftikken

Nu rij ik al 16 jaar ook Disco en waar je bij een D1 gewoon heel de lampbehuizing zo uit de auto rukt is het bij de D2a nog bewerkelijker: gril demonteren (3 plastic spreidplugdingen met een boutje erin, dan schroef vd lamp losdraaien, boven op de lanp twee schroeven los en dan kun je heel het lamphuis eruit pakken, dan stekker los, dan de schroefdop eraf en dan ben je een keer bij de veer die het H7 lampje vasthoudt
Overigens zijn die Aldi lampen wellicht een goed idee. Ik nam twee sets H7 lampen mee van Philips en mocht 80 euri aftikken
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Ik schroef gewoon de hele koplamp eruit. Meestal sneller en een stuk minder ergerlijk![]()
.....
Dat was mijn "escape route" als het niet gelukt was op de instructieboekjesmethode -- het instructieboekje omschrijft een en ander heel optimistisch.
Maar .... bij een/mijn Defender begint het met 8 schroeven (waarvan 4 torx en 4 kruis) voordat het plastic lampfrontje los is, daarna komt de lamp zelf. Gelukkig zijn de accu-LED-werklampen voorzien van magneet-voeten ... dat helpt bij het terugzoeken van de schroeven (het was een bloemrijk hooiland daar aan de Maas nabij Verdun).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Gelukkig zijn de accu-LED-werklampen voorzien van magneet-voeten ... dat helpt bij het terugzoeken van de schroeven
Als je de schroefjes er direct 'aanplakt', hoef je ze niet te zoeken. Het zullen wel geen rvs schroefjes zijn.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Als je de schroefjes er direct 'aanplakt', hoef je ze niet te zoeken. Het zullen wel geen rvs schroefjes zijn.Landmarcs schreef:Gelukkig zijn de accu-LED-werklampen voorzien van magneet-voeten ... dat helpt bij het terugzoeken van de schroeven
Ja, dat kan ook ... maar ik heb de instructie-boekjes-methode gevolgd, en niet direct voor de bevalling met een keizersnee gekozen (die keizersnee kan immers altijd nog).
Of de schroefjes van de kleine licht-bolletjes RVS zijn weet ik niet. Echter, ook de alles-open-schroeven "keizersnee"methode is ook geen klusje waar je naar uitkijkt om in weer en wind langs een drukke weg uit te voeren (en ook dan is wat plakband handig - om de draadjes van de bolletjes niet "kwijt" te raken).
Maar goed, het was allemaal een stuk makkelijker geweest als het verenstalen beugeltje (semi)vast aan de lamp-zitting zou zitten, dan kan zelfs een ultra-rechts-handige het linker lampje nog wel op de tast met links vervangen zonder aanvullende capriolen.
Groeten MarcS
Ik haal ook altijd alles los, aan de voorkant. Dat gepriegel op de tast, aan de achterkant vind ik maar niks.
Zoveel moeite vind ik dat niet; 8 schroefjes en n paar stekkertjes.
Denk dat t sneller gaat ook.
Zoveel moeite vind ik dat niet; 8 schroefjes en n paar stekkertjes.
Denk dat t sneller gaat ook.
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!