Ik heb iets raars: alle meters staan teveel naar rechts: de voltmeter, de temperatuur meter en de benzine-meter (heet die ook zo bij een diesel?) Die benzinemeter gaat pas teruglopen na rond de 200 km gereden te hebben: tot die tijd blijft die staan op "vol": helemaal naar rechts. Dat deed die vroeger niet. De tempmeter staat teveel naar rechts, maar de temperatuur van het koelwater is goed. Kan dat slechte aarde zijn?Helemaal snappen doe ik dat niet want als de aarde gecorrodeerd is, zou de weerstand m.i. toenemen en de meters dus eigenlijk minder ver moeten uitslaan. Of klopt deze redenatie niet? Of kan er iets totaal anders aan de hand zijn?
Bedankt vast voor de reacties!
E. Mulder
100 1991 hs 2,8 internat: meters staan te hoog
-
Everhard Mulder
- Erik Peters
Re: 100 1991 hs 2,8 internat: meters staan te hoog
Alleen met draaiende motor of ook met de motor uit en contact aan?
De voltmeter geeft de accuspanning of laadspanning weer.
Brandstofmeter is via een weerstand (afhankelijk van de vlotter-stand) verbonden met de massa (tank).
En de temp.meter is middels een temperatuurgevoelige weerstand verbonden met de massa.
Als de ingangsspanning hoger is slaan de meters verder uit.
Groet,
Erik.
De voltmeter geeft de accuspanning of laadspanning weer.
Brandstofmeter is via een weerstand (afhankelijk van de vlotter-stand) verbonden met de massa (tank).
En de temp.meter is middels een temperatuurgevoelige weerstand verbonden met de massa.
Als de ingangsspanning hoger is slaan de meters verder uit.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Everhard Mulder schreef:(heet die ook zo bij een diesel?)E. Mulder
Gewoon brandstofmeter !?
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Everhard Mulder
Ik heb het alleen met draaiende motor. Begrijp ik goed dat het de ingangsspanning kan zijn die te hoog is?
Everhard Mulder schreef:Ik heb het alleen met draaiende motor. Begrijp ik goed dat het de ingangsspanning kan zijn die te hoog is?
Meten = weten...
Als de boordspanning te hoog is (regelaar defect) is dat ook niet fijn voor je accu(s). Bij te hoge spanning ontstaat waterstofgas, en i.c.m. zuurstof heet dat 'knalgas'. En dat heet niet voor niets zo...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
Het is mogelijk dat de dynamo 'defect' is, d.w.z. in plaats van maximaal ± 14 Volt wel 15,5 Volt levert, en dat moet niet (zie bericht van VeeTee).
Ik kende* een 90 met een soort gelijk probleem en die had dit probleempje al langer, waardoor de accu op het laatst ook 15,5 volt leverde (en dus nog 'gewoon' functioneerde). Alleen trok die dynamo in rust langzaam de accu leeg, zodat er een massa schakelaar gemonteerd was zodat de accu wel spanning bleef houden. De 90 is zeker zo een half jaar lang gebruikt.
Groet,
Erik.
kende*: aangezien de auto een paar weken geleden van de weg gehaald is, naar de RWD (Zwolle) moest voor onderzoek en niet weer terug kwam omdat het een omgekatte auto bleek te zijn.
Ik kende* een 90 met een soort gelijk probleem en die had dit probleempje al langer, waardoor de accu op het laatst ook 15,5 volt leverde (en dus nog 'gewoon' functioneerde). Alleen trok die dynamo in rust langzaam de accu leeg, zodat er een massa schakelaar gemonteerd was zodat de accu wel spanning bleef houden. De 90 is zeker zo een half jaar lang gebruikt.
Groet,
Erik.
kende*: aangezien de auto een paar weken geleden van de weg gehaald is, naar de RWD (Zwolle) moest voor onderzoek en niet weer terug kwam omdat het een omgekatte auto bleek te zijn.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Everhard Mulder
Meten is weten. Dus ik vanmorgen nog eens goed alles nagegaan en gemeten.
1) Ik heb t probleem met en zonder draaiende motor. Bv. de brandstofmeter gaat in beide gevallen helemaal naar rechts, terwijl er bijna 200 km gereden is.
2) Accu spanning is 12,86 V met stilstaande motor. Met draaiende motor meet ik 13,97 volt bij de accu en dat blijft zo als ik de motor sneller laat draaien.
Dit lijken me nette waarden......of vergis ik me?
1) Ik heb t probleem met en zonder draaiende motor. Bv. de brandstofmeter gaat in beide gevallen helemaal naar rechts, terwijl er bijna 200 km gereden is.
2) Accu spanning is 12,86 V met stilstaande motor. Met draaiende motor meet ik 13,97 volt bij de accu en dat blijft zo als ik de motor sneller laat draaien.
Dit lijken me nette waarden......of vergis ik me?
Eerste vragen die je moet stellen is, wanneer is het begonnen, was het altijd al zo? Is het plotseling gekomen? wanneer is de 2,8 er in gekomen? Is het daarna begonnen? Zijn de zenders en meters wel goed op elkaar afgestemd? Massaprobleem dashboard?
Ik lees een heleboel maar de basis gegevens mis ik nog om een diagnose te kunnen stellen, zeker op afstand.
En gezien de titel van het onderwerp is het een in het geheel GEEN standaard Land Rover dus er kan van alles mis zijn (gegaan).
Gert-Jan.
Ik lees een heleboel maar de basis gegevens mis ik nog om een diagnose te kunnen stellen, zeker op afstand.
En gezien de titel van het onderwerp is het een in het geheel GEEN standaard Land Rover dus er kan van alles mis zijn (gegaan).
Gert-Jan.
Zit er in het dashboard geen spanningsregelaar die onfhankelijk van de accu- of laadspanning zorgt voor een constant voltage?
Van andere auto's weet ik dat er zoiets in zit om de spanning naar constant 10V te krijgen, zodat alle meters onder alle omstandigheden nauwkeurig zijn.
Ik kan me voorstellen dat als zo'n ding z'n werk niet meer goed doet de meters af gaan wijken.
Groet,
hans
Van andere auto's weet ik dat er zoiets in zit om de spanning naar constant 10V te krijgen, zodat alle meters onder alle omstandigheden nauwkeurig zijn.
Ik kan me voorstellen dat als zo'n ding z'n werk niet meer goed doet de meters af gaan wijken.
Groet,
hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)
-
Everhard Mulder
Ik heb de auto (110 uit 1991) bijna 5 jaar. De 2,8 hs motor zat er al in toen ik m kocht. De meters deden het altijd goed, tot ik van de zomer op vakantie ging en de temperatuurmeter opeens (na 10 km!) een stuk naar rechts ging. Er is toen een nieuwe thermostaat geplaatst en ik heb 6 weken probleemloos dor de Balkan getoerd. Meters stonden allemaal goed. Tot opeens, na terugkeer, de temperatuurmeter weer naar rechts schoof. Er is weer een andere thermostaat in gegaan, een nieuwe radiateur, nieuwe slangen zijn geplaatst, nieuwe sensor etc: maar de meter staat nog steeds niet in het midden maar rechts ervan. Ik merkte pas onlangs op dat de voltmeter ook naar rechts wil uitslaan (niet zoveel, maar meer dan ervoor) en dat de brandstofmeter dus ook teveel naar rechts staat. Is dit voldoende info?
Dank voor het meedenken.
Ik heb geen idee of er een spanningsregelaar tussen zit die de boel op 10 volt houdt. Hoe kan ik daarachter komen?
Dank voor het meedenken.
Ik heb geen idee of er een spanningsregelaar tussen zit die de boel op 10 volt houdt. Hoe kan ik daarachter komen?