Hallo larofrieks,
Vraag nadat mijn freelander een paar maand stilgestaan had, en weer ging gebruiken viel mij op dat ie wat meer lawaai
maakte dan voorheen, het lawaai doet zich voor met draaiende motor, en is weg op het moment dat ik de interieur ventilator op 0 zet. Wat kan dit zijn? Iets met de airco? lawaai gaat niet direct weg als ik de schakelaar uitzet van de airco.
M.vr.gr.
Peter
FL 1 bj 2003 1,8 ltr benzine lawaai airco?
-
Peter jansma
-
Peter jansma
Re: FL 1 bj 2003 1,8 ltr benzine lawaai airco?
Hallo Allen,
Toch nog even verder op onderzoek gegaan, ik heb nu zekering nummer 9 in de zekeringkast onder de motorkap verwijderd nu
Blijft het lawaai weg, terwijl de aanjager het wel blijft doen. Dit zou inderdaad de zekering van de airco zijn.
Wat zou dit lawaai nou kunnen veroorzaken, kan het ook zijn dat er onvoldoende koudemiddel in zit?
Gr
Peter,
Toch nog even verder op onderzoek gegaan, ik heb nu zekering nummer 9 in de zekeringkast onder de motorkap verwijderd nu
Blijft het lawaai weg, terwijl de aanjager het wel blijft doen. Dit zou inderdaad de zekering van de airco zijn.
Wat zou dit lawaai nou kunnen veroorzaken, kan het ook zijn dat er onvoldoende koudemiddel in zit?
Gr
Peter,
Heb je überhaupt koude lucht als de airco aanstaat? Wanneer is 'ie voor het laatst bijgevuld?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Peter jansma
He Vincent,
Nu wat moeilijk te constateren maar echt koude lucht vind ik het niet en het is al heel wat jaartjes geleden dat hij bijgevuld is.
Maar precies weet ik het natuurlijk niet, maar is het mogelijk dat de compressor meer lawaai gaat maken als het koudemiddel weg is of vrijwel weg?
Gr
Peter,
Nu wat moeilijk te constateren maar echt koude lucht vind ik het niet en het is al heel wat jaartjes geleden dat hij bijgevuld is.
Maar precies weet ik het natuurlijk niet, maar is het mogelijk dat de compressor meer lawaai gaat maken als het koudemiddel weg is of vrijwel weg?
Gr
Peter,
Als er (vrijwel) geen koudemiddel meer in zit zou de airco, en dus ook de compressor, het helemaal niet meer mogen doen, daar zorgt de pressostaat namelijk voor, als de druk niet goed meer is treed het hele systeem niet (meer) in werking.
Gert-Jan.
Gert-Jan.
-
Raymond Seiger
Dag peter, is het al opgelost?
Als je de schakelaar van de aanjager op 0 zet wordt de aircocompressor ook automatisch uitgeschakeld. Vandaar dat waarschijnlijk ook het bijgeluid weg is.
Kun je het geluid omschrijven?
En waar komt het geluid weg?
Als het echt uit het dashboard/kachelhuis komt (waar de verdamper van het aircosysteem zit) is de kans groot dat met opnieuw vullen van het systeem het probleem is opgelost.
Komt het geluid vanuit de motorruimte kan het probleem complexer zijn (defecte airco compressor en of magneetkoppeling op compressor)
Jaarlijks verlies je toch zo'n 5 tot 10 % aircovloeistof uit je systeem dus de kans is ook aanwezig dat er te weinig op zit.
Je mag voor diagnose ook bij mij langs komen, ik kan ook ter plekke de airco opnieuw vullen, maar dan moet je ongeveer 50 min. rijden (vanuit Nieuwleusen).
De meeste garage's hebben tegenwoordig een airco service station dus daarvoor kun je waarschijnlijk ook bij je eigen garage terecht.
Laat niet klakkeloos de complete compressor vervangen als alleen je magneetkoppeling stuk is. Deze is misschien ook los te vervangen.
Groeten Raymond.
Als je de schakelaar van de aanjager op 0 zet wordt de aircocompressor ook automatisch uitgeschakeld. Vandaar dat waarschijnlijk ook het bijgeluid weg is.
Kun je het geluid omschrijven?
En waar komt het geluid weg?
Als het echt uit het dashboard/kachelhuis komt (waar de verdamper van het aircosysteem zit) is de kans groot dat met opnieuw vullen van het systeem het probleem is opgelost.
Komt het geluid vanuit de motorruimte kan het probleem complexer zijn (defecte airco compressor en of magneetkoppeling op compressor)
Jaarlijks verlies je toch zo'n 5 tot 10 % aircovloeistof uit je systeem dus de kans is ook aanwezig dat er te weinig op zit.
Je mag voor diagnose ook bij mij langs komen, ik kan ook ter plekke de airco opnieuw vullen, maar dan moet je ongeveer 50 min. rijden (vanuit Nieuwleusen).
De meeste garage's hebben tegenwoordig een airco service station dus daarvoor kun je waarschijnlijk ook bij je eigen garage terecht.
Laat niet klakkeloos de complete compressor vervangen als alleen je magneetkoppeling stuk is. Deze is misschien ook los te vervangen.
Groeten Raymond.
-
Peter jansma
Dag Raymond,
Probleem is inderdaad nog niet opgelost rij nog steeds zonder airco, ik kijk nog even of ik binnenkort naar de garage ga.
Waar woon jij precies? Anders zou ik het ook een keer kunnen combineren.
Gr
Peter,
Probleem is inderdaad nog niet opgelost rij nog steeds zonder airco, ik kijk nog even of ik binnenkort naar de garage ga.
Waar woon jij precies? Anders zou ik het ook een keer kunnen combineren.
Gr
Peter,
- Erik Peters
Peter jansma schreef:Dag Raymond, Waar woon jij precies?,
Gewoon even kijken op de LRCH website bij bedrijven en het zoeken verfijnen met: Garages/Workshop en dan staat hij wel ergens (redelijk onderaan) in het lijstje.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Peter jansma
Bij de dealer de airco weer aanlaten vullen was inderdaad behoorlijk wat koude middel verdwenen, maar gelukkig is het lawaai
verdwenen, en ontvochtigd de airco weer goed. Bedankt voor het advies.
Gr
Peter,
verdwenen, en ontvochtigd de airco weer goed. Bedankt voor het advies.
Gr
Peter,