Mijn witte Disco II

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Harterink

Mijn witte Disco II

Berichtdoor Harterink » 02 Okt 2017, 21:33

Heb ooit een witte Disco II in Portugal zien staan, op slag verliefd. Wat een waanzinnige bak. Vele jaren later staat er dan nu bij mij een voor de deur, een ex Duitse polizei.... Wel inmiddels met een Frans kenteken, EM-414-EH.

Meteen maar een vraagje: In de handleiding staat dat de motorolie ACEA A1, B1 moet zijn en die kan ik hier in Frankrijk niet vinden. De A en B nummers op de olie verpakkingen zijn allemaal hoger....

Roger B.

Re: Mijn witte Disco II

Berichtdoor Roger B. » 02 Okt 2017, 22:15

gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Okt 2017, 22:32

ACEA A/B nummers zijn 'backwards compatible', dus je kunt er ook A3/B3 in gooien.
TD5? Die lust geloof ik graag synthetisch 5W30.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 02 Okt 2017, 22:57

VeeTee schreef:ACEA A/B nummers zijn 'backwards compatible', dus je kunt er ook A3/B3 in gooien.
TD5? Die lust geloof ik graag synthetisch 5W30.

A3-B4 is zelfs nog iets beter, en gaat door extra dopes (nog) meer slijtage tegen. Zelf gebruik ik volsynthetische 5W40 olie. En daar draait de motor al 13 jaar prima op.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2017, 23:12

Messieurs/Heren,

Kijk ook even hier: http://lrch.nl/kennisbank/welke-olie-en-vetten (de opmaakt van deze bladzij is wat in de soep gevallen).

Wat ik daar lees zegt toch iets anders; A1+B1 valt buiten de normale ordening en is "beter" qua specs.
Dus lijkt het erop dat je toch beter naar de A1+B1 zoekt. Om in geval van een beetje laag olieniveau bij te vullen heb ik overigens ook een "gewonere" olie in de olie staan ... beter niet 100% vlgs de specs als geen olie.

Zie hier, uit de onvolprezen Kennisbank:
    Eén van de grootste verschillen tussen "oude" motor ontwerpen (2,25 en 2,5 LR motoren) en "nieuwe" (Td5, Puma), is dat de olie naast smerende ook een koelende en reinigende taak heeft gekregen. Dopes zijn hierop afgestemd en hebben hun hoogste rendement, als de olie op bedrijfstemperatuur is.De verschillen in de (bijvoorbeeld) B2, B3 en de dure A1+B1 olie kwaliteit is niet zozeer de viscositeit, maar de toegevoegde dopes.De (minimale) oliekwaliteit wordt vastgelegd door de autofabrikanten. Bekendste zijn de Amerikaanse API code (American Petroleum Institute) en sinds 1996 de Europese ACEA code (Association des Constructeurs Europeens d'Automobile). Omdat de rij omstandigheden en vooral de rijstijl in Europa andere eisen aan de smering stelt, zijn de ACEA codes de meest passende aanduiding. De reden is simpel. Europeanen maken vaker korte ritten en trekken sneller op. ACEA maakt onderscheid tussen benzinemotoren, lichte dieselmotoren en zware dieselmotoren. Dit zijn de Europese ACEA normen.

+ Benzine motorolie worden aangeduid met de letter A;
    + Lichte dieselmotor olie worden aangeduid met de letter B;
    + "Universele" motorolie (benzine en lichte dieselmotoren) worden aangeduid met de letter C;
    + Zware dieselmotorolie (vrachtwagens) worden aangeduid met de letter E.

Met een cijfer wordt het kwaliteitsniveau aangegeven.De ACEA aanduiding wordt gevolgd door 2 cijfers, b.v 02Dit is het jaartal, waarin de norm is vastgelegd/aangepast, de 02 is dus een olie specificatie uit 2002.December 2008 zijn de laatste nieuwe ACEA 08 specificaties vrijgegeven. Hierin zijn enkele ACEA specificaties aangescherpt en 2 nieuwe toegevoegd.Met uitzondering van A1+B1 geldt: hoe hoger het nummer, hoe hoger de kwaliteit.

+ Actuele ACEA kwaliteit voor benzinemotoren, ACEA: A2 96 en A3 02.
    + Actuele ACEA kwaliteit voor benzinemotoren met catalysator, ACEA: A4 02 en A5 08.
    + Actuele ACEA kwaliteit voor lichte (turbo) dieselmotoren, ACEA: B3 98 en ACEA B4 02
    + Actuele ACEA kwaliteit voor lichte dieselmotoren met roetfilter, ACEA: B5 08.
    + Actuele ACEA Multi olie voor benzinemotoren met cat. en lichte dieselmotoren met roetfilter, ACEA: C2 t/m C4

Minimale ACEA kwaliteiten zijn op dit moment ;

+ voor lichte diesels: ACEA: B3 98
    + voor benzinemotoren: ACEA: A2 96, A3 98

Groeten MarcS

PS Toch jammer dat de Franse "immatriculation" niet meer toont in wel departement de eigenaar woont ... nu wordt mijn nieuwsgierigheid niet bevredigd, nu weet ik niet waar ik naar Witte Disco's moet zwaaien.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Okt 2017, 23:20

VeeTee schreef:ACEA A/B nummers zijn 'backwards compatible', dus je kunt er ook A3/B3 in gooien.

Dat is niet juist. Een A1/B1 olie heeft andere specificaties dan een A3/B3 olie. ACEA A1/B1 en tevens ACEA A5/B5 kan wel.
VeeTee schreef:TD5? Die lust geloof ik graag synthetisch 5W30.

Dat gaat ten minste wel in de mijne, een 5W30 die voldoet aan ACEA A1/B1 (en tevens ACEA A5/B5). Maar er zijn mensen die een 5W30 olie te dun vinden.
Er zou ook 5W40 in mogen van de fabrikant, alleen heb ik nog geen 5W40 motorolie kunnen vinden met ACEA A1/B1 specificatie (ik kom dan uit bij ACEA A3/B3 en deze motorolie, 5W40 ACEA A3/B3 gaat al 19 jaar lang in mijn 300 Tdi. (Voor de Td5 heb ik dus speciaal een vaatje motorolie aangeschaft).

Groet,

Erik.

p.s. Iedereen moet zelf weten wat voor (motor)olie hij/zij in de auto gooit.
Ik houd mij aan de voorschriften van de fabrikant die weet het tenslotte het beste.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Okt 2017, 18:37

Erik Peters schreef:p.s. Iedereen moet zelf weten wat voor (motor)olie hij/zij in de auto gooit.
Ik houd mij aan de voorschriften van de fabrikant die weet het tenslotte het beste.

Verstand heb ik er niet van. Ik gooi er idd gewoon de standaard voorgeschreven Castrol in die ook nog gewoon bij de dealert koop. Daar heeft de vorige Td5 het 335K op gedaan en dat niet alleen, het ding klonk ook gewoon erg goed qua motorgeluid. :lol: :lol:

Dus in die ik nu heb klok ik gewoon Castrol van voorgeschreven spec.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Harterink

Berichtdoor Harterink » 03 Okt 2017, 21:59

Dank allemaal voor de informatie. Ik ga toch voor een A1/B1 specificatie en die is inderdaad te vinden op de gemelde oliehandel.nl site.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2017, 23:21

Harterink schreef:Dank allemaal voor de informatie. Ik ga toch voor een A1/B1 specificatie en die is inderdaad te vinden op de gemelde oliehandel.nl site.

Een passende olie zal in Frankrijk ook wel te vinden zijn.
Er rijden genoeg moderne auto's in Frankrijk rond (denk bijv. aan de 6 cilinder diesel in Peugeot's, een motorblok dat in een iets gewijzigde versie ook in de Disco 3 zit). Misschien is het even zoeken, en staat de juiste olie niet bij de eerste de beste Intermarché (of Action), maar onvindbaar lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik ben volgende week nog even in "de buurt", dus als ik even tijd heb kijk ik eens wat er in een grotere supermarkt in de rekken staat.

Groeten MarcS

Harterink

Berichtdoor Harterink » 04 Okt 2017, 20:32

Heb vandaag contact gehad met oliehandel.nl en daar op hun advies een vaatje Eurol Benfix 5W30 besteld. Specificatie A1, B1.

Zit overigens in departement 85, de Vendée...

Terug naar “Nieuw op het forum”