Na ruim 13 jaar problemen met de dynamo. Hoewel ik zelf een redelijke technische kennis heb zou ik graag de oorzaak willen weten van het volgende probleem:
Accuspanning na 24 uur stilstand en aangekoppeld 12.58 volt. Na starten gaat de laadspanning naar 14.44 volt. (alles gemeten met dig. voltmeter)
Bij aanzetten dimlicht gaat de laadspanning naar 14.35 volt
Inclusief verstralers in koplampen, laadspanning naar 13.80 volt
Inclusief Aircoventilator binnen voluit zonder draaiende ventilator buiten naar 12.19 volt
Inclusief mistlampen naar 12.00 volt
Dynamo is 120Ah en kan ruim 1400 watt leveren.
Dimlicht is 130 watt
Verstralers 110 watt
Aircoventilator binnen max 30Ah x12v= 360 watt. Voor het gemak de zekeringwaarde genomen.
Mistlampen 110 watt
Totaal: 710 watt
Bovenstaande is gemeten met stationair toerental, met verhogen toerental tot 2000 stijgt de laadspanning naar 13.2 volt en gaat niet hoger. Toch zou de dynamo het makkelijk moeten doen aangezien de helft van de capaciteit ongebruikt is. Verder zou m.i. de laadspanning op 14.4 volt moeten blijven?
Wanneer de aircovent. binnen en buiten draait én mijn NL powerpack meedraait dan zakt mijn laadspanning tijdens het rijden tot 13.2 volt, echter bij een verkeerslicht zakt de spanning tot 12 volt, en schakelt mijn solenoid uit. Terwijl eerder de laadregelaar meteen in actie kwam, ook bij stationair en voldoende spanning bleef leveren.
Wie kan hier enig licht op werpen en een oorzaak benoemen?
Chris
D2 '04 G4 TD5 Dynamo
-
Waterrover
- Beheerder
-
Landmarcs
Re: D2 '04 G4 TD5 Dynamo
Chris,
Ik denk dat je die 120 A (en dus ruim 1400 Watt) niet moet lezen als 120 A bij 14,4 V.
Bovendien haalt een dynamo bij stationair zelden de nominale prestaties.
Als er verder niks mis is dan zou ik niet teveel twijfelen over de werking van de dynamo.
(De genoemde cijfers komen mij niet vreemd voor: als ik verlichting, stoel- en voor- en achterruit-verwarming en de aanjager tegelijk aanzet dan zakt de boordspanning ook wat in.)
Je hebt het immers ook over: "Na het starten .." de eerste tijd na het starten levert de dynamo ook serieus stroom aan de accu, die accu zit kaal, direct na het starten (en voorgloeien), eerder ergens rond de 12 V.
Groeten MarcS
Ik denk dat je die 120 A (en dus ruim 1400 Watt) niet moet lezen als 120 A bij 14,4 V.
Bovendien haalt een dynamo bij stationair zelden de nominale prestaties.
Als er verder niks mis is dan zou ik niet teveel twijfelen over de werking van de dynamo.
(De genoemde cijfers komen mij niet vreemd voor: als ik verlichting, stoel- en voor- en achterruit-verwarming en de aanjager tegelijk aanzet dan zakt de boordspanning ook wat in.)
Je hebt het immers ook over: "Na het starten .." de eerste tijd na het starten levert de dynamo ook serieus stroom aan de accu, die accu zit kaal, direct na het starten (en voorgloeien), eerder ergens rond de 12 V.
Groeten MarcS
-
Roger B.
regelaar of koolborstels doen niet meer optimaal hun werk lijkt me. iets inzakken kan, maar bij verhoogd toerental moet ie dan aardig oppakken.
overigens levert de dynamo 120A en niet Ah, en wordt er doorgaans niet in wattages gerekend bij dynamo's en het verbruik in autos..... kan me niet herinneren ooit op welke dynamo of motor in een auto een wattage te hebben gezien, enige waar wel met wattages gewerkt wordt zijn de lampen
overigens levert de dynamo 120A en niet Ah, en wordt er doorgaans niet in wattages gerekend bij dynamo's en het verbruik in autos..... kan me niet herinneren ooit op welke dynamo of motor in een auto een wattage te hebben gezien, enige waar wel met wattages gewerkt wordt zijn de lampen
gone
Td5 1999; precies hetzelfde
Ik denk dat de dynamo z'n beste tijd gehad heeft. Binnenkort maar eens vervangen.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:regelaar of koolborstels doen niet meer optimaal hun werk lijkt me. iets inzakken kan, maar bij verhoogd toerental moet ie dan aardig oppakken.
Mijn eerste vraag is: zijn de metingen op de dynamo gedaan of gemakkelijk op de accu ?
Ik zou de meting graag nog eens zien met 2000 rpm en met een accu die goed is opgeladen (en dus niet direct na het starten).
Alleen al aan verbruikers wordt er al 60 Amp geleverd, en daarbij komt nog een onbekende stroom naar de accu ... wellicht zit je dus op 80 of 90 Amp ... dan is het niet gek dat de spanning wat inzakt (en meet je aan de accu-kant dan tellen ook de verschillende kleine weerstandjes ook nog eens mee -- dus meet je nog weer minder).
Dat de laadspanning direct na het starten bij stationair al naar 14,44 V gaat wijst toch in de richting van een in principe goed werkende dynamo.
Misschien zijn de koolborstels wat vermoeid en is alles wat vervuild ... dan kan de dynamo wat achterblijven.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
De metingen zijn 'gemakkelijk' op de accu gedaan. Wel heb ik in eerdere instantie alle relevante kabels nagelopen en gezorgd voor 0 ohm weerstand tussen alle punten. Alle corrosie is dus verwijderd.
Vanmorgen stond de accu op 12.5 volt. Eerst de koplampen 1 minuut aangezet, spanning zakte tot 11.8 volt. Even gewacht, en zag ik de spanning weer oplopen tot 12.4 volt. Auto gestart. Laadvoltage naar 14.5 volt bij 8oo tp/m. Achtereenvolgens dim- en grootlicht, achter- en vooruitverwarming aangezet. Geen laadspanning meer! Spanning zakt naar 11.5 volt. Nu naar 2000 tp/m, laadspanning stijgt tot 13.2 volt.
Dat er standaard al 60A aan verbruikers meedraait vind ik wel erg veel. De airco staat uit, het voorgloeiproces is afgelopen, de balgen staan op druk, eigenlijk draait alleen de brandstofpomp en is er wat stroom noodzakelijk voor de verschillende ECU'S en sensors.
M.i. hoe minder de spanning de accu heeft, hoe meer de dynamo aan het werk gaat met een hogere laadspanning tot gevolg, juist dat vind ik achterblijven. Ik heb willekeurig een aantal verbruikers ingeschakeld voor testen.
Wanneer tijdens rijden (2500 tp/m) de airco voluit staat > 28 graden en zowel de binnen als buitenventilator draait + een tweede accu die wordt bijgeladen is de laadspanning hooguit 13.2 volt en dat is voor efficiënt laden wel erg weinig. Zeker wanneer er geen andere verbruikers aanstaan. Daar komt nog bij dat wachten voor een verkeerslicht de solenoid van de tweede accu doet afslaan omdat de laadspanning meer dan 10 seconden onder de 12 volt komt.
Chris
Vanmorgen stond de accu op 12.5 volt. Eerst de koplampen 1 minuut aangezet, spanning zakte tot 11.8 volt. Even gewacht, en zag ik de spanning weer oplopen tot 12.4 volt. Auto gestart. Laadvoltage naar 14.5 volt bij 8oo tp/m. Achtereenvolgens dim- en grootlicht, achter- en vooruitverwarming aangezet. Geen laadspanning meer! Spanning zakt naar 11.5 volt. Nu naar 2000 tp/m, laadspanning stijgt tot 13.2 volt.
Dat er standaard al 60A aan verbruikers meedraait vind ik wel erg veel. De airco staat uit, het voorgloeiproces is afgelopen, de balgen staan op druk, eigenlijk draait alleen de brandstofpomp en is er wat stroom noodzakelijk voor de verschillende ECU'S en sensors.
M.i. hoe minder de spanning de accu heeft, hoe meer de dynamo aan het werk gaat met een hogere laadspanning tot gevolg, juist dat vind ik achterblijven. Ik heb willekeurig een aantal verbruikers ingeschakeld voor testen.
Wanneer tijdens rijden (2500 tp/m) de airco voluit staat > 28 graden en zowel de binnen als buitenventilator draait + een tweede accu die wordt bijgeladen is de laadspanning hooguit 13.2 volt en dat is voor efficiënt laden wel erg weinig. Zeker wanneer er geen andere verbruikers aanstaan. Daar komt nog bij dat wachten voor een verkeerslicht de solenoid van de tweede accu doet afslaan omdat de laadspanning meer dan 10 seconden onder de 12 volt komt.
Chris
-
Landmarcs
Waterrover schreef:De metingen zijn 'gemakkelijk' op de accu gedaan. Wel heb ik in eerdere instantie alle relevante kabels nagelopen en gezorgd voor 0 ohm weerstand tussen alle punten. Alle corrosie is dus verwijderd.
Nog steeds heb je bij de eerste helft van je beproevingen de onbekende factor nl de effectieve laadstroom naar de accu (en eventueel ook naar de tweede accu - zijn die accu's in orde?, de startaccu lijkt gezien de cijfers wel te deugen, wat is de klemspanning, na een dag stilstand, van de tweede accu?)
Die 60 Amp aan verbruikers was op basis van je eigen berekening: ruim 700 Watt. Koplampen (en andere lampen) samen met voorruit- en achterruitverwarming en nog wat kleine verbruikers is overigens ook al een boel, wellicht zelfs meer als die 60 Amp.
Maar gezien het tweede deel van de beproeving moet je toch gaan denken aan hetzij een vermoeide dynamo danwel een vermoeide tweede accu.
Zakt de spanning ook zo ver in zonder die tweede accu ? Zo ja dan ben je denkelijk toe aan een dynamo-revisie, een ruildynamo of een nieuwe dynamo.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Bestaat er eigenlijk een Land Rover document waar de testwaardes voor de alternator in staan? Ik zou het prettig vinden hier de juiste meetwaardes in te vinden, om zo te kunnen beoordelen of wel of niet vervangen aan de orde is?
Chris
Chris
Hoi Waterrover,
Wat is je kmstand?
Ik zit zelf momenteel met de D2 TD5 op 410.000km met nog de eerste dynamo, die ik binnenkort wil vervangen.
Wat is je kmstand?
Ik zit zelf momenteel met de D2 TD5 op 410.000km met nog de eerste dynamo, die ik binnenkort wil vervangen.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
-
Waterrover
- Beheerder
Tata-D2 schreef:Hoi Waterrover,
Wat is je kmstand?
Mmmm, ik pas bij 235.000 km. Zonder belasting laadt de dynamo goed, met extra (normale) belasting wordt de laadspanning steeds minder. Hoewel er een bepaalde evenredigheid geldt tussen laadvermogen en belasting is efficiënt laden alleen mogelijk met een of twee kleine verbruikers. Maar wel goed dat dynamo's het zo lang (kunnen) uithouden