Natrekken cilinderkop 300tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wilzun

Natrekken cilinderkop 300tdi

Berichtdoor wilzun » 29 Aug 2017, 00:05

Na revisie lekt mn cilinderkop nog een beetje aan de voorkant.
De kop is volgens het garageboek aangetrokken.
Mijn vraag is kan ik hem nog natrekken en als dat zo is hoeveel?
Het gaat om een metalen koppakking.

Erik Peters

Re: Natrekken cilinderkop 300tdi

Berichtdoor Erik Peters » 29 Aug 2017, 00:40

wilzun schreef:De kop is volgens het garageboek aangetrokken.

Dan moet het goed zijn, je trekt de bouten aan op graden, dat betekend dat je de bouten oprekt en op deze manier zorgt voor een bepaalde klemkracht.
Kopbouten die je aantrekt op koppel (kgm of Nm) kun je wel natrekken (met het aangegeven koppel).

Bij oude luchtgekoelde Deutz motoren trek je de kopbouten ook aan op graden, hier worden de bouten 'altijd' hergebruikt, tenzij je tijdens het aantrekken merkt dat bij zo'n bout de 'vloeigrens' is overschreden en dat geeft gewoon een bepaald gevoel. Je haalt 'moeiteloos' het voorgeschreven aantal graden, terwijl bij de andere bouten het steeds moeizamer gaat om die graden te halen. Dan wordt die bout vervangen voor een nieuwe en begin je weer helemaal van voren af aan, netjes op volgorde, de bouten aan te trekken. Zo'n bout is opgerekt (langer geworden) en dit is duidelijk te zien als je hem naast een nieuwe houdt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun

Berichtdoor wilzun » 29 Aug 2017, 06:46

Dank je Erik,

Dan zit er niks anders op om een nieuwe pakking en helaas weer nieuwe bouten te plaatsen

Mvg William.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Aug 2017, 09:05

Hallo William,

Is de kop ook gevlakt? Volgens Land Rover kan dit niet en dien je een nieuwe kop te plaatsen, maar ik heb eens gelezen dat je maximaal 15 honderdste mm eraf zou kunnen halen. Moet je zeker weten dat dit niet al eens gebeurt is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Aug 2017, 02:09

vrijwel elke fabrikant roept al jaaaaaren bij elke motor dat koppen niet gevlakt kunnen worden.... en vrijwel elke kop wordt gewoon gevlakt.....

heb ooit eens een 300Tdi gekend waar het revisiebedrijf 0,6 mm (ja 6/10) afgevlakt had (en dus ook kleppen en zittingen ingeslepen om dat te compenseren) die kop is er met gewoon een composiet pakking zoals origineel (ook zelfde dikte) weer op gegaan en heb daarna nooit gehoord dat ie problemen had. In de data die het revisie bedrijf had stond oa hoeveel de kleppen onder het pasvlak van de kop horen te liggen... en die marge (tussen de x en y milimeter) was meer dan die 15 honderste die jij zegt dat er maar vanaf zou mogen.

bij een kop als de 300Tdi kop durf ik dat nog wel aan, die 6/10 eraf vlakken....... bij een kop waar de nokkenas in ligt vind ik dat een stuk enger, dan staat je nokkenas dus ook 0,6mm krom te lopen
gone

Terug naar “Techniek”