Ik heb een probleem met het starten van mijn Disco. Het treedt af en toe op, maar de laatste tijd steeds regelmatiger. Soms start hij perfect in 1 keer, maar af en toe slaat hij niet aan. Als de motor eenmaal draait, geen problemen meer. Zie hier: Video slecht starten
Na wat zoeken op het forum en op Youtube zou het volgens mij de volgende oorzaken:
- Defecte terugslagklep (VUB503950) bij het brandstoffilter
- Defecte ontluchtingsklep (WJN500110) bij het brandstoffilter
- Filter in brandstofpomp is verstopt
- O-ringen en koperen ringen van dieselinjectoren lekken (ERR6417 en ERR7004)
Wat mij verder opviel was een hoog zoemend geluid aan de achterkant: Zoemend geluid. Denk zelf dat dit ook wijst op een defecte klep van het brandstoffilter.
Iemand nog ideeen wat de oorzaak van het af en toe slecht starten zou kunnen zijn?
D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
Eelkes schreef:....
Wat mij verder opviel was een hoog zoemend geluid aan de achterkant: Zoemend geluid. Denk zelf dat dit ook wijst op een defecte klep van het brandstoffilter.
Iemand nog ideeën wat de oorzaak van het af en toe slecht starten zou kunnen zijn?
Geen nieuw idee maar wel een suggestie om verder te zoeken.
Het "zoemende" geluid is denkelijk de brandstofpomp die het Td5 brandstofsysteem onder (beperkte) druk zet.
Als er lucht in het systeem komt gaat het starten (soms) moeizamer en moet de pomp meer werk doen en dat hoor je dan in de vorm van langer "zoemen".
Brandplaatjes en O-ringen zijn wellicht de eerste kandidaat, wat evenwel ook een oorzaak kan zijn is een lekkende brandstofdrukregelaar.
Je kan eens kijken of ie beter start na tweemaal voorgloeien, na wat langer op druk brengen is de lucht waarschijnlijk uit het systeem (of na een ontluchtingscyclus - ik ben even vergeten wat daarvoor de truuk was).
O ja, als de O-ringen iets teveel lekken dan verdun je de motorolie met diesel en dat is slecht voor de levensduur van de Td5.
Eventueel zie je het motorolie-peil zelfs stijgen, een negatief olie-verbruik (da's dan een serieuze waarschuwing).
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
Landmarcs schreef:(of na een ontluchtingscyclus - ik ben even vergeten wat daarvoor de truuk was).
Groeten MarcS
contact aan, 5x snel gaspedaal intrappen en weer los laten, wachten tot check enginew lampje niet meer knippert, gaspedaal volledig intrappen, starten
gone
Re: D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
Ik vond dit nog op het forum van Landyzone, wellicht bruikbaar voor anderen:
Having been through these problems myself I think there are a few weak spots on this fuel system which make it hard to diagnose, frustratingly some faults seem to give the same symptom and leave you frustrated having spent the afternoon fixing it only to find its just the same
:
1 The injector seals and washers, if the copper washers fail then combustion gas will blow past the injector into the fuel delivery line blowing bubbles of gas in the head, this has to be a prime suspect when your normally well behaved TD5 starts giving problems.
2 Bleed valve on the fuel filter as described above these have a limited life and when the injectors leak it gives the valve plenty to do, if the valve is getting on in years then they cant cope. This part is very cheap and worth a punt. put one on mine and it did not cure the problem but you could tell the difference, turn the key and the tank pump would squeal for 5 or 6 seconds and then go quiet and the engine would start.
3 None return valve, I bought one, I have seen many none return valves but this is not one, it is just like a plastic hose tail, with nothing inside it no mechanism to arrest reverse flow, maybe there is something inside the original one to take out and put in the the new outer I don't see how the bit I received could have been worn. Look at the picture in post 8 here.
4 Pressure regulator on the cylinder head, used to maintain the necessary 4 bar pressure in the head at the injector intake port, if they go wrong it will allow fuel to pass below 4 bar and either return to the cooler and back to the tank, result is the pressure in the cylinder head is low, even worse is when they just leak the fuel down the block, I see people say the system is sealed and fuel can leak out but air cant enter, I don't agree, in good condition the system is sealed, but if our system was in good condition we would not be on this thread, when the pump runs the fuel pressure will push out fuel from any leak path, but shut it down and leave it for a while and the fuel will drop back and air will enter. remember that a system pressurized by a compressed gas will hold pressure for a while even with a small leak because of the volume of gas compressed into the enclosed space, any system pressurized with liquid will very quickly loose its pressure with the slightest leak path because the liquid is not compressed.
5 Fuel filter I have read of people fitting brand new filters and the engine starts to play up, apparently not all filters are equal, but I would also advise very careful fitting of a new filter to be sure it seals correctly.
6 Filter housing, if you look around you will find stories of people being driven mad by similar problems starting the engine, and eventual finding the filter mounting block is porous or cracked, opening the system to atmosphere.
7 In tank pump, I suspect that many of these pumps are changed by TD5 owners only to find that that was not the problem, if you search you see so many people who hear the typical pump howl which seems to go with the problem and they buy a new pump only to find that it does not end their troubles,
Sorry if this makes fixing the problem look like a game of fuel system Bingo, but I think it is a case of take it easy and try to eliminate the simple things first if you recently changed a filter then that's a good place to start, don't jump in and buy a new pump until you feel sure that's the problem, if the engine starts after a purge and it runs well especially at higher speed then the pump is not the best starting point.
Injector seals are a prime suspect, and not too hard to do with time and patience. Look at the block and see if you have diesel running down the back of the engine ( can also knacker the clutch if left) mine had this but it was the o rings on the end of the two tubes.
Good luck, and if it gives anyone hope mine now starts on the button.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF
Re: D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
Volgens mij heb ik de oplossing gevonden:

Deze ontluchtingsklep heb ik vervangen door een nieuwe (WJN500110). Kon ook geen lucht door de oude blazen, leek wel verstopt te zitten.
Tot nu toe geen problemen meer gehad met starten....

Deze ontluchtingsklep heb ik vervangen door een nieuwe (WJN500110). Kon ook geen lucht door de oude blazen, leek wel verstopt te zitten.
Tot nu toe geen problemen meer gehad met starten....
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF
Re: D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
Hmmm.... Begint nu toch weer slecht te starten...
Maar eens kijken wat het zou kunnen zijn, lijkt mij goed om de brandplaatjes en o-ringen van de verstuivers maar eens te vervangen.
Maar eens kijken wat het zou kunnen zijn, lijkt mij goed om de brandplaatjes en o-ringen van de verstuivers maar eens te vervangen.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF
Re: D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
Inmiddels de kabel in de ECU bekeken (rode stekker) daar zat wat olie in. Die gereinigd evenals de krukaspositiesensor. Start nu weer prima. Hoop dat dat het was.
Ik ga nog de bekabeling van de verstuivers vervangen om nieuwe olielekkage te voorkomen. Of zou ik ook al klaar zijn met een paar nieuwe ringetjes (NYX100080)?
Ik ga nog de bekabeling van de verstuivers vervangen om nieuwe olielekkage te voorkomen. Of zou ik ook al klaar zijn met een paar nieuwe ringetjes (NYX100080)?
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '01 TD5 Slecht starten (video) + mogelijke oorzaken
vervang maar gewoon de injectorkabelboom, neem niet goedkope troep maar OEM of Genuine, de olie komt door de bedrading, niet tussen stekker en kop
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten