Defender (Puma) - Twee kleinigheden - spatlappen & luchtinlaatroostertje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Defender (Puma) - Twee kleinigheden - spatlappen & luchtinlaatroostertje

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jul 2017, 12:23

Dag Allemaal,

Ik ben weer terug na een goed besteed verblijf in het noorden van Piemonte (oftewel Italiaans Wallis).
De LandRover deed het weer goed (hoewel ik soms spijt heb van de geen airco keuze).

Ik heb nu twee kleinigheden:
1º De linker voorste spatlap hing nogal gestroomlijnd: hij bleek half doorgeroest. Met een tie-rapje en een ijzerdraadje hangt ie er nog steeds aan, maar er moet iets "gebeuren".
De voorste spatlappen zijn itt de oude die ik onder mijn Td5 had waanzinnig stijf (het rubber is zo stijf dat je er een meeuw mee kan doodslaan), de rechter had ik al eens wat gestroomlijnder gereden, de linker niet maar daardoor heeft ik waarschijnlijk jarenlang geflapperd en samen met wat roest gaat dat niet goed.
2º Het plastic luchtinlaatroostertje bleek onderweg op de terugweg ineens verdwenen. Wanneer het losgeraakt is weet ik niet, in een van de laatste dagen … Eerder hoorde is soms wel iets resoneren, dat zou dus maar zo een op nog één of twee pinnetje(s) hangend roostertje kunnen zijn.
De vijf pinnetjes zaten nog in de corresponderende gaatjes, dus het was echt losgebroken. Ik had nog een nieuw roostertje liggen, maar daarvan waren door het jarenlang bewaren al drie pinnetjes verdwenen, die pinnetjes zijn dus niet echt deugdelijk.
    Ik zag nu overigens ook dat de luchtinlaat begint met een érg smalle doorgang, een minimale brievenbusopening van ± 3x10 cm !!
Ik ben nu nieuwsgierig naar een goede oplossing van mijn 1º probleempje. Zijn er (inmiddels) weer ouderwets soepele spatlappen?
Bij mijn oude Td5 hielden de soepele lappen het 10+ jaren uit, alleen de achterlappen heb ik een keertje moeten oplappen (ingekort weer teruggemonteerd nadat er langzaamaan bovenaan sprake was van scheurvorming).
Slappere flappen klapperen niet in de wind, en nog belangrijker: ze geven mee in het terrein (de stijve die ik nu heb zijn zo stijf dat de blikken montage laat zien in welke richting je een obstakel hebt genomen) -- het klapperen en het verbuigen zijn evident niet goed voor de levensduur van de blikken montage.

Voor het 2º probleempje heb ik een mijns inziens adequaat oplossing bedacht. Ik had dus nog een "new old stock" roostertje liggen (en ik kon het maar zo vinden). De vijf mooi zwarte zelftappertjes waarmee de binnendelen van de lichtinlaat aan het buitenspatbord heb ik vervangen door vijf willekeurige schroefjes en in het 15 jaar oude nieuwe roostertje heb ik op de plek van de 5 pinnetjes vijf 4mm gaatjes geboord, en daarna het roostertje met de zwarte torx-zelftappertjes vastgezet (handvast want er is weinig "vlees").
Het ziet er in mijn ogen patent uit, en ... nu is het roostertje ook afneembaar (en terugplaatsbaar - want met pinnetjes is het slechts een eerste&laatste maal afneembaar).

Roostertje.jpg

Groeten MarcS

Landmarcs

Re: Defender (Puma) - Twee kleinigheden - spatlappen & luchtinlaatroostertje

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2017, 15:16

Tja, de mannen bij de dealer vertelde mij dat de nieuwe voorspatlappen nog steeds de gull-killing-quality zijn.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar een beter, soepeler alternatief, eventueel alleen een linker spatlap-ijzertje.
In het limiet-geval klus is er zelf een soepele spatlap aan (ik heb indertijd bij de Td5 de toen nog spoepeler spatlappen achter nadat die er bijna afvielen ingekort weer teruggehangen - dat was alleen maar beter, want de spatlappen zijn ook aan de lange kant).

Groeten MarcS

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 02 Aug 2017, 15:51

Grappig Marc,
ik heb exact hetzelfde gedaan met mijn roostertje. Allhoewel ik hem nog net kon redden toen hij aan een draadje hing. Die spatlappen zal ik eens goed checken.

Groet Willem

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Aug 2017, 17:57

Landmarcs schreef:Ik ben dus nog steeds op zoek naar een beter, soepeler alternatief, eventueel alleen een linker spatlap-ijzertje.

Misschien eens kijken naar een stukje rvs hoekprofiel? En de nieuwe spatlap bovenaan scheef uit een stuk rubber snijden. (Deze lui hebben vermoedelijk wel wat geschikts).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 02 Aug 2017, 19:39

Jaren geleden voor mijn TD5 spatlappen gesneden uit deurmatten van de gammel. Deze gaan nu al drie keer langer mee dan de originele.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 03 Aug 2017, 01:17

Oude achterspatlappen, ze scheuren op de rand van het hoekijzertje waar ze aanvast zitten, verhuizen naar voren. Achter lappen zijn soepelder dan de voorste. Opmaat snijden en ze krijgen een tweede leven.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Aug 2017, 10:10

JanTD5 schreef:Oude achterspatlappen, ze scheuren op de rand van het hoekijzertje waar ze aanvast zitten, verhuizen naar voren. Achter lappen zijn soepelder dan de voorste. Opmaat snijden en ze krijgen een tweede leven.

Vroegeh ... waren bij de Td5 (in ieder geval rond 2000, en waarschijnlijk dus ook daarvoor) de spatlappen voor en achter gelijk en erg dun-soepel.
Nu is die achter een stukje taaier, en die voor van de gull-killing-quality. Het is die erg stijve kwaliteit die maakt dat het ijzertje waaraan een en ander hangt een extra aanslag krijgt. Bij mij was rechts heel snel verbogen (om te beginnen náár het wiel omdat ik bij wat passen en meten rechts achteruitrijdend een struikje plette bij het netjes in de berm parkeren), daarna heb ik rechts teruggebogen en direct iets meer "stroomlijn" gegeven. Links ging het (te) lang goed maar door de nogal "ongestroomlijnde" positie zal deze lap geklapperd hebben want samen met wat roest hangt ie nu half op wat "kunst-en-vliegwerk".   < NB Mijn auto ziet soms ook ruim sneeuw en ijs: dan zijn die spatlappen 1º best handig, en 2º soms hevig verzwaard met soms meer dan een kilo ijs. >

Anyway: Een dunnere, soepeler spatlap-kwaliteit is wel te vinden, het zijn de ijzertjes (nu met name links) waar ik naar op zoek ben.
Daarna komt ook nog even de worsteling met de waarschijnlijk definitief vastgeroeste boutjes.

Zit het allemaal weer een beetje patent dan klus ik verder wel met al dan niet gerecyclede spatlap-rubbers. De spatlappen achter iets hoger hangen is eigenlijk alleen maar een voordeel: standaard hangen ze aan een sterk versmalde bovenrand, iets hoger zonder die boevenrand maakt ze alleen maar effectiever.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Aug 2017, 12:48

Landmarcs schreef:Daarna komt ook nog even de worsteling met de waarschijnlijk definitief vastgeroeste boutjes.

In het chassis zitten blindklinkmoeren, waarmee de spatlappen (met boutjes M6?) zijn bevestigd en dat kan behoorlijk vastgeroest zitten.
Bij een kennis (met een 90) moest ik alles afslijpen en nieuwe blindklinkmoeren plaatsen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Aug 2017, 14:54

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Daarna komt ook nog even de worsteling met de waarschijnlijk definitief vastgeroeste boutjes.

In het chassis zitten blindklinkmoeren, waarmee de spatlappen (met boutjes M6?) zijn bevestigd en dat kan behoorlijk vastgeroest zitten.
Bij een kennis (met een 90) moest ik alles afslijpen en nieuwe blindklinkmoeren plaatsen.

Ik weet het. Bij mijn oude Td5 draaide na een jaar of wat een van de blindklink-moeren mee. Aan die kant heb ik toen de inkort-acie aan de auto moeten uitvoeren ... de klinknagels van de oude montage wegslijpen was iets lastiger.  Gelukkig ken ik iemand met hands-on ervaring.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”